کد مطلب: ۷۱۹۳۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سازمان فناوری اطلاعات و کوهی از زیان انباشته / نقدینگی ۱۸۳ میلیون تومانی یک سازمان دولتی؟!

سازمان فناوری اطلاعات و کوهی از زیان انباشته / نقدینگی ۱۸۳ میلیون تومانی یک سازمان دولتی؟!

انتشار صورت مالی پایان سال ۱۴۰۰ سازمان فناوری اطلاعات حکایت از آن دارد که وضعیت این سازمان دولتی تعریف چندانی ندارد. به نحوی که موجودی نقد این نهاد دولتی در پایان سال گذشته تنها ۱۸۳ میلیون تومان ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی صورت‌های مالی سازمان فناوری اطلاعات ایران نشان دهنده بالا بودن حجم زیان انباشته این سازمان است. نکته عجیب درباره این سازمان، نقدینگی ۱۸۳ میلیون تومانی آن است که با توجه به اهمیت این نهاد مبلغ ناچیزی محسوب می‌شود.

شرکت تولید فیبر نوری با هدف ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم در تیر ماه سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را آغاز کرد. به دنبال آن در سال ۸۲ شرکت ارتباطات داده‌ها با ساختار سازمانی و اساسنامه جدید از شرکت مخابرات ایران، توسط شورای عالی اداری تاسیس شد.

در اواخر مرداد ۸۶ نیز هیات وزیران این شرکت از مخابرات ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل شد. سرانجام نام این شرکت در خرداد ماه سال ۹۸ به عنوان سازمان فناوری اطلاعات ایران تغییر یافت. در حال حاضر ماموریت این نهاد دولتی نظارت، ساماندهی، توسعه امن و پایدار فناوری اطلاعات کشور است.

موجودی نقد ۱۸۳ میلیون تومانی!

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال، سازمان فناوری اطلاعات توانست افزایش ۵۱ درصدی در میزان درآمد عملیاتی خود ایجاد کند و این مبلغ را به ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برساند. همچنین بهای تمام شده درآمد عملیاتی این نهاد دولتی در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ثبت شده است.

بررسی صورت‌های مالی‌ نشان می‌دهد که این سازمان دولتی، با وجود تلاش برای افزایش درآمد و کنترل نسبی هزینه‌های عملیاتی خود، باز هم نتوانسته به سودسازی برسد. به نحوی که زیان ناخالص این سازمان به ۴۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. در طرف دیگر ماجرا وضعیت نقدینگی سازمان فناوری اطلاعات هم چنگی به دل نمی‌زند. به گونه‌ای که موجودی نقد این سازمان در پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۱۸۳ میلیون تومان بوده است.

نمودار زیر تغییرات درآمد و هزینه‌های عملیاتی این سازمان را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

سازمان فناوری اطلاعات

سازمان فناوری اطلاعات و کوهی از زیان انباشته

با بررسی صورت‌های مالی سازمان فناوری اطلاعات می‌توان گفت این نهاد دولتی با وجود کاهش هفت میلیارد تومانی زیان خالص سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ باز هم نتوانست به سودسازی برسد. به گونه‌ای که زیان خالص این سازمان دولتی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۱ میلیارد تومان ثبت شد.

با نگاهی به وضعیت سودسازی سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌توان گفت زیان انباشته این سازمان در سال ۱۴۰۰ هم سنت‌شکنی نکرد و به روند صعودی خود ادامه داد. به همین منظور این سازمان در سال ۱۴۰۰ با جهش ۳۳ درصدی زیان انباشته خود روبه‌رو شد و این عدد را به ۱۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رساند.

نمودار زیر روند صعودی زیان انباشته سازمان فناوری اطلاعات را به تصویر می‌کشد.

سازمان فناوری اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • zed

    این شرکت بیشتر دانش بنیان بر پایه فناوری. سود دهی مهم نیست بیشتر رشد و بار علمی برای کشور مهمه بعد سود دهی که هیچکدومو نداره