کد مطلب: ۴۷۷۴۸۷

مخاطبان چه می‌گویند؟

چرا زنان کمتر در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ / ریسک‌گریزی مهم‌ترین مانع حضور زنان در بورس

چرا زنان کمتر در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ / ریسک‌گریزی مهم‌ترین مانع حضور زنان در بورس

در یک نظرسنجی زنان مخاطب صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز سه عامل مهم؛ ریسک گریزی، نداشتن دانش لازم و ناآگاهی از گزینه‌های موجود و عدم اعتماد به نفس کافی را موانع سرمایه‌گذاری در بورس دانسته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا در طرح سنجش نگرش مردم ایران از وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد رفتار زنان و مردان در مدیریت پس‌انداز تفاوت معناداری با یک‌دیگر دارد.

۴۲.۲ درصد زنان و ۳۶.۲ درصد مردان گفته‌اند پس‌انداز ندارند. مردان (۱۱.۳ درصد) بیش از زنان (۷ درصد) به سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازند. در مقابل زنان (۸.۱ درصد) بیش از مردان (۳.۶ درصد) طلا و سکه خریداری می‌کنند.

زنان مخاطب صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز در یک نظرسنجی دلیل این تفاوت را در سه عامل مهم دسته‌بندی می‌کنند: ریسک گریزی، نداشتن دانش لازم و ناآگاهی از گزینه‌های موجود و عدم اعتماد به نفس کافی.

ریسک گریزی

تعداد زیادی از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی این عامل یعنی ریسک‌گریزی را مهمتر از دیگر عوامل ارزیابی کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد زنان نسبت به مردان ریسک‌گریزترند و ترجیح می‌دهند از سرمایه‌گذاری‌ در بازارهای پرنوسان دوری کنند و خرید اوراق مشارکت، طلا، پس‌انداز در بانک و به‌طور کلی به سرمایه‌گذاری‌های امن تمایل دارند.

نداشتن دانش لازم و ناآگاهی از گزینه‌های موجود

دسته دیگری از پاسخ دهندگان از اهمیت دانش لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس گفته‌اند.

این عامل البته مختص زنان نیست بلکه اساسا فعالیت در بازار سهام به صورت مستقیم نیاز به تجربه، دانش و مهارت دارد. به نظر می‌رسد زمینه‌های اجتماعی فرصت بیشتری را برای انتقال تجربه و دانش در حوزه خرید طلا برای زنان فراهم کرده است.

اما نیازی نیست که حتما به صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کرد. لازم نیست حتما معامله‌گر حرفه‌ای بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی که آگاهی کافی ندارند، شروع خوبی است. این صندوق‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: صندوق با درآمد ثابت، صندوق در سهام و صندوق سرمایه‌گذاری مختلط.

عدم اعتماد به نفس کافی

در میان پاسخ دهندگان تعداد کمی به عدم اعتماد به نفس برای سرمایه‌گذاری در بورس اشاره کردند. بهترین راه در این زمینه کمک گرفتن از افراد قابل اعتماد، مشاوران سرمایه‌گذاری و مطالعه است.

شما چه فکر می‌کنید؟ اگر در بازار سهام فعال هستید، از تجربه‌ها و ترس‌های خود در زمان شروع فعالیت در این بازار بگویید؟

اگر در بازار سرمایه فعال نیستید، به ما بگویید کدام یک از عوامل ذکر شده در این گزارش مانع شما بوده است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Four More Years

    عزیزم … خانما عشقن …

    • ناشناس

      یک خانم خانه دار از کجا پول بیاره بیاد بورس

  • ناشناس

    یک زنم و علاوه بر اینکه در بورس هستم و فعالم سبدگردانی هم میکنم،ریسک گریزی و عدم اعتماد به نفس مربوط به جنسیت نیست!

  • نعمتی

    از کلمه ی بانوان استفاده می کردید خیلی قشنگ تر می بود، ولی باز ممنون از مقاله ی مفیدتون

  • مهدی

    تهمت و افترا ؟
    با خیلی از سهم ها منفی 15 به بالا خوردیم بورس با کله تایید کرد. پترول هد ده روز بسته بودن مثبت خور یه تعداد آدم که شما اسم بزارین روش بهتره تایید نکردن

  • ناشناس

    زنها درآمد کمتری از آقایون دارن و راههای درآمدیشون کمه..پس اون درآمد کم رو سعی میکننن روش ریسک نکنن..

  • ناشناس

    خودم مرد هستم ولی اعتقاد دارم بعضی زنان اتفاقا چون محتاط تر هستند و تصمیمات منطقی تری میگیرند در بورس بهتر بازده میرسند خیلی از ضررها در بورس از عجله و هیجان خرید و فروش است
    که بانوان کمتر دچار هستند در کلاسهای آموزشی متعدد سازمان بورس و آزاد بودم و دیدم چون کمتر مغرور میشوند علاقه به یادگیری بیشتری هم نشان میدهند و بیشتر در پی اصول و تحلیل هستند
    اینه که آقایان لااقل در این مورد مثل خانمها عمل کنند بهتر است

  • ناشناس

    فقط همینو کم داشتیم. خانوما هم بیان بورس

    • ناشناس

      خخخخخ

  • ناشناس

    با اینکه یک زنم و چند وقتیه تو بورس هم سرمایه گذاری کردم ولی پشیمان شدم چون قبلا که طلا میخریدم بیشتر سود میکردم حداقل اصل سرمایه ام محفوظ بود اما تو بورس از اصل سرمایه ام هم کم شده اونوقت هی بگین بورس خوبه

  • تقی

    چون خانمها عاقلتر هستن