کد مطلب: ۵۱۷۷۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده یک عرضه اولیه / عرضه اولیه اپال برای جبران زیان‌های یک بانک؟

پشت پرده یک عرضه اولیه / عرضه اولیه اپال برای جبران زیان‌های یک بانک؟

بر اساس گزارش منتشر شده در سامانه کُدال، شرکت اپال کانی پارس متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان است. سوال اینجاست که آیا هدف از این عرضه اولیه برای بهبود زیان انباشته بانک پارسیان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چهارشنبه هفته گذشته (ششم اسفند) نماد اپال با تمام حواشی که درباره بورس و شرایطش وجود داشت عرضه اولیه شد. این نماد به عقیده کارشناسان در زمان مناسبی عرضه نشد، زیرا بازار شرایط خوبی نداشت و نیاز اصلی آن را نقدینگی می‌دانستند و این زمان را برای این عرضه اولیه مناسب نمی‌دانستند.

با این حال این نماد با تمام مسائل حاشیه‌ای عرضه شد که عرضه اولیه نسبتا سنگینی هم بود و با انتقادهای زیادی همراه شد. نتیجه این انتقادها و شرایط بازار، مشارکت ۲/۷ میلیون نفری سهامداران در خرید این عرضه اولیه بود که قبل از عرضه نماد «اپال»، در آخرین عرضه یعنی عرضه اولیه «کزغال»، میزان مشارکت به حدود سه‌میلیون و ۸۰۰ نفر رسیده بود.

با توجه به اطلاعیه منتشر شده در سامانه کُدال، مالکیت ۱۰۰ درصدی نماد اپال (شرکت اپال کانی پارس) در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان است. بر اساس این گزارش سود حاصل از فروش سهام اپال برای شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان معادل هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. از سوی دیگر با منتشر شدن خبر عرضه نماد اپال در بورس، در روزهای پایانی هفته گذشته نمادهای شاخص‌ساز با کمی حمایت همراه شدند. کارشناسان این حمایت از بازار را نتیجه منتشر شدن عرضه اولیه می‌دانستند.

اپال پارسیان

حال سوال اینجاست که چرا نماد «اپال» که عرضه اولیه نسبتا سنگینی هم بود، با توجه به شرایط حاکم بر بازار سرمایه و سیر نزولی شاخص عرضه اولیه شد؟

بر اساس صورت مالی منتشر شده شرکت پارسیان مربوط به شش ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری، پارسیان سه هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان زیان انباشته دارد. بر اساس گزارش درباره زیان انباشته پارسیان در سایت تجارت‌نیوز، بدهی پارسیان درست به اندازه دارایی آن یعنی ۱۲ درصد رشد کرده است.

بنابر گزارش منتشر شده از سوی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، با سودی که حاصل از فروش سهام اپال به دست می‌آورد شاید بتوان گفت هدف از این عرضه در این بازار نزولی جبران برخی از زیان‌های این شرکت باشد.

نکته قابل توجه درباره شرکت پارسیان انجام مزایده در بهمن ماه است که قبل از اینکه خبر از قطعی شدن عرضه نماد اپال در بورس شود، شرکت پارسیان قصد داشت ۱۰۰ درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان (سهامی خاص) را یکجا و از طریق مزایده به‌صورت ۱۰۰ درصد نقد به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار کند اما این مزایده بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال به نتیجه نرسید.

مزایده

بر اساس این شواهد، آیا شرکت پارسیان به دنبال کسب درآمد و جبران قسمتی از زیان خود از طریق خرید و فروش عرضه اولیه اپال در بورس بوده است؟

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوستان برید قیمت ابطال یک واحد از صندوق سرمایه گذاری ممتاز مفید رو در تاریخ های متفاوت ببینید تا همه چیز دستتون بیاد مثلا ۴ فروردین ،۲۷ مرداد و اخرین قیمت .نگاه کنید چند درصد افت کرده تو این مدت بعد متوجه میشید پول ما به جیب کیا سرازیر شده .

  • کامیاب

    یعنی دزدی بهتر از این میشه دیگه دست همه از پشت بستید

  • ناشناس

    سواستفاده از سرمایه مردم توسط مسؤلین ومدیران سازمان بورس با صف خرید که کسی غیرازخودشان نمی تواند سهم بخردو درست کردن صف فروش کسی نتواند سهم بفروشد تا قیمت موردنظر آنها بیاید پایین وازدست مردم به نفع خودشان بخرند

  • ناشناس

    یعنی سازمان بورس با این اطلاعات که شما میدین ،اینحا چیکارست.مردم به سازمان بورس اعتماد میکنن

  • ناشناس

    ن به عرض اولیه موافق ها لایک

  • محمد

    ازاقایان هرچه بگی برمیاد حالاببینیم بااین عرضه چه کسانی پول دار وچهکسانی بی پول یشوند وچکسانی سهم رودستشان بماند هدف زد وبند بورس است ورییس جدید نور الا نور شد سال به سال دریغ از پارسال

  • بورس مردمی

    این سهم حداقل تا 50 درصد رشد رو داره تا دوسه روز دیگه سرخدی میزنن بعد تو 50 کسی حتی حرفی درباره اپال نمیزنه که مردم ساده فرداش برن بفروشن همه این شایعات برای اینکه سهمو مفت از دست مردم دربیارن فکر کن 100میلیون بخرن بعد چند روز مثبت 6 بفروشن. از ماست که بر ماست. اگه نمیخواستی نمیخریدی حالا که خریدی حداقل تا 50 درصد صبر کن وگرنه سودش میره تو جیب حقوقی و اعصاب خوردیش میمونه برای حقیقی

    • ناشناس

      داداش گلم
      الان یه سر بزن به اپال و صف 137 میلیونی فروشش!

  • ناشناس

    واقعا مشکل تجارت نیوز با بانک پارسیان چی هست؟؟؟؟؟ که یکبار تیتر میزنه زیان انباشته دوبرابر تاسیس بانک و یکبار تیتر این شکلی میزنه، پس به بقیه بانکها هم ورود کن چرا فقط پارسیان، فعلا خدا رو شکر با رو نمایی از گزارشهای خوبش دشمناش رو انگشت به دهان کرد?

  • ناشناس

    آخه ما ملت کی باید آگاه بشیم و بفهمیم ؟
    وقتی شما در خرید و فروش اختیاری ندارید و حقوقی دائما از این موضوع سو استفاده میکنه فقط میتوان ، نه ، گفت به عرضه اولیه
    یه زمانی عرضه اولیه حداقل ۳۰۰ تا ۶۰۰ درصد سود داشت حالا ۱۵%نشده صف فروش میشه
    یه بار نخرید تا کار بیاد دستشون

  • ناشناس

    بیاین دیگه تا چند وقت عرضه اولیه نخریم تا بفهمند موافق ها لایک کنن