خبر مهم:

کد مطلب: ۵۵۷۴۰۰

دور جدید مذاکرات وین کی برگزار می‌شود؟

دور جدید مذاکرات وین کی برگزار می‌شود؟

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شده است که دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای حداقل تا یکشنبه آینده برگزار نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در صفحه توئیتر خود درباره دور بعدی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین نوشت: انتظار نداشته باشید که دور هفتم مذاکرات ایران حداقل تا پیش از آخر هفته بعدی برگزار شود.

نورمن همچنین با بیان اینکه در دور ششم مذاکرات پیش رفت کمی حاصل شده گفت که حتی کمتر از چیزی بوده که تا چند روز پیش فکرش را می‌کرده است.

مذاکرات در زمینه احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای‌اش در وین در جریان است.

هیات آمریکا که در محل مذاکرات حضور دارد، مذاکرات مستقیمی با ایران نداشته و از طریق نمایندگان اعضای دیگر کمیسیون مشترک برجام در این مذاکرات مشارکت می کند ( ایسنا ).

مواضع جدید امریکا در مورد مذاکرات

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن تنها درصورت پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود می‌تواند با تهران به توافق دست یابد. نماینده آمریکا در امور ایران نیز گفت دولت این کشور، آماده رفع همه تحریم‌های ترامپ علیه ایران، برای بازگشت به برجام نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک خود با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت: اختلافاتی جدی با ایران بر سر بازگشت به تعهدات هسته‌ای وجود دارد. دستیابی ایران به سلاح اتمی نه فقط تهدیدی برای منطقه بلکه تهدیدی برای جهان است.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: تنها در صورتی با ایران به توافق می‌رسیم که این کشور به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد.

وزیر خارجه آمریکا، بلینکن همچنین فقدان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یک‌ نگرانی جدی خواند.

این اظهارات در حالی است که مسئولان کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که از سوی ایران آنچه که لازم بوده انجام شده و اکنون این طرف مقابل است که باید تصمیم سخت خود در ارتباط با احیای برجام را بگیرد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان روز یکشنبه پس از پایان دور ششم مذاکرات وین گفته بود: پیشرفت مذاکرات در این دور نسبتا خوب بوده از جهت اینکه متن به مقدار زیادی آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست حداقل یک وضعیت کاملا مشخص دارد و یک تصویری از اختلافات نشان می‌دهد و اینکه در چه مرحله‌ای هستیم. این موضوع حتما می‌تواند به تصمیم‌گیران جهت اتخاذ تصمیم درست کمک کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مواضع ما (ایران) از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری پیدا نکرده است، گفت: ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم. همینطور راستی‌آزمایی آنها و سپس بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام ( ایسنا ).

وضعیت تحریم‌های ترامپ علیه ایران

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیز در مصاحبه‌ای که جمعه منتشرشده گفت دولت این کشور آماده رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دونالد ترامپ برای بازگشت به برجام نیست.

وی که با پایگاه «ان‌پی‌آر» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این سئوال که ایرانی‌ها در چارچوب مذاکرات وین خواستار انجام چه کاری هستند که انجام آن برای طرف آمریکایی دشوار است، گفت: «چیزی که آنها می‌خواهند رفع تمامی تحریم‌هایی است که بعد از سال ۲۰۱۸ توسط دولت رئیس‌جمهور ترامپ اعمال شد. این خواسته زیادی است.»

رابرت مالی در ادامه گفت: «ما گفته‌ایم که آماده رفع تحریم‌هایی هستیم که برای بازگشت ما به برجام لازم است، اما همه تحریم‌هایی را که دولت ترامپ اعمال کرد رفع نخواهیم کرد.»

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

با وجود این، پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» چند روز پیش گزارش داده مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران را رفع نخواهد کرد، زیرا بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند ( فارس ).

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مقام‌های دولت جو بایدن به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف نکرده اند فقط نخواستن این رو یک پیروزی برای رقیب جمهوری خواه خود قبول کنن