کد مطلب: ۳۱۲۲۲۷

مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار اعلام کرد:

سهم ۳۲ درصدی زنان از کل جمعیت بیکاران کشور

سهم 32 درصدی زنان از کل جمعیت بیکاران کشور

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار تاکید می‌کند علاوه بر آنکه میزان جمعیت فعال و بیکاری زنان در فاصله سال‌های 90 تا 96 افزایش داشته، سهم زنان از اشتغال نیز بهبود یافته است.

اشتغال زنان یکی از فاکتورهای مهم در بازار کار است که بالا بودن میزان آن نشان از توسعه‌یافتگی آن جامعه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارش جدید خود به بررسی وضعیت زنان در بازار کار ایران پرداخته و سهم آنان از اشتغال، بیکاری و جمعیت فعال کشور را بررسی کرده است.

در بخشی از این گزارش به سهم زنان از جمعیت فعال کشور پرداخته شده است. جمعیت فعال افرادی هستند که در در بازار کار حضور دارند. حال یا در جستجوی شغل بوده یا شاغل هستند.

آنگونه که در این گزارش آمده، به فاصله سال‌های 1390 تا 1396 به تعداد جمعیت فعال زنان در بازار کار اضافه شده است. به طوری که در این سال‌ها به طور متوسط، رشد جمعیت فعال زنان نرخ 4.7 درصدی را تجربه کرده است. نرخ جمعیت فعال زنان کشور در سال 1396 معادل 19.7 درصد بوده که بالاترین میزان در هفت سال گذشته بوده است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در مورد علل رشد جمعیت فعال زنان کشور در چند سال اخیر می‌نویسد: برخی علل اين ميزان رشد در جمعيت فعال زنان را می‌توان به تغيير دولت، اعمال سياست‌ها و رويكردهای دولت جديد به اشتغال زنان، تغيير فضای اقتصادی كشور، افزايش تعداد زنان تحصيل‌كرده و … مرتبط دانست.

در حداقل 30 درصد از استان‌های کشور حدود یک سوم از جمعیت بیکار آن استان‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

در بخش دیگر از این گزارش که به بررسی میزان بیکاری زنان به فاصله سال‌ها 90 تا 96 پرداخته، اشاره شده که در این فاصله زمانی، بیکاری زنان نیز افزایش قابل‌توجه داشته است. بیکاری زنان در فاصله این سال‌ها، رشدی 3.8 درصدی را تجربه کرده است. اکنون سهم زنان از کل جمعیت بیکار کشور بالغ بر 32 درصد است.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار تاکید می‌کند علاوه بر آنکه میزان جمعیت فعال و بیکاری زنان در فاصله سال‌های 90 تا 96 افزایش داشته، سهم زنان از اشتغال نیز بهبود یافته است. به طوری که در سال 1390 سهم زنان از کل جمعیت شاغل کشور از 15 درصد به حدود 18 درصد رسیده است.

اما یکی از نکات قابل توجه در مورد بیکاری و اشتغال زنان، مربوط به بیکاری و اشتغال زنان در استان‌های مختلف است. براساس گزارش مذکور، در حداقل 30 درصد از استان‌های کشور حدود یک سوم از جمعیت بیکار آن استان‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. حتی در برخی از سال‌ها سهم زنان از بیکاری استان‌هایی مانند کرمان، گلستان و مازندران از نصف جمعیت بیکار نیز بیشتر رفته است. در واقع در برخی از سال‌ها، بیش از نیمی از بیکاران این استان‌ها را زنان تشکیل داده‌اند.

سهم زنان بیکار از کل بیکاری استان‌ها نیز کاملا متفاوت است. گزارش مذکور در مورد متفاوت بودن سهم زنان بیکار از بیکاری استان‌های مختلف می‌نویسد: به نظر می‌‍رسد علاوه بر ساختار جمعيتی، عوامل متعددی از جمله تفاوت‌های قوميتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان‌ها از يكسو و نيز ظرفيت‌ها و پتانسيل‌های اشتغال‌زايی استان‌ها از سوی ديگر نقش مهمی در تفاوت ميزان عرضه نيروی كار زنان در استان‌ها داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.