کد مطلب: ۲۴۶۵۳۹

زمان بازپرداخت تسهیلات بافت فرسوده به ۱۵ سال رسید

زمان بازپرداخت تسهیلات بافت فرسوده به 15 سال رسید

عضو هیئت‌مدیره بانک عامل بخش مسکن گفت: مدت زمان بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده از محل اوراق تسهیلات از ۱۲ به ۱۵ سال افزایش یافت.

عضو هیئت‌مدیره بانک عامل بخش مسکن گفت: مدت زمان بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده از محل اوراق تسهیلات از ۱۲ به ۱۵ سال افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نادر قاسمی گفت: رونق بخش مسکن باعث ایجاد رونق در سایر بخش‌های اقتصادی شده و دیدیم که خروج این بخش از رکود در ماه‌های گذشته باعث رشد قیمت آهن، سیمان و دیگر نهاده‌های ساختمانی شد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما تقویت تقاضای خرید در بافت فرسوده بوده و بر اساس طرح جامع مسکن در ۱۳۵ شهر، ۵.۱ میلیون بافت فرسوده وجود دارد که شبکه بانکی برای احیای آنها باید تامین مالی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: رویکرد دولت، از ساخت‌وساز در خارج از شهرها به ساخت‌وساز درون‌شهری و احیای بافت‌های فرسوده تغییر کرده و به همین دلیل مسکن مهر متوقف شده است چراکه در مناطق بیرون شهری با مشکل نبود زیرساخت‌ها مواجه هستیم. به عنوان مثال در مسکن مهر ۱۰۰ هزار واحد آماده داریم ولی به دلیل نداشتن آب، گاز و برق امکان سکونت در آنها وجود ندارد.

قاسمی تصریح کرد: از سوی دیگر بیش از ۵ میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد که بانک‌ها با تضامین دولت می‌توانند احیاء و ساخت‌وساز آنها را تامین مالی کنند به خصوص اینکه این مناطق با مشکل تاسیسات زیربنایی و روبنایی مواجه نیستند.

عضو هیئت‌مدیره بانک عامل بخش مسکن یادآور شد: این بانک در سال جاری علاوه بر تامین مالی سمت تولید، سمت تقاضای مسکن را نیز تامین مالی خواهد کرد. به این منظور در سال جاری برنامه‌ریزی شده که از سوی این بانک، برای خرید ۳۸۰ هزار واحد مسکونی و ساخت ۲۲۰ هزار واحد مسکونی تامین اعتبار انجام شود.

وی از دیگر برنامه‌های این بانک در سال جاری را کمک به تامین اعتبار واحدهای میان متراژ ویژه دهک‌های ۴ تا ۷ جامعه عنوان کرد و گفت: در گذشته که عمدتا واحدهای لوکس تامین مالی می‌شد، سبب شد تا ۲.۵ میلیون واحد مسکونی فاقد متقاضی داشته باشیم این در حالی است که بیش از سه میلیون نفر تقاضای دریافت تسهیلات خرید واحد مسکونی هستند. بنابراین تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری به سمتی هدایت می‌شود که مطابق الگوی مصرف باشد.

قاسمی ادامه داد: در همین راستا این بانک در سال جاری به انبوه‌سازان حرفه‌ای که ۵ سال ضمانت ساخت به خریدار بدهند، وام ساخت خواهد داد. همچنین به سازندگانی که مصرف بهینه انرژی در ساختمان را رعایت و از فناوری‌های نوین ساختمانی استفاده کرده باشند یک درصد در سود وام آنها تخفیف داده و وام ساخت‌وساز با سود ۱۷ درصد اعطا خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازانی که با روش‌های سنتی اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، به ازای هر واحد مسکونی، ۷۰ میلیون تومان و کسانی که از فناوری‌های نوین استفاده کنند ۱۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

در ادامه این نشست، محمدعلی دهقان دهنوی عضو دیگر هیئت‌مدیره بانک عامل بخش مسکن درباره تسهیلات پرداخت شده از سوی این بانک در سال جاری گفت: از ابتدای امسال تا ۲۲ اردیبهشت، ۵ هزار و ۹۱۲ فقره تسهیلات مسکن به ارزش دو هزار و ۹۶ میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۷ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: در بخش تسهیلات جعاله مسکن نیز در مدت مذکور ۸ هزار و ۶۰۷ فقره وام جعاله به ارزش ۱۱.۳ میلیارد ریال اعطا شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۴۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۳ هزار و ۶۶ واحد مسکونی به ارزش ۶۶ هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال فروش اقساطی شده‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۳۶ درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مدت زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق تسهیلات برای کسانی که در بافت فرسوده اقدام به خرید مسکن بکنند از ۱۲ به ۱۵ سال افزایش یافته است، تصریح کرد: این افزایش زمان بازپرداخت اقساط ویژه وام‌گیرندگان با استفاده از اوراق است و برای کسانی که از محل صندوق مسکن‌ یکم، وام مسکن دریافت کنند اعمال نخواهد شد.

دهقان دهنوی به مصوبه شورای عالی پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن خانه‌اولی‌ها از محل صندوق‌ یکم اشاره و تاکید کرد: این نرخ سود از ۹.۵ به ۸ درصد در سایر مناطق شهری و از ۸ به ۶ درصد در بافت فرسوده کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول از ابتدای راه اندازی صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه امسال، ۴۱۹ هزار و ۳۵۰ فقره حساب پس‌انداز در این صندوق افتتاح شده که تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر از محل این صندوق تسهیلات دریافت کرده وبه طور میانگین هفته‌ای ۶۰۰ نفر در این افتتاح حساب می‌کنند.

وی در خصوص احتمال افزایش سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم گفت: استقبال از صندوق‌ یکم بسیار بالا بوده و به دلایل شرایط جذابی چون پایین بودن نرخ سود و افزایش تقاضا برای دریافت آن، احتمال دارد با مشکل منابع مواجه شود؛ بنابراین در حال حاضر امکان افزایش سقف تسهیلات از محل منابع داخلی صندوق وجود نداشته و نیازمند تزریق منابع از بخش‌های دیگر هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: به همین دلیل این بانک درخواست داده است تا از محل سپرده‌گذاری ریالی صندوق توسعه ملی، منابع صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم افزایش یابد.

دهقان دهنوی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر افزایش سقف تسهیلات برای وام‌گیرندگان صندوق‌ یکم ایجاد شود، کسانی که قبلا در این صندوق حساب افتتاح کرده‌اند، مشمول خواهند شد یا خیر؟ گفت: در صورت افزایش سقف تسهیلات در صندوق‌ یکم، کسانی که در گذشته حساب افتتاح کرده‌اند ولی هنوز تسهیلات را دریافت نکرده‌اند، نیز می‌توانند یا با افزایش مبلغ سپرده خود و یا با افزایش زمان انتظار مشمول دریافت وام جدید باشند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.