کد مطلب: ۲۴۴۰۳۵

ریزش بیش از ۱۰ درصدی سهام ایرفرانس

ریزش بیش از ۱۰ درصدی سهام ایرفرانس

فشارها روی ایرفرانس پس از آنکه ژان ژانیاک – مدیر عامل این شرکت هواپیمایی – اعلام کرد استعفا خواهد داد، افزایش یافت و سهام این شرکت در معاملات دیروز با ریزش بیش از ۱۰ درصدی مواجه شد.

برونو لو مر- وزیر دارایی فرانسه - از این ایرلاین وکارکنان آن خواست گفتگوهای خود را از سرگیرند و هشدار داد در صورتی که ایرفرانس نتواند رقابت‌پذیرتر شود، نابود خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این حال خلبانان، خدمه پرواز و پرسنل زمینی این ایرلاین روز دوشنبه برای چهاردهمین روز از فوریه دست به اعتصاب زدند و ایرفرانس اعلام کرد روز سه‌شنبه از هر پنج پرواز یکی لغو خواهد شد. این شرکت هوایی تخمین زده است از اقدامات اخیر ۳۰۰ میلیون یورو ضرر خواهد کرد.

ژانیاک برای کمتر از دو سال، مدیرعامل این شرکت بود و مانند همتای قبلی خود با مقاومت اتحادیه‌ها مواجه شد. خروج او از ایرفرانس شائبه توانایی ایرفرانس در کاهش هزینه‌ها برای رقابت با ایرلاین های حاشیه خلیج فارس و ایرلاین‌های ارزان قیمت را افزایش داده است.

گریگور لورن- مدیر دارایی موسسه «روشه برون» که سهام شرکت ایرفرانس- کی ال ام را در سپتامبر ۲۰۱۷ به فروش رساند، گفت: آینده برای این شرکت متلاطم به نظر می رسد.

سال گذشته نیز شرکت هواپیمایی آلیتالیای ایتالیا به سرنوشت مشابهی دچار شد و برای دومین بار در یک دهه اخیر فرآیندی را آغاز کرد که منجر به سازمان‌دهی کامل و یا واگذاری این ایرلاین زیان‌ده خواهد شد.

دولت فرانسه که با در اختیار داشتن ۱۴ درصد سهام، بزرگ‌ترین سهامدار ایرفرانس است، گفت: قصد ندارد به نجات این شرکت بشتابد و جلسه اعضای هیات مدیره برای پانزدهم می اعلام شد تا در خصوص برنامه تغییر مدیریت تصمیم‌گیری شود.

در معاملات اولیه دیروز سهام ایرفرانس- کی ال ام پیش از آن که اندکی از زیان معاملات را جبران کند بیش از ۱۴ درصد ریزش کرد و در نهایت هر سهم آن به ۷.۲۸ یورو رسید که پایین‌ترین سطح از آوریل ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

ارزش سهام ایرفرانس از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشته و در شاخص مسافرت و اوقات فراغت «استاکس ۶۰۰» معادل چهار درصد افت داشته است.

به گفته لورن، عملکرد فعلی این ایرلاین در تناقض آشکار با عملکرد سال گذشته آن است که در زمان معرفی اصلاحات و بازسازی‌های ساختاری و بهبود منابع تامین مالی توسط ژانیاک، ارزش سهام آن ۱۶۰ درصد افزایش یافته بود.

ایرفرانس به کارکنان خود پیشنهاد افزایش دو درصدی حقوق در سال ۲۰۱۸ و ۵ درصد دیگر در طی سه سال آینده را داده بود اما اتحادیه‌های فرانسوی که خواهان افزایش ۵.۱ درصدی دستمزدها در سال جاری هستند آن را نشانه‌ای از جدی نبودن مدیران برای مذاکره می دانند.

پس از آن که مهلت مذاکرات به پایان رسید ژانیاک جمعه گذشته خواهان برگزاری رای‌گیری شد که نتایج آن در نهایت بر علیه خود او بود.

این درحالی است که به دنبال موفقیت شرکت هلندی کی ال ام در کاهش هزینه‌ها، سودآوری فصلی آن برخلاف ایرفرانس افزایش یافته بود.

از سوی دیگر به گفته دو تن از مقامات اتحادیه‌های ایرفرانس، پس از آن که این ایرلاین فرانسوی به دنبال استعفای رئیس خود وضعیت آشفته‌ای پیدا کرد، به نظر نمی‌رسد این اتحادیه‌ها به دنبال تجدید اعتصابات خود باشند.

به گفته این منابع، در عوض نمایندگان کارکنان از مدیران خواهند خواست تا دیداری با هم داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.