کد مطلب: ۳۶۹۳۴۸

رکوردهای سال گذشته بورس کالا و برنامه‌های آینده / روند عرضه سیمان

رکوردهای سال گذشته بورس کالا و برنامه‌های آینده / روند عرضه سیمان

مدیرعامل بورس کالا ضمن ارائه آمار عملکرد و رکوردهای سال گذشته و برنامه‌های سال جاری، درباره چگونگی روند عرضه سیمان در این بورس و نوع محصولات مدنظر برای صادرات به عراق توضیحاتی داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حامد سلطانی‌نژاد طی نشستی خبری در سومین روز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با اشاره به آمار سال ۹۷ بورس کالا گفت: می‌توان سال گذشته را سال رکوردهای این بورس نامید. در این سال شاهد رکود جدیدی در حجم و ارزش معاملات محصولات پتروشیمی بودیم به طوری که بیش از 4.6 میلیون تن مواد پتروشیمی به ارزش حدود 30.7 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه محصولات صنعتی و معدنی ارزش معاملات به 32 هزار میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات این حوزه نیز شکسته شد. در تالار محصولات کشاورزی نیز ارزش معاملات به 1.6 هزار میلیارد تومان رسید که در این بخش طی نیمه دوم سال ۹۷ شاهد کاهش حجم معاملات به دلیل قرار گرفتن محصولات کشاورزی در نظام یارانه‌ای بودیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی نیز با ثبت ارقامی جدید به 22 هزار میلیارد تومان رسید، ادامه داد: جمع بازار فیزیکی بورس کالا طی سال گذشته 88.4 هزار میلیارد تومان ثبت شد که از نظر ارزش یک رکورد محسوب می‌شود. در بازار مشتقه نیز ارزش معاملات به ۸۲ هزار میلیار تومان رسید. این رقم در سال ۹۶ حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بود.

به گفته سلطانی‌نژاد، یکی از بازارهای نوظهور بورس کالا، معاملات اوراق موازی استاندارد است که به تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌کند و رقم معاملات این بخش حدود دو هزار میلیارد تومان بود.

درحوزه گواهی سپرده کالایی نیز 1.8 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات را شاهد بودیم و در بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی، ارزش 3.8 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید.

به این ترتیب جمع کل ارزش بازار مالی 7.7 هزار میلیارد تومان بود که رکوردی جدید به شمار می‌رود.

وی گفت: با توجه به آمار ثبت شده در تمامی بازارها، کل ارزش معاملات به 178 هزار میلیارد تومان رسید تا سهم 39 درصدی ارزش کل معاملات بازار سرمایه به بورس کالا اختصاص یابد.

مهم‌ترین برنامه‌های سال 98

مدیر عامل بورس کالا به اهم برنامه‌های سال 98 اشار ه کرد و گفت: توسعه دارایی‌های پایه روی ابزارهای فعلی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری است که شامل راه‌اندازی گواهی سپرده کالایی زیره و شمش طلا، راه‌اندازی قراردادهای آتی صندوق‌های کالایی و راه‌اندازی قراردادهای اختیار معامله صندوق‌های کالایی می‌شود.

سلطانی‌نژاد افزود: همچنین توسعه ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا همچون راه‌اندازی و انتشار اوراق خرید دین، راه‌اندازی معاملات به روش مناقصه، راه‌اندازی معاملات قرارداد آتی یک روزه و پیگیری تصویب دستورالعمل معاملات حق امتیاز از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

وی گفت: گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار و همچین توسعه مشارکت با سایر نهادها از دیگر برنامه‌ها است به طوری که در این حوزه قرار است تصویب ضوابط حمل و نقل بازارگاه‌های اینترنتی پیگیری شده و ضمن بهبود زیرساخت اتصال به بانک‌ها و کارگزاران در شیوه حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی بازنگری می‌شود.

این مقام مسئول پشتیبانی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به ذی‌نفعان را از دیگر برنامه‌های در دستور کار عنوان کرد و ادامه داد: طراحی و استقرار سامانه تحت وب پذیرش مشتریان بازار (فیزیکی و مشتقه)، راه‌اندازی سامانه ارتباط با مشتریان CRM، مدیریت ریسک لحظه‌ی مشتریان در بازار مشتقه، رسیدگی الکترونیک به اعتراضات مشتریان، راه‌اندازی سامانه ثبت سفارش مستقیم، تنقیح و نشر قوانین و مقررات حاکم بر بورس کالا از جمله آنها است.

سلطانی‌نژاد گفت: بهبود، ارتقا و یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و سامانه‌ها که شامل یکپارچه‌سازی سامانه‌های عملیاتی، توسعه و بهبود سامانه نظارت بر بازار مشتقه، به روزرسانی قابلیت‌های سامانه معاملات بازار مشتقه، یکپارچه‌سازی نمادهای معاملاتی گواهی سپرده و ارتقا سامانه‌های عرضه، معاملات و پس از معاملات، توسعه سیستم‌های اطلاعات مدیریت ، تقویت و مدیریت برند شرکت و توسعه تعاملات بین‌المللی از دیگر برنامه‌های این شرکت در سال جاری است.

آخرین خبر از عرضه سیمان در بورس کالا

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه عرضه سیمان در بورس کالا به کجا رسید؟ گفت: در حوزه سیمان هم بورس کالا و انجمن تولید‌کنندگان سیمان به دلیل اینکه قبل از سال 97 شاهد دامپینگ قیمت سیمان و حضور واسطه‌ها در بازار بودیم، بعضا سیمان با قیمت‌های خیلی پایین در بازار رقابت خریداری کرده و به برخی مناطق صادر می‌کردند.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: بازار سیمان وضعیت مناسبی به سمت تولیدکننده نداشت و از طرفی، پراکندگی جغرافیایی شرکت‌های تولیدکننده باعث شده بود ارزش‌گذاری سیمان در برهه زمانی‌ای دچار مشکل شود. انجمن تولیدکنندگان سیمان معتقد بودند، ارزش‌گذاری این محصول از طریق بورس کالا و فرآیند عرضه و تقاضا صورت گیرد اما بحث مسافت نیز مطرح و هزینه حمل در این حوزه پررنگ است که نتیجه این شد پیشنهاد الزام عرضه سیمان برای همه تولیدکنندگان توسط سیاست گذاران، مورد موافقت قرار نگرفت.

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه جسته گریخته، عرضه ها و تامین مالی‌هایی در بورس صورت گرفت، گفت: اما عرضه موثری انجام نشد که نتیجه آن مشهود است که این بازار شفاف نبوده و میزان تامین داخلی و صادرات آن نیز مشخص نیست. اگر این محصول در بورس پذیرفته می‌شد، اکنون آمار مستمر و شفافی وجود داشت اما بورس کالا همیشه برای انجام این عرضه آماده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نوع محصولات مدنظر در تفاهم نامه‌ای که به تازگی با کشور عراق جهت صادرات منعقد شده، گفت: کالاها مشغول رتبه‌بندی برای امکان عرضه در بازار عراق هستند، سیاست‌ها در سمت این کشور دائما در حال تغییر است. مثلا عراق به علت اینکه خود تولیدکننده سیمان است به این محصول نیاز ندارد. با توجه به سیاست‌های طرف مقابل باید مرتبط شد و تا برنامه‌ای بلندمدت تدوین شود. معاملات اکنون به صورت تجارت‌محور وجود دارد اما باید به نحو مستمر قسمتی از بازار این کشور را در دست گرفت.

منبع: بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.