کد مطلب: ۶۵۵۳۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دولت برای فرزند سوم زمین رایگان می‌دهد؟

دولت برای فرزند سوم زمین رایگان می‌دهد؟

بعد از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تصور می‌شود که دولت به خانوارهای دارای فرزند سوم به بعد زمین و خانه مجانی می‌دهد. آیا این تصور صحیح است؟

به گزارش تجارت نیوز ، ماجرای دادن زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند چیست؟ از زمان تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به بعد، تصور می‌شود که والدین فرزندان سوم، صاحب خانه و زمین مجانی خواهند شد.

این تصور رایج، ریشه در قانونی دارد که مهر سال گذشته تصویب شد. قانونی موسوم به حمایت از خانواده و جوانی جمعیت.

ماده چهارم این قانون می‌گوید: به منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان (۲۰۰) مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرحهای هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از پانصدهزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یکبار به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطاء نماید و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می­‌شود.

تبصره۱ـ برای ساکنین شهرهای بالای پانصدهزار نفر، زمین یا واحد مسکونی با شرایط مقرر در این ماده بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از پانصدهزار نفر نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر، به انتخاب مادر، بر اساس آیین نامه مذکور در تبصره (۳) اختصاص می یابد.

تبصره۲ـ مالکیت زمین یا واحد مسکونی در صورت فوت هر یک از پدر و مادر بر اساس موازین قانونی ارث به ورثه متوفی تعلق می گیرد. تبصره۳ـ وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی آیین­نامه موضوع ماده فوق را حداکثر سه­ماه پس از لازم­الاجراء شدن این قانون تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه نماید.

نام نویسی از خانوارهای مشمول این قسمت از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برعهده وزارت راه و شهرسازی است و متقاضیان استفاده از این فرصت باید به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس http//:saman.mrud.ir مراجعه کنند.

به صورت مشخص در ماه‌های گذشته این قسمت از قانون منشاء، انتشار اخباری با محوریت دادن زمین رایگان به خانواده‌های صاحب فرزند سوم است.

نتیجه اینکه در حال حاضر صاحب خانه شدنِ این گروه از خانواده‌های پنج نفره (پدر و مادر و سه فرزند) از موضوعات طرف توجه دنبال کنندگان اخبار است.

شرط واگذاری زمین و خانه چیست؟

اما دولت به این دسته از خانوارها، زمین و خانه رایگان می‌دهد؟ پیگیری تجارت‌نیوز از وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که برخلاف باور رایج عمومی، موضوع رایگان بودن مالکیت زمین و خانه صحت ندارد.

در واقع قرار است دولت برای پدرومادرانی که فرزندان سوم به بعدشان ، پس از ۲۴ مهرماه سال گذشته متولد شده‌اند، سهمیه زمین و خانه در نظر بگیرد اما واگذاری این مالکیت رایگان و مجانی نخواهد بود.

به صورت مشخص پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی در خبری به نقل از سید علی هاشمی، مدیر کل راه و شهرسازی نوشت: آیین نامه اجرایی این قانون هنوز به تصویب هیات دولت نرسیده و بعد از تصویب قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

از کنار هم قراردادن این نقل قول‌‌ها می‌توان استنباط کرد که خانوراهای مشمول، به نسبت شرایط حاکم بر بازار املاک، با هزینه تمام شده کمتری، صاحب زمین یا خانه می‌شوند.

این کاهش هزینه می‌تواند از محل نحوه قیمت‌گذاری ملک واگذاری، اعطای تسهیلات اعتباری کم بهره و بلند مدت تامین شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تجارت نیوز عزیز حرف مارو به مسئولین برسونبد من فرزند سومم اسفند 400به دنیاامده ولی 2ماهه دنبال خونه ام اماهیچ صاحب خونه ای حاظر نمیشه به پنج نفرخونه بده، الان تازه یه نفرراضی شده یه زیرزمین 40 متری تو یه کوچه داغون بهمون بده آخه این انصافه، پس کی دولت می خواد به وعده هاش عمل کنه

  • ناشناس

    سلام مسئولین من مادر سه فرزند هستم شما اعلام کردین کسانی که سه فرزند دارند زمین تعلق میگیره من پیگیر شدم و ثبت نام کردند پیام آمد که به شما زمین تعلق میگیرد ولی من رفتم گفتم زمین را به ۱۰ نفر به خانوار میدهیم ولی من از شما مسئولین خواهشمندم که به گفته خودتون زمین را به به ما بدهید عاجزانه خواهش می کنم

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید من چهار تا فرزند دارم فرزند چهارم در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۸ به دنیا امده ایا زمین یا وام تحلق میگیره یانه؟

  • ناشناس

    بخدا هی میگن ظرفیت پر شده زمین نمیدن خودم شرایط زمین رو دارم ولی میگن ظرفیت پره به مردم…. میگن

  • ها

    هر موقع مراجعه کردیم ظرفیت پره الان کدوم صاحب خانه به 5نفر خونه میده تو رو خدا یه کاری بکنین از خراسان جنوبی شهر بیرجند

    • ناشناس

      سلام من ثبت نام کردم همه مراحل و طی کردم آخرش گفتن ی خونه 80 متری بهت می‌دیم بعد ۶ سال اونم باید 300 میلیون واریز کنی طی چند قسط که هر قسط 40 میلیون در صورتی که الن اینجا خونه حاضر و تکمیل 320 میلیون میشه خرید

  • شهریار

    بنده سه فرزند سه قلو دارم که چهار ساله هستند برای زمین رایگان چکار کنم

  • ناشناس

    سلام فرزندسوم من۱۵ شهریور سال گذشته بدنیا آمده ینی زمین بما تعلق نمیگیره

  • ناشناس

    طبق معمول قانونگذارهای ما عقلشون به این نرسیده که اگه خود خانواده از قبل خانه داشت و صاحب خانه بود تکلیف چیست؟

  • امید

    سلام فرزندسوم من۲۰ابان۱۴۰۰به دنیاامده است،ایابه مازمین رایگان میدهید

  • ناشناس

    اگر مجانی است پس وام کم بهره چیست واگن نیست چگونه کمک به خانواده های است که اصلا درآمدی ندارندوسندش بعد از۱۰سال بنام میشود تورو خدا یه قانونی بیارید که مردم از هفت خوان رد نشوند،،ووو،،