کد مطلب: ۸۱۵۵۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکود آلمان؛ دستمایه عادی‌سازی وضع اقتصاد ایران/ مقایسه شاخص‌های اقتصادی چه می‌گوید؟

رکود آلمان؛ دستمایه عادی‌سازی وضع اقتصاد ایران/ مقایسه شاخص‌های اقتصادی چه می‌گوید؟

رکود اقتصادی در آلمان، دستمایه عادی‌سازی شرایط اقتصاد ایران توسط رسانه‌های حامی دولت شده است. اما اقتصاد آلمان در مقایسه با ایران چه وضعیتی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر برخی از خبرگزاری‌های حامی دولت سیزدهم، بارها از افزایش نرخ تورم در آلمان و در پی آن رکود اقتصادی در این کشور گفته‌اند و علت این موضوع را زمستان سخت و اثر آن بر اقتصاد آلمان عنوان کرده‌اند. این در حالیست که به نظر می‌رسد که دولت و خبرگزاری‌های وابسته آن، شرایط اقتصادی ایران را به کلی فراموش کرده‌اند و سعی دارند با نشان دادن مشکلات اقتصادی دیگر کشورها، وضعیت نامطلوب اقتصاد ایران را انکار کرده و یا حداقل این موضوع را القا کنند که چنین وضعیتی مختص به ایران نیست و باقی کشورهای جهان نیز وضعیتی مشابه دارند.

با این وجود مقایسه وضعیت اقتصادی ایران با همین کشور آلمان که این روزها هدف این رسانه‌ها قرار گرفته است، نتایج دیگری را نشان می‌دهد.

چرا اقتصاد آلمان وارد رکود شد؟

اقتصاد آلمان در ماه‌های اخیر و در پی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کنار رشد قیمت مواد غذایی، به‌ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین، با رشد نرخ تورم دست و پنجه نرم کرده و این موضوع به کاهش رشد اقتصادی در این کشور منجر شده است؛ به طوری که رشد اقتصادی برای دو دوره سه ماهه منفی شده و اقتصاد آلمان از نظر منفی وارد رکود شده است.

با این وجود، بررسی وضعیت اقتصادی ایران و آمریکا از منظر دو مورد از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی یعنی نرخ تورم و درآمد سرانه، نشان می‌دهد که وضعیت کنونی اقتصاد آلمان قابل مقایسه با ایران نیست.

مقایسه تورم و درآمد سرانه ایران و آلمان از سال 2000 تا 2022

مقایسه تورم و درآمد سرانه ایران و آلمان از سال 2000 تا 2022

مقایسه 2 شاخص اقتصادی ایران و آلمان

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهند که نرخ تورم آلمان از سال 2000 تا 2021 همواره زیر پنج درصد بوده و تنها در سال 2022 و به دلیل آنچه پیش‌تر ذکر شد، از این رقم عبور کرده و به 6.8 درصد رسیده است. این در حالی است که ایران در 44 سال گذشته، تنها برای چهار سال نرخ تورم یک‌رقمی را تجربه کرده و تورم ایران در سال 2021 به اوج خود یعنی 43.4 درصد رسیده است.

از سوی دیگر، درآمد سرانه آلمانی‌ها نیز همواره به مراتب بالاتر از درآمد سرانه ایرانی‌ها بوده است. به طوری که در سال 2021 سهم هر یک از آلمانی‌ها از تولید ناخالص داخلی این کشور معادل 51 هزار و 203 دلار بوده اما این رقم برای ایرانی‌ها در همین زمان چهار هزار و 91 دلار ثبت شده است.

به این ترتیب آلمانی‌ها نه تنها به طور متوسط درآمد بیشتری از ایرانی‌ها دارند بلکه تورم پایین کشور، بخش کمتری از درآمد آنها را از دستشان خارج کرده است.

به فکر اقتصاد مملکت خود باشید!

دولت سیزدهم و رسانه‌های حامی آن در بیش از یک سال گذشته با انتشار چنین گزارش‌هایی سعی در عادی‌سازی شرایط نابسامان اقتصادی کشور داشته‌اند و در این راستا، دست به دامان زمستان سخت و وضعیت اقتصادی کشورهای دیگر شده‌اند.

با این وجود، شاید بهتر باشد که دولت به‌جای تخریب وضعیت اقتصادی کشورهایی مثل آلمان، فکری به حال وضعیت اقتصاد ایران کند. اقتصادی که به‌زعم کارشناسان، روز به روز وضعیت دشوارتری را تجربه می‌کند و حتی خطر ابرتورم را بیخ گوش خود حس می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من که دیگر اصلا اخبار ایران را گوش نمیکنم که چنين حرف هایی را بشنوم ، اصلا مقایسه اقتصاد ایران با آلمان از پایه اشتباه است

  • بازنشسته

    شعور خودتون رو زیر سوال نبرید… مقایسه ایران با آلمان؟! مثل اینکه پراید را با بنز مقایسه کنید

  • ناشناس

    همین اندازه هم دولت به رکود کشورای دیگه نپردازه امثال شما فقط به رکود کشور دامن میزنید اگه اشاره هم بشه میگید حواسمون به کشور خودمون باشه کاری به بقیه نداشته باشیم درسته اوضاع اقتصادی ایران خوب نیست ولی فقط گردن این دولت پرتلاش و مخلص انداختن درست نیست

  • ناشناس

    سلام…این نمودار دو مطلب را در نظر نمی‌گیرد اول تحریم ایران و دوم باج سوخت آلمان به آمریکا که معادل یک سوم بودجه آلمان است…ممنون