خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۶۵۸۹

زلزله بیخ گوش پایتخت/ آمادگی ۲۰‌ درصدی تهران در مقابل زلزله

زلزله بیخ گوش پایتخت/ آمادگی ۲۰‌ درصدی تهران در مقابل زلزله

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، وقوع زلزله در تهران دور از ذهن نیست، بلکه عن‌قریب است!

هربار گفتمان‌های مختلفی درباره مخاطرات طبیعی در کشور و به‌ویژه موضوع زلزله در تهران برگزار می‌شود و کارشناسان نسبت به آن هشدارهای متعددی می‌دهند، اما آیا حساسیت و جدیت لازم در قبال آن وجود دارد؟

آنطور که شرق گزارش داده، روز گذشته، شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران گفت: مخاطرات شناخته‌شده برای شهر تهران به حدی است که باید خواب را برای مسئولان در این حوزه حرام کند!

وی با اشاره به زلزله‌ها در ایران عنوان کرد:‌ بررسی زلزله‌ها از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد کشور ما هم از نظر تعداد زلزله‌ها و هم از نظر کشته‌ها و زخمی‌ها رتبه بالایی دارد؛ به‌طوری که در بحث تعداد زلزله‌ها در رنکینگ سوم هستیم و در تعداد کشته‌ها نیز در رنکینگ ششم قرار داریم که این نشان می‌دهد هم در نقشه خطر هستیم و هم آسیب‌پذیریم و زلزله باعث خسارات مالی شدید و از‌دست‌دادن هم‌وطنان عزیزمان شده است.

مناطق زلزله‌خیز تهران

او به بیان برخی از مناطق متأثر از زلزله در تهران پرداخت و گفت:‌ در تهران مناطق مختلفی در سال‌های قبل تحت اثر زلزله بودند و خسارات داشتند. ری در سال‌های پیش از میلاد و در سال‌های ۷۴۳، ۸۵۵، ۸۶۴ و ۹۵۸ لرزش‌های شدیدی داشته که ۷.۷ ریشتر هم برای آن ثبت شده است. در دماوند هم چنین لرزه‌هایی ثبت شده است؛ دماوند در سال ۱۶۶۵ با شدت ۶.۵ ریشتر، در سال ۱۸۱۵ با شدت ۶.۵ ریشتر و در سال ۱۸۳۰ نیز با شدت ۷.۱ ریشتر لرزیده است. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ هم ما شاهد زلزله‌های دماوند و ملارد بودیم که این دو زلزله در تهران احساس شد، اما خرابی آن‌چنانی نداشت. این می‌تواند به‌عنوان یک زنگ خطر باشد و هرکدام از این زلزله‌ها می‌توانست شهر را با بحران روبه‌رو کند.

زلزله یک بار رخ می‌دهد، اما مسئله مورد بحث در تهران، تنها نه زمین‌لرزه بلکه حوادثی است که پیرو این مخاطره می‌تواند در شهر رخ دهد؛ از تخریب ساختمان‌های فرسوده، تأسیسات، قطعی آب و برق و گاز تا احتمال انفجار و آتش‌سوزی. به همین دلیل هم مدیریت بحران در تهران کار ساده‌ای نخواهد بود؛ نمی‌دانیم زلزله تهران قرار است چه روزی یا چه ساعتی رخ دهد، نباید فکر کنیم اگر زلزله در روز رخ دهد، حتما تلفات آن کمتر خواهد شد. عامل اصلی تلفات در زلزله، ساختمان‌ها هستند و این زلزله نیست که باعث مرگ انسان‌ها می‌شود، بلکه باید ساختمان‌ها ایمن‌سازی می‌شدند تا در برابر زلزله دوام بیاورند.

آمادگی ۲۰‌درصدی تهران در مقابل زلزله

رضا کرمی‌محمدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و متخصص زلزله، در‌این‌باره می‌گوید: در این‌ سال‌ها اتفاقات مثبت و خوبی در حوزه مدیریت بحران رخ داده که از میان آنها می‌توان به تشکیل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تدوین قانون مدیریت بحران کشور و ایجاد سازمان مدیریت بحران کشور و… اشاره کرد. اما در بحث نرم‌افزاری این ضرورت وجود دارد که باید اقدامات بیشتری انجام شود. اگر امروز زلزله‌ای مانند آنچه در بم رخ داد، در تهران رخ دهد، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در نهایت ۲۰ درصد آمادگی در برابر زلزله وجود دارد و این می‌تواند مشکلات زیادی را برای شهر تهران و حتی کشور ایجاد کند. از این‌رو خیلی جای کار داریم و اقدامات زیادی باید انجام شود.

آخرین اخبار سیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمدرضا

    امیدوارم قبل از وقوع به صورت عملیاتی وارد بشن و دست از هشدار دادن بردارن و بودجه و تیم های متخصص تخصیص بدن به این موضوع