کد مطلب: ۳۹۹۵۱۵

یک تحلیلگر اقتصادی مطرح کرد:

رکوردشکنی بورس تا کجا ادامه دارد؟ / احتمال اصلاح بزرگ در آذر ماه امسال

رکوردشکنی بورس تا کجا ادامه دارد؟ / احتمال اصلاح بزرگ در آذر ماه امسال

یک تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: با توجه به تحليل تكنيكال شاخص كل بورس و با چشم‌انداز ارائه گزارش‌های ٩ماهه برخی از شركت‌ها، احتمال بسيار وجود دارد رشد بورس در بازه زمانی ٢٠ آذر تا پنج دی ماه متوقف و بورس وارد يک اصلاح بزرگ قيمت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز شنبه 23 شهریور ماه بورس از کانال ۳۰۰ هزار واحدی عبور کرد . اما رشد شاخص بورس چقدر تداوم دارد و این رکوردزنی‌ها چقدر قابل اتکاست؟

آیزاک سعیدیان، تحلیلگر اقتصادی در تحلیلی در تجارت‌نیوز درباره رشد بی‌سابقه شاخص بورس نوشته است: در شش ماه اول سال ١٣٩٨ شاخص كل بورس اوراق بهادار ايران پی در پی ركورد جديدی را به ثبت رسانده است. اكثر سهم‌ها در اين بازه زمانی رشد خيره‌كننده‌ای داشته‌اند و به زبان ساده كليت بورس ايران از برآيند مثبت برخوردار بوده است.

وی افزايش نرخ ارز را يكی از عوامل موثر در رشد شاخص بورس ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: با افزايش نرخ ارز، شركت‌ها در به‌روزرسانی صورت‌های مالی خود اين تفاوت نرخ ارز را محسوب و در گزارش‌های خود اعلام كردند. اما حال دو سوال اصلی مطرح است؛ اول اینکه رشد شاخص كل بورس اوراق بهادار تا كجا توان صعود را خواهد داشت؟ دوم اینکه آيا هنوز گروهی از سهم‌ها هستند كه نتوانسته باشند با تغيير نرخ ارز به ارزش واقعی روز خود همگام با تورم دست پيدا كنند؟

سعیدیان در ادامه تحلیل خود به سوال اول این گونه پاسخ می‌دهد: حجم نقدينگی بزرگی طي ماه جاری وارد بورس شده و حجم و ميزان معاملات به صورت چشم‌گيری افزايش يافته است. با توجه به تحليل تكنيكال شاخص كل بورس و با چشم‌انداز ارايه گزارش‌های ٩ ماهه برخي از شركت‌ها، احتمال بسيار وجود دارد رشد شاخص بورس در بازه زمانی ٢٠ آذر تا پنج دی ماه متوقف و بورس وارد يک اصلاح بزرگ قيمت شود.

وی یادآور می‌شود: نكته مهم در اين رابطه آن است كه شاخص كل در روزهای اخير بدون تنفس (اصلاح قيمت) به رشد خود ادامه داده است و در ميان‌مدت می‌تواند اين حجم انباشته از اشباع خريد را يك باره تخليه كند.

وی در پاسخ به سوال دوم هم عنوان می‌کند: پس از چند نرخی شدن ارز در كشور و جريانات پيش آمده در اين امر برخی از گروه‌های خاص مشمول دريافت ارز ٤٢٠٠ تومانی شناخته شدند كه در طول زمان برخی گروها نيز از شمول دريافت حذف شدند. اما هنوز گروه دارويی كشور از ارز ٤٢٠٠ تومانی استفاده می‌كند و شركت‌های دارويی در گزارش صورت‌های مالی خود مبنای ارز ٤٢٠٠ تومانی را در نظر گرفته‌اند.

سعیدیان اضافه می‌کند: به احتمال بسيار زياد ارز ٤٢٠٠ تومانی به مرور زمان به صورت كلی خذف خواهد شد و زمانی كه اين امر رخ دهد شركت‌های مذبور می‌توانند رشد حداقل دو برابری را تجربه كنند.

وی خاطرنشان می‌کند: زمان اجرای اين امر مشخص نيست اما احتمال می‌رود اگر در روند فروش نفت در شش ماهه دوم سال بهبود حاصل شود، در همين بازه شاهد حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی خواهيم بود. زمان ارسال لايحه بودجه كل كشور به مجلس شوراي اسلامی بسيار با اهميت خواهد بود، زيرا در اين بازه زمانی دولت مكلف است نرخ ارز در بودجه سال آتی را در لايحه بودجه كل كشور مشخص کند.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح می‌کند: در غير اين صورت اين امر می‌تواند به ابتدای سال ٩٩ موكول شود. بايد يادآور شد در صورت حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی، می‌توانيم شاهد يك تورم مقطعی در برخی از كالاها باشيم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.