کد مطلب: ۳۰۱۰۶۲

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

شنیده‌های بورسی در روز ریزش شاخص/چرا معامله‌گران همچنان امیدوارند؟

شنیده‌های بورسی در روز ریزش شاخص/چرا معامله‌گران همچنان امیدوارند؟

امروز بورس تهران شاهد ریزش 2408 واحدی شاخص کل شد. دلیل این ریزش چیست و در گروه‌های مختلف بازار سرمایه چه اتفاقاتی رخ داد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 25 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 12029 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 2408 واحد در رقم 155710جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 6778 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 10 واحد در رقم 1794 جای گرفت.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «جم، وبملت، وتجارت، خودرو، همراه» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس و نمادهای «فارس، فولاد، فملی، شبندر، پارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

روند معاملات امروز بازار سرمایه نظرسنجی تجارت‌نیوز از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس را تایید کرد. همچنین مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» تحت عنوان شاخص بورس به مرز ۲۰۰ هزار واحد می‌رسد پیش‌بینی کرده بود که هفته پیش رو می‌تواند هفته‌ای مثبت و رو به بالا برای بازار سرمایه باشد و گروه‌های انبوه‌سازی، خودرویی و بانکی می‌توانند به واسطه شکستن مقاومت‌ها هفته خوبی را تجربه کنند.

هیجان، مهمترین مشخصه بازار امروز

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل ریزش 2408 واحدی شاخص کل در دومین روز معاملات هفته جاری، گفت: مهمترین مشخصه بازار امروز هیجانی بودن بازار بود.یک ساعت آغازین بازار تحت تاثیر هیجان فروش، شاخص کل با 3800 واحد افت به مرز 154 هزار واحد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پس از یک رفتار هیجانی مشخص، بازار از ساعت 10 صبح به بعد شاهد افزایش حجم تفاضا در نمادهای پرپتانسیل در گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و خودرویی شد و همین موضوع شاخص کل بورس را به سطح 155710 واحد بازگرداند.

نصیرزاده افزود:به نظر می‌رسد رشدهای سریع همراه با دلایل بنیادی و از سوی دیگر ورود نقدینگی قابل توجه به بازار سرمایه که بخشی از آن از سوی سرمایه‌گذاران با دانش تحلیلی پایین است از عواملی است که هیجانات بازار را بیش از پیش افزایش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حقیقت در این روز به صورت بارز شاهد صف فروش شدن نماد و در دقایقی دیگر صف خرید شدن را شاهد بودیم که نشان می‌دهد تحلیل و شناسایی ارزش یک سهم به شدت تحت تاثیر هیجانات با نوسان همراه شده است.

نصیر زاده افزود: اما در گروه‌های بازار چند رخداد را شاهد بودیم. در گروه پتروشیمی شنیده‌ها از آغاز عرضه محصولات پتروشیمی از روز دوشنبه هفته جاری با سقف نوسان قیمتی باز در بورس کالا حکایت دارد؛ امری که می‌تواند به جهش بیش از 30 درصدی نرخ‌های فروش منجر شود، در این بین نمادهایی نظیر شاراک، پارس، جم، مارون، شکبیر به واسطه سهم بالای عرضه در بورس کالا می‌توانند منتفع شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین در این گروه از آزادسازی نرخ خوراک بر مبنای ارز بازار ثانویه صحبت شد که البته تحلیل‌گران معتقد هستند که آزادسازی همزمان نرخ‌های فروش و نرخ خوراک می‌تواند همچنان سودآوری این شرکت‌ها را در سطوح بالایی قرار دهد. از این رو نمادهای گروه پتروشیمی می‌توانند همچنان با اقبال سهامداران در روزهای آتی مواجه شوند.

نصیرزاده افزود: در گروه فرآورده‌های نفتی خبری مهم منتشر شد. بر این اساس وزیر نفت اعلام کرده که موضوع «فروش فرآورده‎های نفتی به شرکت‎های بانکرینگ داخلی به صورت ریالی به نرخ مورد عمل در بازار ثانویه ارز» در جلسه بررسی مسائل اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری مطرح و با آن موافقت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حقیقت این مصوبه از محاسبه نرخ گازوئیل با ارز آزاد می‌گوید که می‌تواند اثر روانی مثبتی بر گروه داشته باشد، البته باید دقت داشته باشیم که این دسته از مصوبه‌ها نیاز به شفاف سازی دارند، زیرا گروه پالایشی از یک سو محصول را با نرخ پایه ارزی مشخص به پالایش و پخش می‌فروشد و نفت خام را با همان نرخ پایه ارز خریداری می‌کند.

نصیرزاده افزود: در گروه بانک جو همچنان مساعد است، تجدید ارزیابی دارایی در بانک‌های مشمول ماده 141 نظیر صادرات و تجارت و بحث دارایی‌های خالص ارزی در بانک‌هایی نظیر ملت و تجارت جو مساعدی را در این گروه رقم زده است که معاملات امروز با توجه به حجم‌های ردوبدل شده نشان از این موضوع دارد.

خودرویی‌ها؛ پذیرای معامله‌گران ریسک‌پذیر

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین امروز گروه خودرویی‌ها با هیجانات مثبتی ناشی از در پیش بودن افزایش نرخ فروش محصولات و تامین مواد اولیه با ارز ارزان قیمت همراه بود. همچنین از منظر معامله‌گران تکنیکالی و چارتیست‌ها نیز این گروه در کوتاه مدت آمادگی رشد ارزش را دارند که جمیع جهات در کنار ورود نقدینگی نشان می‌دهد این گروه طی روزهای آتی همچنان می‌تواند پذیرای معامله‌گران ریسک پذیر باشد.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: در مجموع به نظر می‌رسد طی روزهای آتی شاهد بازاری نوسان‌پذیر باشیم و مهمترین رخداد بازار از هفته اول و هفته دوم مهرماه با انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها خواهد بود، به خصوص برای صادرکنندگان که با ارز ثانویه اقدام به فروش کرده‌اند، حجم تولید و فروش و تغییرات نرخ و ارزش ریالی می‌تواند در روند تصمیم گیری معامله‌گران این دسته از گروه‌ها موثر باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.