کد مطلب: ۳۱۲۵۴۴

ریزش پاییزی نرخ دلار

ریزش پاییزی نرخ دلار

در حالی که نرخ دلار در دهه اول مهر ماه روند صعودی در پیش گرفته بود؛ دهه دوم با افت شدیدی مواجه شد. طبق نظر کارشناسان، این روند کاهشی در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‎دهد در دومین روز مهر ماه دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۳۱۰ تومان مبادله شد که حکایت از افزایشی بودن روند قیمت ها داشت. این نرخ در تاریخ هفت مهر ماه به روزهای اوج خود نزدیک شد و از مرز ۱۶ هزار تومان نیز گذشت.

به گزارش تجارت‌نیوز،بر پایه این گزارش، این روند تا اوسط دهه دوم مهر ماه هم ادامه پیدا کرد و موجب دامن زدن به التهابات بازار، افزایش موج تقاضای خریداران و سرمایه گذاری در بازار ارز شد. در عین حال، مردم عادی نیز به گروه متقاضیان ارز پیوستند و این افزایش تقاضا باعث التهاب بیش از پیش بازار شد. این در حالی اتفاق افتاد که دولت و بانک مرکزی در چند ماه اخیر تلاش­ های گسترده ­ای برای کاهش نرخ ارز انجام داده و رییس کل بانک­ مرکزی درباره نامطمئن بودن بازار ارز برای سرمایه­ گذاری نیز هشدار داده بود.

در همین میان، با هدف کاهش قیمت­ ها و آرام­ بخشی به بازار ارز سران سه قوه اختیارات ویژه­ ای برای دخالت و کنترل بازار ارز به بانک مرکزی تفویض کردند و با دخالت بانک مرکزی نرخ ارز در روزهای میانی دهه دوم مهر ماه فصل جدیدی را تجربه کرد و قیمت­ ها با شیب کاهشی نسبتا تندی هر روز کمتر شد به طوری که در روز چهاردهم مهر ماه با قیمت ۱۳ هزار تومان مبادله شد و در روزهای بعد تا مرز ۱۰ هزار تومان نیز افت کرد به طوری که جای عرضه و تقاضا تغییر کرد و حجم وسیعی از دلارهای خانگی برای جلوگیری از زیان بیشتر روانه بازار شد. طبق نرخ اعلامی سامانه سنا میانگین مبادلات در تاریخ ۲۲ مهر ماه نیز به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که شیب افزایشی ناچیزی نسبت به روزهای قبل داشت.

دلالان که متضرران اصلی این کاهش قیمت بودند از هیچ تلاشی برای صعودی نگه داشتن قیمت ارز فروگذار نکردند و روند کاهشی بودن ارز را موقتی دانستند. شماری از فعالان بازار ارز، اعتقاد دارند افزایش دلار بیشتر ناشی از تلاش نوسان­ گیران برای فروش دلارهای «بالا خرید» بوده است . معامله­ گرانی که در قیمت های بالای ۱۴ و ۱۵ هزار تومان خریدهای سنگینی را انجام داده بودند، از کاهش قیمت به سطوح پایین­ تر ضرر هنگفتی را متحمل شده­ اند .

در نتیجه سعی کردند با جوسازی و تحرک در بخش معاملات فردایی قیمت را به سطوح بالاتر ببرند و زمینه را برای فروش دلارهای خود ایجاد کنند؛ با این اوصاف دلالان دست آخر ناکام ماندند و گزارش‌ها نیز در بازارهای اصلی معاملات دلار بر گزاره افت تب فروش ارز خانگی به صرافی­ ها و شعب بانک­‌ها مهر تایید می‌زند.

اکنون پیش‌بینی می­‌شود شرایط بازار به گونه‌ای است که طی هفته های آتی روند کاهشی قیمت­ ها ادامه داشته باشد و بازار ارز ثبات بیشتری را تجربه کند. نظر کارشناسان اقتصادی نیز بر گفته فوق صحه گذاشته است.

مسلم خانی کارشناس اقتصادی در اینباره گفت: نرخ واقعی دلار در ایران بین ۵ هزار و ۹۳۰ تومان تا ۶ هزار و ۵۴۰ تومان است که این قیمت بر مبنای مدلی به دست آمده است. خوشبختانه در کشور سیاست‌های اقتصادی بهتری اتخاذ شد و بانک مرکزی نسبت به قبل خلاق تر و پویاتر عمل می کند. از همه مهم تر خود مردم فهمیدند این حرکتی که کشور با آن مواجه شده بود محصول یک اقتصاد رانتی، تورمی و دلالی بود و این عوامل دست به دست هم داد تا بازار ارز و سکه رو به آرامش رود و من با مطالعه کارشناسی این اطمینان را به مردم می دهم که قیمت دلار در ایران به زیر ۷ هزار تومان کاهش خواهد یافت .

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اینکه التهابات جامعه از صعودی به نزولی تغییر کرده و بانک مرکزی در این زمینه نقش مثبتی ایفا کرده است، افزود: بر اساس منابع اقتصادی و پتانسیل‌ها به نظر نمی‌رسد ارزش پول ملی ما در مقابل دلار تا این حد بی ارزش شده و قیمت‌ها خیلی فراتر از واقعیت بالا رفته بود. قطعا در شرایط ثبات اقتصادی قیمت‌ها به سمت پایین میل می‌کند.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام
    به نظر شما کی ثبات به بازار برمیگرده. آیا قیمت مسکن هم که ناشی از بالا رفتن دلاره با پایین اومدن دلار کم میشه یا نه؟