کد مطلب: ۴۹۹۰۱۴

زمان ورود واکسن ایرانی کرونا به بازار مشخص شد

زمان ورود واکسن ایرانی کرونا به بازار مشخص شد

وزیر بهداشت ایران گفته اگر آزمایش‌های انسانی واکسن ایرانی کرونا نتیجه دهد، بهار ۱۴۰۰ به مرحله تولید می‌رسد، این در حالیست که رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران ضمن تایید صحبت نمکی اظهار کرده، ایران تا سال ۱۴۰۰ امکان تولید واکسن را در داخل کشور خواهد داشت اما برای تامین نیاز فعلی، خرید واکسن از برخی مجموعه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تب و تاب پیش‌خرید واکسن کرونا و همچنین برنامه‌ریزی برخی کشورها برای آغاز واکسیناسیون عمومی دنیا را فراگرفته و همزمان وزیر بهداشت ایران نیز از ساخت واکسن داخلی کرونا خبر داده که «اگر آزمایش‌های انسانی آن نتیجه دهد، بهار ۱۴۰۰ به مرحله تولید می‌رسد».

گرچه مقام‌های وزارت بهداشت از ساخت واکسن تولید داخل برای مقابله با کرونا خبر می‌دهند اما تنها به این واکسن اکتفا نکرده‌اند؛ موضوع پیش‌خرید واکسن از طریق کواکس و سازمان بهداشت جهانی، مساله‌ای است که ایران چند ماهی است به دلیل تحریم‌ها و موانع جدی بر سر مبادلات بانکی با آن درگیر است و هنوز نتوانسته پیش‌خرید واکسن را رسما به ثبت برساند.

دیروز هم سعید نمکی در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن کرونا با بیان اینکه ما تامین واکسن را از سه مسیر دنبال می‌کنیم، توضیح داد: یک مسیر واردات واکسن از طریق کواکس است که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از این طریق تامین خواهیم کرد. این مسیر را سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان سازوکاری برای تامین واکسن کشورها در نظر گرفته است.

او با بیان اینکه هر فرد باید دو دوز واکسن تزریق کند، تصریح کرد: این ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز، برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از گروه‌های در معرض خطر مانند افراد بالای ۶۵ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص پیش‌خرید شده‌ است که به محض اینکه در همه دنیا توزیع شود، ما نیز آن را دریافت و تزریق خواهیم کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بهترین و امن‌ترین واکسن کرونا را برای کشور تامین می‌کنیم، گفت: اجازه نخواهم داد هموطنم گروه هدف تست واکسنی شود که این دوره را در جایی دیگر نگذرانده باشد.

نمکی افزود: راه دوم برای تامین واکسن، خرید از منابع موثقی است که در حال تولید واکسن کرونا در جهان هستند، البته هیچ کمپانی سازنده واکسن کرونا در جهان تا امروز نتوانسته گواهی‌های تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کند و برخی شرکت‌های سازنده در مراحل نهایی هستند، امیدواریم به محض اینکه گواهی را دریافت کردند بتوانیم خرید از آنها را به سرانجام برسانیم تا از هیچ کشوری در جهان برای تزریق واکسن کرونا عقب نمانیم.

او تولید مشترک واکسن با صاحبان تکنولوژی در انستیتو پاستور را مسیری دیگر برای تامین واکسن کرونا عنوان و بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک خبرهای خوشی از تولید مشترک واکسن نیز به مردم بدهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با یکی از صاحبان تکنولوژی جهان در حال بستن قرارداد برای تولید مشترک واکسن کرونا هستیم، گفت: یکی از شرکت‌ها، مجوز مطالعه روی انسان را گرفته است و از روزهای آینده تست انسانی واکسن کرونا آغاز خواهد شد و اگر این حرکت را با موفقیت دنبال کنیم، در بهار سال آینده ما به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح واکسن کرونا در منطقه شناخته خواهیم شد.

۳ شرکت ایرانی فعال در ساخت واکسن

موضوع محتمل بودن تولید واکسن کرونای ایرانی تا بهار ۱۴۰۰ را رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران نیز تایید کرد. سید محمد جزایری دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ایران تا سال ۱۴۰۰ امکان تولید واکسن را در داخل کشور خواهد داشت اما برای تامین نیاز فعلی، خرید واکسن از برخی مجموعه‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران با بیان اینکه در حال حاضر سه شرکت ایرانی در کار ساخت واکسن پیشقدم هستند و طبق آخرین اطلاعات حداقل یکی از آنها در حال ورود به مرحله انسانی است، گفت: گزارش‌های اولیه حداقل سه شرکت ایرانی به سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو ارسال شده است که پس از تایید و اخذ مجوز وارد مرحله بعدی ساخت واکسن خواهند شد.

جزایری با بیان اینکه سه فاز بالینی برای ساخت واکسن وجود دارد توضیح داد: در مرحله اول این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا سطح ایمنی قابل قبول ایجاد می‌کند یا نه. به عبارتی آنتی بادی که در بدن ایجاد می‌کند، در حد قابل قبولی است یا خیر. اگر واکسن نمره قبولی در این مرحله را کسب کرد، وارد فاز دوم می‌شود که با تعداد بیشتر بیمار و قدری زمان طولانی‌تر علاوه بر سنجش اثربخشی، از نظر عوارض سوءجانبی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او افزود: فاز سوم بالینی ساخت واکسن از مفصل‌ترین و پرهزینه‌ترین مراحل مختلف تولید این محصول است و در این مرحله هزاران بیمار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا اثر سوء و عوارض جانبی و تعداد دز مناسب مشخص شود. اگر این مرحله با موفقیت پشت سر گذاشته شود، واکسن وارد مرحله تولید انبوه می‌شود. البته قبل از شروع به تولید باید گواهی‌های بین‌المللی را نیز کسب کند.

