کد مطلب: ۲۹۹۹۹۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با کارشناسان بازار سرمایه :

شاخص بورس به مرز ۲۰۰ هزار واحد می‌رسد/شکست مقاومت گروه‌های انبوه‌سازی، خودرویی و بانکی

شاخص بورس به مرز 200 هزار واحد می‌رسد/شکست مقاومت گروه‌های انبوه‌سازی، خودرویی و بانکی

در هفته گذشته شاخص کل بورس با رشد 6483 واحدی وارد کانال 155 هزار واحد شده است، سوال این است که آیا رشد شاخص کل بورس تا پایان شش ماهه نخست امسال تداوم پیدا می‌کند؟ در این‌باره کارشناسان بازار سرمایه به تجارت‌نیوز پاسخ دادند.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، در هفته سوم شهریور ماه امسال روند شاخص کل بورس از روز شنبه تا آخرین روز معاملاتی همواره مثبت و صعودی بود، به طوری که در روز چهارشنبه ( 21 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 10944 میلیارد ریال رسید و شاخص کل با رشد 6483 واحدی در رقم 155061 جای گرفت و در معاملات این روز بازار سرمایه نماد‎های « فولاد، کگل، کچاد، فارس، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «آپ، خاهن، لبوتان، دکیمی، غشاذر» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به دلیل آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا از روز دوشنبه ( 19 شهریورماه 97) تا آخرین روز معاملاتی یعنی چهارشنبه ( 21 شهریورماه 97) صف سنگین خرید برای نمادهای فولاد و کگل تشکیل شد. احتمال اینکه سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی هم تا آخر شهریور ماه برداشته شود بسیار زیاد است به همین جهت در معاملات روز چهارشنبه نمادهای پترویی بیشترین تاثیر مثبت را در رشد بیش از شش هزار واحدی شاخص کل داشتند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا رشد شاخص کل بورس تا پایان شش ماهه نخست امسال تداوم پیدا می‌کند و از مرز 200 هزار واحد می‌گذرد؟

عبور شاخص بورس از مرز 200 هزار واحد

ایمان رییسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم بازار سرمایه در هفته پیش رو به دلیل نزدیک شدن به پایان سال مالی برخی شرکت‌های کارگزاری و تسویه اعتباری‌ مشتریان متعادل پیش خواهد رفت، اما نه نزولی و منفی.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاخص کل بورس در هفته پیش رو ممکن است برای چند روز برروی رقم 155 هزار واحد به دلیل تسویه اعتباری مشتریان باقی بماند، اما بدون شک پس از گذراندن این روند اصلاح زمانی شاخص کل بورس به رقم 200 هزار واحد نیز می‌رسد. پیش‌بینی می‌کنم در هفته پیش رو سهام گروه معدنی، فولادی، فلزات‌ اساسی، پتروشیمی و پالایشی پیشتاز بازار باشند.

همچنین هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به حجم نقدینگی سنگینی که وارد بورس شده است معتقدم که شاخص کل بورس توانایی رشد تا رقم 190 هزار واحد هم دارد. صنایع پیشرو هم می‌توان به پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی اشاره کرد که همچنان مورد تقاضا هستند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بدون شک روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو مثبت و صعودی خواهد بود و صنایع پیشرو در بازار سرمایه گروه‌های صادراتی و ارزی با محوریت پتروشیمی، فولاد و سنگ آهن هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: خروج از قیمت‌گذاری دستوری یکی از اصلی‌ترین محرک‌ها و پتانسیل‌های بازار سرمایه است. پس از برداشته شدن سقف نوسان قیمت در فرآورده‌های فرعی پالایشی در هفته گذشته آزادسازی قیمت فولاد هم کلید خورد که پالس مهمی برای گروه پتروشیمی و عرضه‌کنندگان این گروه در بورس کالا به صدا درآمد.

نصیرزاده افزود: آزادسازی قیمت‌ها و همگام شدن نرخ‌های فروش با حداقل نرخ دلار در بازار ثانویه منجر به افزایش انتظارات مثبت آتی از سودآوری شرکت‌ها و افزایش ارزش سهام گروه‌ پتروشیمی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انتظار می‌رود به تناسب آزادسازی قیمت‌ها شاهد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و حامل‌های انرژی باشیم. به نظر می‌رسد هفته پیش رو هیجان بازار از آزادسازی قیمت‌ها متعادل باشد و معامله‌گران چشم به معاملات و نحوه قیمت‌گذاری و تقاضا در بورس کالا خواهند بود.

ریسک بورس همچنان پایین است

همچنین مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: اتفاقاتی که بازار سرمایه ماه‌ها منتظرش بود در نهایت رخ داد. در طول هفته یکی یکی صنعت‌ها شامل آزادسازی نرخ‌ها در بورس کالا شدند، به همین جهت شاهد رشد پرشتاب و البته پرحجم شاخص کل بورس در هفته گذشته شدیم. تقریبا در طول هفته گذشته تمام صنایع و گروه‌ها از رشد شاخص کل بورس استقبال کرده و رشد مناسبی را تجربه کردند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پس از آزاد شدن نرخ محصولات فرعی پالایشگاهی در بورس کالا نوبت به فولادی‌ها رسید و ظاهرا اوایل هفته پیش رو هم نوبت به آزادسازی نرخ فروش پتروشیمی‌ها در بورس کالا می‌رسد.

مویدی افزود: افزایش حجم معاملات از نشانه‌های خوب بازار سرمایه در هفته گذشته بود و چراغ سبزی بود که نشان از ورود نقدینگی مناسب به بازار داشت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد رشد شاخص کل بورس همچنان ادامه داشته باشد، زیرا چنان حجم معاملات در هفته گذشته بالا بود و شاهد افزایش حجم تقاضا برای خرید سهام بودیم که تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها در شهریور ماه فراموش شد.

روی خوش نقدینگی به بورس

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اکنون به لحاظ روانی نقدینگی روی خوشی به بازار نشان داده و به لحاظ نموداری و تکنیکال هم مقاومت‌های بزرگی شکسته شده است، پس همچنان می‌توان به بازار امیدوار و خوشبین بود.

مویدی افزود: بازار سرمایه همچنان نسبت به رشد سایر بازارها عقب مانده و می‌تواند این عقب ماندگی را جبران کند، بنابراین بورس هنوز ریسک چندانی ندارد و برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هفته پیش رو می‌تواند هفته‌ای مثبت و رو به بالا برای بازار سرمایه باشد و گروه‌های انبوه‌سازی، خودرویی و بانکی می‌توانند به واسطه شکستن مقاومت‌ها هفته خوبی را تجربه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.