کد مطلب: ۷۳۶۱۰۲

زمان انتخابات مجلس اعلام شد

زمان انتخابات مجلس اعلام شد

زمان انتخابات دوزادهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اعلام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، زمان انتخابات دوزادهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اعلام شد.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان در ۱۱ اسفند 1402 خبر داد.
محسن اسلامی مدیرکل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان در ۱۱ اسفندماه سال آینده برگزار می شود، گفت: این زمان با هماهنگی شورای محترم نگهبان نهایی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم، تعیین زمان مناسب برای برگزاری انتخابات است افزود: براساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، وزارت کشور موظف به فراهم سازی تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در کشور است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: بر اساس مکاتبه به عمل آمده با شورای محترم نگهبان، دو زمان برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد شد که شورای نگهبان موافقت خود را با برگزاری انتخابات در روز جمعه مورخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ اعلام کرد.

اصول مهم در كیفیت انتخابات

بر اساس مفاد موجود در قانون اساسی ایران، انتخابات به‌صورت مستقیم و عمومی و با رأی مخفی خواهد بود. ‌

در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله ‏اول انتخابات، باید حداقل بیست‏ درصد (۲۰%) از کل آرا را کسب نماید و انتخاب در مرحله‏ دوم و همچنین انتخابات میان‌‏دوره‏ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.
در صورتی‌‏که آرای دو یا چند نفر از نامزدها مساوی باشد، ملاک انتخاب یک یا چند نفر از آنان، قرعه می‏‌باشد که در جلسه‏‌ی مشترک ‏هیئت‌‏های اجرایی و نظارت مرکز حوزه‏‌ی انتخابیه انجام خواهد گرفت. نامزدهای مذکور و یا نمایندگان آنان می‏‌توانند در مراسم قرعه‏‌کشی حضور داشته ‏باشند.

چنانچه انتخابات یك یا چند حوزۀ انتخابیه متوقف یا باطل شود و یا اعتبارنامۀ منتخبین مورد تأیید مجلس واقع نشود، وزارت‌كشور ‌مكلف است با هماهنگی شورای نگهبان، حداكثر ظرف مدت هفت ماه، انتخابات مجدد را هم‌زمان در حوزه‌های انتخابیۀ مذكور برگزار نماید. مهلت هفت ماه، از تاریخ تعیین وضعیت آخرین حوزه در بین حوزه‌های انتخابیۀ موردنظر محاسبه می‌شود. ‌

چنانچه به علت فوت، استعفا و یا هر علت دیگر، حوزۀ انتخابیه‌ای یك یا چند نمایندۀ خود را از دست بدهد، وزارت‌كشور مكلف ‌است ظرف مدت هفت ماه پس از تاریخ اعلام آن توسط مجلس شورای اسلامی با هماهنگی شورای نگهبان، انتخابات را در حوزۀ مربوطه برگزار نماید.

پس از تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، وزارت‌كشور موظف است اعتبارنامۀ كلیۀ منتخبین را صادر و به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید. پذیرش انصراف هریك از منتخبین پس از تأیید صحت انتخابات و قبل از تصویب اعتبارنامه نیز می‌بایست به‌تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

منبع: اقتصاد نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.