کد مطلب: ۷۵۵۹۷۹

فراموش‌شدگان زلزله خوی/ کمک‌های مردمی جلوتر از دولت

فراموش‌شدگان زلزله خوی/ کمک‌های مردمی جلوتر از دولت

سه روز از زلزله خوی می‌گذرد. هنوز برخی از زلزله‌زدگان در سرمای نفس‌گیر، بیرون از خانه‌ها و بدون چادر و وسایل گرم‌کننده مانده‌اند. مردم باز هم پیشتاز کمک به زلزله‌زدگان شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خوی همچنان در بهت زلزله شامگاه شنبه (8 بهمن) است. بیش از 700 نفر در زلزله خوی مصدوم شدند.

آنطور که کارشناسان فنی بنیاد مسکن اعلام کرده‌اند، حدود چهار هزار واحد مسکونی بر اثر زلزله خوی آسیب دید. از این میان 370 واحد باید تخریب و دوباره احداث شود. سایر واحدها هم نیاز به تعمیرات دارند.

شهرستان خوی در شمال غربی‌ترین نقطه ایران و آذربایجان و محصور در میان کوه‌هاست. اصغری، کارشناس هواشناسی گفته دمای شهر خوی به ۷- درجه رسیده است. هوای سردی که شرایط را برای زلزله‌زدگان دوچندان سخت می‌کند.

مدیر جمعیت هلال احمر استان اردبیل هم گفته با توجه به بارش برف و باران، زلزله‌زدگان نیازمند وسایل گرمایشی از جمله پتو و هیتر برقی کم‌مصرف هستند.

بر اساس اعلام مرکز پایش زمین‌لرزه دانشگاه ارومیه، 66 پس لرزه تا ساعت 24 روز یکشنبه (9 بهمن) ثبت شد.

پس لرزه‌ها و وضعیت ناامن خانه‌ها، مردم را به کوچه و خیابان کشید. زلزله‌زدگان سومین شب را هم در شرایط بسیار سرد به سر بردند. یکی می‌گوید چادر برای اسکان ندارد، آن یکی از نبود پتو و امکانات دیگر می‌گوید.

زلزله‌زدگان: فراموش شده‌ایم

صداوسیما در گزارشی از اسکان حدود 2 هزار نفر در کمپ خبر داد. ناگفته نماند که بر اساس سرشماری سال 95، شهرستان خوی حدود 350 هزار نفر جمعیت دارد.

زلزله‌زدگان از کمک‌های قطره‌چکانی دولت می‌گویند. همان اندک توزیع چادر و وسایل گرم‌کننده را مردم با پیگیری مکرر می‌گیرند و آنطور که یکی از زلزله‌زدگان می‌گوید «هر کس زور بیشتری داشته باشد، پتو و چادر می‌گیرد.»

برخی هم به هیزم و آتش روشن کردن روی آورده‌اند. جز این چاره‌ای هم ندارند. می‌گویند دولت کمک نمی‌کند، خودمان هم پیگیری می‌کنیم، کسی جواب نمی‌دهند. انگار فراموش شده‌ایم.

تعدادی از آنها به شهرستان‌های مجاور و خانه دوست و آشنا پناه برده‌اند. برخی از آنها که نرفته‌اند هم در خیابان‌ها آواره شده‌اند.

کمک‌های مردمی در زلزله خوی، جلوتر از دولت

مجموع روایت‌های زلزله‌زدگان در شبکه‌های اجتماعی هم از کمبود وسایل گرم‌کننده حکایت دارد.

«دست هم را بگیریم و همدیگر را فراموش نکنیم»، از جمله پیام‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی برای کمک به زلزله‌زدگان دست به دست می‌شود. یکی پول جمع می‌کند و آن یکی پتو و لباس. تجربه حوادث این سال‌ها، آنها را به این باور رسانده که تلاش خودشان برای گذر از این دست مواقع بحرانی جواب می‌دهد، نه وعده‌های دولتی.

پناه گرفتن مردم در شهرستان‌های مجاور

توزیع وسایل گرم‌کننده در خوی چگونه است؟ یکی از زلزله‌زدگان در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «کامیون با بار وسایل گرم‌کننده آمد. از بالا یک گونی پرت می‌کند، هر کس در آن شلوغی بتواند، برمی‌دارد.»

او ادامه می‌دهد: «یک بسته غذایی هم پخش کردند، آن هم به همه نرسید. بسته هم شامل خرما و کنسرو ماهی بود.»

آنطور که او می‌گوید روز اول مردم از شهرستان‌های مجاور برای زلزله‌زدگان نان آوردند. البته کمک‌های مردمی به نان محدود نبود، پتو و لباس گرم را هم شامل می‌شد.

هر چه دارند، به دور خود پیچیده‌اند تا سرما کمی برایشان قابل تحمل‌تر شود. شنیده‌ها و نوشته‌ها با سرمایی که به جان زلزله‌زدگان افتاده، فرق دارد. همین حالا در دمای 3- درجه سر می‌کنند.

آنها که چادر دارند هم چندان وضعیت مطلوبی ندارند. برخی از چادرها تا 10 نفر هم اسکان دارند. پس از سه روز همچنان دولت نتوانسته، کمک چندانی به اسکان زلزله‌زدگان داشته باشد. به نظر می‌رسد دولت کار را به کمک‌های مردمی واگذار کرده‌اند، مانند زمین‌لرزه‌های قبلی در نقاط مختلف کشور، از زلزله سی‌سخت گرفته تا زلزله کرمانشاه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تجارت نیوز چرا مطلب یکطرفه مطرح می کنی. خونه ما را در ورزگان بعد زلزله کی خواست ؟؟ شاید به خاطر سرما وضعیت دشوار شده ولی اینطوریه هم که می گی نیست.