کد مطلب: ۳۹۵۲۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمارها از رکود در بازار معاملات مسکن / افت ۴۵ درصدی خرید و فروش خانه

آمارها از رکود در بازار معاملات مسکن / افت 45 درصدی خرید و فروش خانه

تعداد معاملات حوزه مسکن تهران در بهار سال جاری نسبت به بهار سال 97، افت داشته است، به نحوی که بیشترین افت با رقم بیش از 45 درصدی در خرید و فروش ملک مسکونی رخ داده است. اما قيمت فروش يك مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسكوني كلنگي در بهار ١٣٩٨ نسبت به بهار ٩٧ در شهر تهران بیش از 174 درصد رشد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقایسه روند قیمتی بازار مسکن بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد قیمت زمین در مقایسه با مسکن رشد بیشتری داشته است. اما همه‌ی انواع معاملات از نظر تعداد با افت مواجه شده‌اند.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، در حالی که قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 109.6 درصدی داشته، از نظر تعدا افت 45.3 درصدی را تجربه کرده که بیشترین کاهش معاملات در این بخش اتفاق افتاده است.

میانگین قیمت مسکن در تهران در سه ماهه نخست سال جاری حدود 13 میلیون تومان با میانگین مساحت 88 متر مربع بوده که نسبت به فصل قبل از نظر قیمت رشد 22.7 درصدی کرده اما از نظر تعداد معاملات کاهش 23.2 درصدی داشته است.

رشد قیمت در معاملات زمین بیشتر بوده است، قیمت فروش یک متر مربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی در بهار سال 98 نسبت به بهار سال 97 رشد 174.6 درصدی را تجربه کرده است؛ اما از نظر تعداد افت 22.5 درصدی را رقم زده است.

نوع معامله درصد تغییر نسبت به زمستان 97 درصد تغییر نسبت به بهار 97
یک متر مربع زمین فروشی 22.5- 22.5-
یک متر مربع مسکن فروشی 23.2- 45.3-
یک متر مربع اجاره‌بها ماهانه 3.4 18.5-

معاملات زمین بهار امسال نسبت به فصل قبل از نظر قیمت رشد 16.6 درصدی داشته، اما از نظر تعداد افت 12.5 درصدی را تجربه کرده است.

متوسط قیمت هر متر مربع زمین در تهران در بهار سال جاری معادل 16 میلیون و 950 هزار تومان بوده، همچنین متوسط مساحت آن معادل 246 متر مربع بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد تمایل معامله‌گران بازار مسکن به خرید و فروش زمین یا خانه کلنگی بیشتر از مسکونی بوده است.

تعداد معاملات اجاره‌ای نیز در در بهار سال جاری نسبت به یهار سال 97 افت 18.5 درصدی داشته، این در حالی است که اجاره یک مربع زیر بنای مسکونی نیز در بهار امسال رشد 35 درصدی داشته است.

اجاره بها هر متر مربع مسکن در تهران در بهار امسال نسبت به فصل قبل رشد 17.4 درصدی داشته و از نظر تعداد نیز 3.4 درصد بیشتر شده است.

بیشترین و کمترین اجاره بها برای هر متر مربع در سه ماهه نخست سال جاری به ترتیب 220 هزار تومان و سه و هزار و 200 تومان بوده است؛ اما متوسط قیمت آن با عمر 14 سال ساخت معادل 40 هزار تومان بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Reza

    به چه دلیل مسکن ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد کرد که حالا ۳۰ درصد ارزان شد خیر با این قیمتها هم مردم توان خرید ندارند آخر از کجا بیارن آپارتمان ۲۰۰ میلیونی سال ۹۶ رو به قیمت یک میلیارد سیصد در سال ۹۸ بخرن این گزارشات بازار رو از رکود در نمیآورد