خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۱۶۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مطالبات گندمکاران چه زمانی واریز می‌شود؟

مطالبات گندمکاران چه زمانی واریز می‌شود؟

با گذشت حدود دو ماه از سال جدید، همچنان نرخ خرید تضمینی گندم بین دولت و گندمکاران محل مناقشه است؛ اما با این وجود برخی از گندمکاران که محصول خود را تحویل دولت داده‌اند، همچنان درباره زمان واریز مطالبات و نحوی پرداخت مابه‌التفاوت نرخ گندم ابهام دارند. مطالبات گندمکارانی که محصول خود را تحویل دولت داده‌اند چه زمان واریز خواهد شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برداشت گندم از روزهای پایانی سال گذشته در استان‌های جنوبی کشور آغاز شد، اما تا به امروز قیمت نهایی گندم مشخص نشده و همچنان برای تعیین تکلیف قیمت گندم بین دولت و نماینده گندمکاران اختلاف‌نظر وجود دارد.

در حالی دولت روی 15 هزار تومان برای هر کیلو گندم تاکید دارد که نماینده گندمکاران شدیدا با قیمت زیر 17 هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم مخالف است؛ همین مناقشه منجر به نامه سرگشاده گندمکاران به رهبری شد.

پس از آن بود که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، از وزارت جهاد کشاورزی خواست به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که گندم‌کاران با آرامش و اطمینان خاطر نسبت به دریافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحویل مراکز تعیین‌شده بدهند. در نهایت دفتر ریاست‌جمهوری طی نامه‌ای به سرپرست جهاد کشاورزی خواستار بررسی مجدد و آنی قیمت گندم شد.

چه زمانی مطالبات گندمکاران واریز می‌شود؟

با اینکه قیمت نهایی گندم هنوز مشخص نشده، بسیاری از گندمکاران محصول خود را تحویل دولت داده‌اند، اما همچنان نسبت به زمان واریز مطالبات خود و مابه‌التفاوت نرخ جدید، سردرگم هستند.

هنوز دولت در این باره اظهارنظر قطعی نکرده است، اما از آن‌جایی که متوسط واریز مطالبات گندمکاران در سال‌های گذشته تقریبا 40 روزه بوده است، پیش‌بینی می‌شود در همین بازه زمانی کشاورزان به محض تحویل محصول خود به سیلوها مطالبات خود را دریافت کنند.

اما مسئله مهم اینجاست که با گذشت حدود دو ماه از سال جدید، همچنان نرخ نهایی خرید تضمینی گندم مشخص نشده و دولت محصول کشاورزان را با قیمت سال گذشته خریداری می‌کند تا اینکه قیمت نهایی مشخص شود و مابه‌التفاوت آن را به حساب کشاورزان واریز کند.

سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، در آخرین اظهارنظر خود درباره زمان واریز مطالبات گندمکاران عنوان کرده است: تا روز 29 اردیبهشت‌ماه بالغ‌بر دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم به سیلوها تحویل داده شده که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است.

بنا به گفته آقامیری، تا تاریخ ۱۸ اردیبهشت بالغ بر ۱۰.۵ همت به گندمکاران بدهکار بودیم که این مبلغ با کشاورزان تسویه شد و به زودی ۳۰ همت دیگر به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

البته دولت مطالبات گندمکاران را با نرخ سال گذشته واریز کرده است و بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی به‌محض تعیین تکلیف قیمت گندم در سال جاری، مابتفاوت آن به حساب گندمکاران واریز خواهد شد.

پیش‌بینی دولت برای خرید 8 میلیون تن گندم

دولت پیش‌بینی می‌کند در سال جاری بیش از هشت میلیون تن گندم را از گندمکاران خریداری کند، اما با این وجود بخش زیادی از گندمکاران عنوان کرده‌اند حاضر نیستند گندم خود را زیر 20 هزار تومان تحویل دولت دهند؛ حال باید منتظر ماند و دید که کشاورزان برای تولید خود مشتری دیگری جز دولت پیدا خواهند کرد یا خیر یا اینکه در نهایت با حاشیه سود کمتر ناچار به تحویل محصول خود به دولت خواهند شد.

گفته می‌شود برخی از دلالان عراقی گندم ایرانی را با قیمت کیلویی 25 هزار تا 30 هزار تومان خریداری کرده‌اند.

برای مطالعه بیشتر تهدید امنیت غذایی با قیمت‌گذاری دستوری گندم/ خودکفایی گندم با اتکا به واردات! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا محمد رضتیی

    ‌۲۴روز که یک قرون نگرفتم هر کجا که بدی میگن نمیدونیم

  • ناشناس

    اقای با تجربه زمستان سرد یه روز راه اب گندم بودی این حرف نمیزدی گندم ۱۵هزار نیمی سرفه پول کود وسم وکنباین واجارزمین وخرج موتور وپول خرید گندم وتراکتور وپول کارگر هکتاری ۳تون خودت حساب بکن بدش بگو کیلو ۱۷ نمی سرفه

  • ناشناس

    چرا پول گندم واریز نمیشه🤨🤨🤨

  • ناشناس

    خدا لعنتتون کنه که باید همه چیزن گرون بخریم.یه جفت لاستیک تراکتور خریدمه ۴۰ ملیون.ولی شما گندم مارو مفت میبرین

  • کشاورز بدبخت

    خداازتون نگذره دل کشاورزبخاطرحقش اینقدر خون میکنید لعنت خدا به شما

  • ناشناس

    ۲.۱۶ گند تحویل دادم یه هزار تومنی برام واریز نشده چرا این قدر دروغ میگید

  • مجتبي

    ترو خدا همون نرخ سال قبل رو كامل واريز كنين بخدا زشت شديم شما خودتون يك ماه يه قسطي وأم پنجاه تومني واريز نكنن جلو حساب ضامن و گيرنده وأم ميبنديد ما چه خاكي تو سرمون بزنيم ك دوماهه همش تو گوگل فقط بايد سرچ كنيم كي واريز ميشه كي قراره واريز بشه

  • ناشناس

    خدا لعنتتون کنه زندگیمون به زور داره میچرخه با کلی بدهکاری

    • ناشناس

      حقشونه گندم کارا با هم متحد بشن گندم ب سیلو ها ندن و ازاد بفروشن

  • شوش خوزستان بدبخت

    پارسال خون کشاورز کثیف کرد تا پول کلزا رو دادن امسال هم پول گندم چقد ملت اذیت میکنید خدا ازتون نگذره

  • ناشناس

    دولت گندم راباهمان قیمت پارسال میخره خودتان رو اذیت نکنید