کد مطلب: ۴۹۱۱۲۳

مشکل جدید واردات واکسن کرونا به ایران / نگهداری واکسن در دمای منفی ۸۰ درجه!

مشکل جدید واردات واکسن کرونا به ایران / نگهداری واکسن در دمای منفی ۸۰ درجه!

اگرچه نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفته احتمالا واکسن کرونا تا پایان سال به ایران وارد می‌شود و دولت در حال مذاکره برای واردات آن است، اما گویا واردات این واکسن به شرایط خاصی نیاز دارد، واکسن کرونا باید در دمای زیر ۸۰ درجه نگهداری شود و هر کشوری چنین امکانی را ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با اعلام خبر ساخت واکسن کرونا در چین و آمریکا و احتمال تولید انبوه آن، امیدواری‌ها برای رسیدن واکسن کرونا به کشور قوت گرفته است.

روز گذشته بود که رئیس کانون انجمن‌های صنفی تکنسین‌های دارویی به تجارت‌نیوز گفت احتمالا واکسن کرونا تا پایان سال به کشور وارد شود و این دارو به دست ایرانی‌ها برسد.

اما روزنامه گاردین به نقل از شرکت فایرز آمریکایی در مشخصات این واکسن به نکته بسیار مهمی اشاره کرده و آن هم نگهداری این واکسن در دمای منفی ۸۰ درجه است.

موضوعی که گفته می‌شود احتمالا تهیه این واکسن توسط کشورهای کم‌درآمد را با مشکل مواجه کند. چراکه این واکسن نیاز به زنجیر فوق‌سرد دارد، یعنی باید در دمای منهای ۸۰ درجه سلسیوس نگهداری شود و هر کشوری توان و امکانات لازم برای نگهداری این واکسن در دمای زیر ۸۰ درجه را ندارد.

حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا ایران امکانات نگهداری واکسن در دمای منفی ۸۰ درجه را دارد یا نه؟ این سوالی است که مقامات وزارت بهداشت باید به آن جواب دهند و در حالی که مردم منتظر واردات هرچه سریع‌تر این دارو به کشور هستند توضیح بدهند که آیا چنین امکان فنی‌ای در ایران وجود دارد یا نه.

دولت آلمان برای مرحله اول واکسیناسیون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت مراکز واکسیناسیونی است که مجهز به فریزرهایی با دمای بسیار پایین است.

البته اوغور شاهین، مدیرعامل شرکت آلمای بیوان‌تک گفته این شرکت در حال بررسی در این باره است که آیا می‌توان این واکسن را تا ۵ روز در دمای ۴ درجه سلسیوس یخچال معمولی نگهداری کرد یا نه.

شرکت بیوان‌تک یک شرکت آلمانی است که همراه شرکت‌ آمریکایی فایزر واکسن کرونا را ساخته‌اند و می‌گویند در ۹۰ درصد موارد تزریق این دارو موثر بوده است.

کدام کشورها در لیست واردات واکسن هستند؟

براساس آنچه نتیجه تحقیقات دو شرکت فایزر و بیون‌ان‌تک نشان می‌دهد هر فرد نیاز به دو دوره دارو دارد و هر بار باید یک دوز از این دارو را تزریق کند.

از طرف دیگر گفته می‌شود این دو شرکت تا پایان سال جاری میلادی، ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید کنند که برای ۲۵ میلیون نفر لازم است.

البته گفته شده میزان تولید این واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ به دود ۱.۳ میلیارد دوز برسد که این میزان هم حدود ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت متقاضی را پوشش می‌دهد.

در این میان بسیاری از کشورها از قبل واکسن فایزر/ بیوان‌تک را سفارش داده‌اند. بریتانیا ۳۰ میلیون دوز واکسن سفارش داده است. اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیون دوز واکسن سفارش داده است که میان کشورهای این اتحادیه توزیع می‌شود.

با این مقدمات باید دید که آیا ایران می‌تواند در اولویت دریافت‌کنندگان این واکسن قرار بگیرد و جز آن اینکه آیا امکان نگهداری واکسن در دمای منفی ۸۰ را دارد یا نه؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آرمین

    بذار بمیریم این زندگیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من که هراسی از مرگ دارم! مرگ پایان دردهام هست
    الان هم زنده نیستیم مرده ی متحرکیم

  • ناشناس

    توروخدا آقای نمکی به خاطر بچه ها ، پدر مادرهامون یه کاری بکن، به خدا همش دلم واسه اونها شور میزنه، الان من خودم باردارم نگران بچه ام هستم نه میتونم برم دکتر از ترس کرونا نه میتونم نرم دلم شور میزنه که بچه ام چه وضعیه، توروخدا یه کاری کن به داد مردم برس التماست میکنیم شرایط رو جور کن داریم نابود میشیم

    • ناشناس

      انشاالله خدا خودش محافظتون باشه توکل بر خدا میکنیم انشاالله همه چیز خیلی زود درست بشه

    • عباس

      سلام خواهرم توکل بر خدا ان شا الله حل میشه بچه با برکتی ان شا الله به دنیا بیارین

  • ناشناس

    شما امکان فقط حرف زدن را دارید

  • تازه وارد

    در آزمایشگاه های برخی دانشگاه ها و مراکز آزمایشگاهی پیشرفته این امکانات هست اما مساله دسترسی به اینهاست..
    حتی دماهای پایینتر هم تجهیزاتش هست اما فقط در چند دانشگاه

  • ناشناس

    والا ایران که کشوری با منبع درآمدی بالا هست اگه نتونن کاری بکنن باید مسئولین پاسخگو باشن خرج و مخارج کل کشور های خاورمیانه با ایران هست پس ایران کشوری هست با منبع درآمدی بالا

  • شهربانو

    عزیزم چرا باید وارد کنن ؟؟؟؟
    با کدوم پول؟؟با پول این مردم بدبخت!!
    گفتن بیاین بورس پول بزارین تا پولتونو هاپولی کنیم همه رفتن،گفتن مریضاتانو بدین تا موش آزمایشگاهی کنیم همه قبول کردن، روز بروز همه قیمتا زیاد شد ،گران فروشی،اختلاس و…
    نمیدونم مردم تا چه حد باید از خودشون صبوری نشون بدن برا این مسولای بی مسولیت
    خدا رو قسم میدم به حق بزرگی خودش ما رو هرچه سریعتر از شر این بنده هاش که دست شیطون رو از پشت بستن خلاص کنه

    • ناشناس

      فدات

  • ک

    فکر کنم واکسن امریکایی برای ما فقیرفقرها برسه میرسه دست آقازاده ها،همون چینی ش بما میرسه ،

  • ناشناس

    کاش زودتر می رسید دیگه توان نداریم بخدا . تو رو خدا یه کاری کنین

  • مریم

    واکسن های چینی که ایران میخواد وارد کشور کند پر از عوارض جبران ناپذیر میباشد یه نمونه اش همین چندروز پیش بود تو کشور برزیل گزارش شده مردم ایران جون شون رو از سر راه پیدا نکردن که از واکسن آشغاله چینی استفاده کنند

  • علی

    بدبختر از مردم ایران تو جهان نیست همیشه ظلم و زور گفتن ایخدا فقطتورو داریم خودت نگه دار ما ملت ایران باش که هیچکس بفکره ملت ایران نیست