فراخوان برای تست انسانی واکسن ایرانی

از سوی دیگر، روز گذشته مینو محرز با اشاره به اعلام فراخوان داوطلبان تست انسانی واکسن کرونای ایرانی در آینده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: فراخوان داوطلبان تست انسانی واکسن کرونای ایرانی به زودی داده می‌‌شود و امیدواریم در دی‌‌‌ماه تزریق برای تست انسانی این واکسن آغاز شود.

او افزود: فراخوانی صادر می‌‌شود که داوطلبان تزریق واکسن کرونای ایرانی مراجعه کنند؛ از بین داوطلبان، تعدادی که برای تست لازم داریم انتخاب می‌‌شوند و آزمایش‌‌های لازم از آنها گرفته می‌‌شود تا تزریق واکسن کرونا برای آنها شروع شود. محرز با بیان اینکه داوطلبان تست انسانی واکسن کرونا نباید سابقه ابتلا به بیماری کرونا را داشته باشند؛ تصریح کرد: این واکسن ایرانی کرونا، ویروس ضعیف شده است و خطر مرگ در پی ندارد و اگر عوارضی نیز داشته باشد، خفیف خواهد بود.

امکان انتقال واکسن فایزر را نداریم

علاوه بر واکسن تولید داخل، همچنان که وزیر بهداشت گفت موضوع پیش‌خرید و نحوه انتقال واکسن برخی شرکت‌های خارجی نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. البته موضوع انتقال این واکسن‌ها پس از نهایی شدن مرحله پیش‌خرید، یکی از دغدغه‌های فعلی وزارت بهداشت است.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه‌شب شبکه دو سیما گفت: پیش از ساخت واکسن ایرانی، تعدادی واکسن را برای استفاده‌های ضروری وارد می‌کنیم و در برخی موارد هم با کشور دیگر به‌طور مشترک واکسن تولید خواهیم کرد.

او افزود: واکسن «فایزر» به علت نیاز به زنجیره سرد انتقال در دمای ۷۰ درجه زیر صفر و به علت اینکه چنین امکانات انتقال از جمله هواپیمای تخصصی مورد نیاز را نداریم، چنین واکسنی را سفارش ندادیم و خواهان انواع دیگر واکسن از سازمان جهانی بهداشت شدیم.

هشدار درباره تورهای واکسیناسیون

بی‌نتیجه ماندن پیش‌خرید واکسن کرونا از برخی شرکت‌ها توسط ایران به دلیل تحریم‌ها، برخی را بر آن داشته تا با تبلیغات گسترده مردم را به تورهای مسافرتی واکسیناسیون کرونا دعوت کنند؛ موضوعی که احسان شمسی کوشکی دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت درباره آن هشدار داد و تاکید کرد: باید توجه داشت که در حال حاضر واکسن کرونا در دنیا توزیع بسیار محدودی دارد و حتی کشورهایی که واکسیناسیون کرونا را آغاز کردند، نمی‌توانند همه جمعیت‌شان را باهم تحت واکسیناسیون قرار دهند. در حال حاضر قطعا می‌توانم بگویم که در یک کشور، اتباع سایر کشورها، در اولویت اول واکسیناسیون کرونا هستند. فراکسیون گردشگری مجلس هم قرار است موضوع تورهای مسافرتی برای واکسیناسیون کرونا را بررسی کند.

محمد علی محسنی بندپی عضو این کمیسیون با اعلام این خبر به «ایلنا» درباره اینکه امکان عرضه واکسن‌های تقلبی برای گردشگران وجود دارد هشدار داد.

نورچشمی در تزریق واکسن نداریم

موضوع دیگری که این روزها به دغدغه مردم تبدیل شده، اولویت‌بندی تزریق واکسن است. روز گذشته، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این باره تاکید کرد: ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم و خودمان جلوی دوربین واکسن کرونا را می‌زنیم.

او گفت: مسئولان و رئیس ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) اعلام کردند ما برای تزریق واکسن کرونای ایرانی پیش‌قدم خواهیم شد و باید توجه داشت اگر اعتماد نباشد هیچ کدام از این اقدامات موثر نخواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خب مشخص شد واکسن را دارن از چین یا روسیه منتاژ می کنند نه تولید . همش دروغ بود

    • ناشناس

      تو این مدت کرونایی پدرمردم عادی رو در اوردین همش باترسولرز زندگی میکنیم یه عده میتونن توخونه باشن یه عده هم خانم هم اقاسرکارمیرن پس تکلیفشون چیه

  • ناشناس

    باشه

  • ناشناس

    آخر بگید واکسن کشورهای دیگه موثر هست یا نه هرکسی یه چیزی میگه

  • ناشناس

    ب مردم بدبخت و کودکان هم واکسن بزنید دیگه آخه لامصب جوان ها دارن یکی یکی ازبین میرن بعد شماهابه فکر افراد۶۵سالید.جوان ها مهم تر هستند.