کد مطلب: ۵۵۲۰۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروش سهام عدالت به دولت بعد واگذار شد؟

فروش سهام عدالت به دولت بعد واگذار شد؟

۱۰ ماهی می‌شود که به دارندگان سهام عدالت اجازه فروش سهامشان را نمی‌دهند، آیا فروش سهام عدالت در این دولت شروع می‌شود یا باید منتظر دولت بعدی باشیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک سال بیشتر است که ۵۰ میلیون دارنده سهام عدالت قصد فروش سهامش را دارند اما نمی‌توانند آن را بفروشند. در حدود سه ماه فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت آزاد بود و پول آن به صورت قطره چکانی به حساب سهامداران واریز می‌شد. اما حدود ۱۰ روز پس از آزادسازی ۳۰ درصد دوم فروش متوقف شد.

حالا ۱۰ ماهی می‌شود که سهامداران نمی‌توانند سهامشان را بفروشند. تنها پاسخ مسئولان نیز این است که هر زمان که بورس به تعادل برسد فروش سهام عدالت نیز آغاز می‌شود.

رئیس‌جمهور آینده یک هفته دیگر مشخص می‌شود و سه ماه دیگر دولت را به دست می‌گیرد. به نظر می‌رسد در دولت فعلی اقدامی برای شروع دوباره فروش سهام عدالت صورت نگیرد و کار به دولت بعدی واگذار کند.

پس از شروع وعده‌های انتخاباتی کاندیداها برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند که رئیس‌جمهور بعدی را سهامداران بورس تعیین می‌کنند.

در واقع ۵۰ میلیون نفر ذینفع در بازار سرمایه وجود دارد. افرادی که سرمایه آنها ماه‌هاست در بازار قفل شده و نه امکان رشد دارد و نه امکان خروج. برای همین برخی معتقدند که رشد بورس و خروج آن از رکود از مهم‌ترین شعارهای کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری است.

در میان متضرران بورسی، دارندگان سهام عدالت نیز حضور دارند. چرا که آنها می‌توانستند در مرداد پارسال یک برگه سهام ۵۳۲ هزار تومانی را به قیمت ۲۱ میلیون تومان بفروشند اما الان حتی برای نصف این مبلغ نیز خریداری نیست.

از آنجا که فروش سهام عدالت به بهبود بورس بستگی دارد، کاندیداهای انتخاباتی چه برنامه‌ای برای بورس دارند؟ بورس در صورت رئیس‌جمهور شدن کدام یک رشد می‌کند و مردم می‌توانند سهام عدالتشان را بفروشند؟

بررسی وعده‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که آنها به دنبال حل مشکل بورس به صورت ضربتی هستند، راه حلی که شاید جوابگو نباشد یا شاید زمان‌بر باشد.

قاضی زاده هاشمی

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی گفته که مشکل بورس را در سه روز حل می‌کند، مشکلی که دولت روحانی نتوانسته در عرض ۳۰۰ روز حل کند. همچنین وعده داده که محصولات کشاورزی را در بورس عرضه می‌کند.

عبدالناصر همتی

تنها اشاره همتی به موضوع بورس این بوده که بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه را توسعه می‌دهد.

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی با اشاره به درآمد دولت از بورس گفته که نباید نگاه درآمدی به بورس داشت بلکه دولت باید برای بورس هزینه کند. همچنین وعده داده که بورس را به جایگاه مطمئن و ریسک‌پذیری منطقی خود می‌رساند و نقدینگی مردم را به سمت بازار سرمایه سوق می‌دهد.

ابراهیم رئیسی

وعده ابراهیم رئیسی برای حل مشکل بورس شبیه وعده محسن رضایی است. رئیسی گفته که صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت مردم در بورس ایجاد می‌کند.

محسن رضایی

بیشرین وعده برای بورسی‌ها را محسن رضایی داده، او سعی کرده با چندین وعده به خصوص «ایجاد صندوق جبران مالباختگان در بورس»، رای متضرران در این بازار را به نفع خود کند. وعده‌های او به این شرح است:

  • بیمه سهام داران بورس
  • اختصاص ۳۰ درصد از سهام نفتی به مردم
  • انتشار سهام جدید از سوی شرکت‌های قدیمی بورسی
  • ایجاد صندوق جبران مالباختگان در بورس
  • اتصال بازار سرمایه و خانواده‌ها به بانک
  • حمایت بازار سرمایه از مسکن‌سازان

مهر علیزاده

جلوگیری از مداخله نهادهای مختلف در بازار سرمایه وعده محسن مهرعلیزاده برای متضرران بورسی است.

سعید جلیلی

سعید جلیلی هم گفته که «در سه ماه اول دولتم ریسک پذیری را برای سهامداران به حداقل می‌رسانم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی شخصی خودش سهام عدات رو ازاد سازی میکنه و توان حل مشکلات اون رو نداره چطور یک نفر دیگه میخاد بیاد مشکلی رو حل کنه که خود شخص پیشنهاد دهنده این طرح توان حلشو نداره. فرق نمیکنه چند تا دولت عوض کنیم. وقتی بودجه مملکت توان نقد کر دن این سهام ها رو نداره چطوری قراره درست بشه ؟

  • علی

    واقعا خجالت نمیکشن بعداز یک سال سرکارگذاشتن مردم و اینهمه دروغ دارن وعده چندماه دیگه رو میدن .اون موقع که گفتن چند روزه پول سهام دست مردم میرسه یک سال طول کشید هیچ کاری هم نکردن .وای به الان که دارند وعده چندماه دیگه رو میدن …دیگه منتظر بشینن تا ما بیایم رای بدیم .

  • هوشنگ بوکان

    دیگر سهامی در کار نیست رفت سه چهار ماه دیگر.انشالا مبارکه هر وقت حلوا بدونه شکر درست شد سهام فروخته خواهد شد….

  • ناشناس

    چرافروش راآزادنمیکنین یک سال شد۶۰درصدبرای فروش درکارکزاری بانگ ملی گداشتم فقط ۲۰درصددادهن آنم ۵۰یا۱۰۰دادهن لطفان واریزکنین وسودچیشد

  • ناشناس

    نگ ملی پول سهام راواریزکن عجب گرفتارم شدیم بیکارم خیلی به پولش نیازدارم بورس بگیرپول سهام من راکم کم واریزکن نیازدارم .سودشنبه واریزمیشه دیگه فروش راآزادکنین ریس جمورپیگیری کن پول سهام رومنتظرواریزهستم

  • ناشناس

    بابا یکی بیاد در مردم گرفتار حل کنه شما خودتون دارید خبر از بدبخت بیچاره ندارید بخدا ملت زیر فشار فردا خدا گرفتارتوندمیکنه این ظلم همین جوری نمی مونه ملت هم صبری دارن تا کی خدااااا خودت فرجی کن

  • ناشناس

    عااالی ممنون موفق باشید

  • ناشناس

    خیر

  • ناشناس

    آخر نشد سهام عدالت بفروشیم خدایی مسولش کجا قائم شده بیاد تکلیف سهام مشخص کنه یعنی کی فروش را آغاز می کنند ب پول نیاز داریم بدبختیم خونه یه تلوزیون نداریم

  • ناشناس

    سلام عزیزان به خدااحتیاج به فروش سهام داریم توراخداهرچقدرمیخرندبفروشید ای بابانان صبحانه نداریم بدهکاریم هرروزمیادجلودرابروداریم بابا صدتومانم صدتومانه خواهشا به فکرمان باشید پول اب برق گاز مونده