خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۰۴۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت ۹۰ درصدی تولید فولاد با تداوم قطعی برق و گاز/ ارزآوری شرکت های فولادی یک‌دهم شد

افت 90 درصدی تولید فولاد با تداوم قطعی برق و گاز/ ارزآوری شرکت های فولادی یک‌دهم شد

با تداوم قطعی گاز صنایع، تولید شرکت‌های فولادی 90 درصد کاهش یافت. بر این اساس ارزآوری 1.5 میلیون دلاری آن‌ها در ماه به 150 هزار کاهش یافت. به عبارت دیگر با فرا رسیدن زمستان سخت در ایران صنعت فولاد در ماه متحمل زیان یک میلیون و 350 هزار دلاری می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قطع گاز و برق شرکت های فولادی در فصل سرما زنجیره فولاد را هم از پیامدهای منفی ضعف مدیریت انرژی در کشور در امان نگذاشته است. چنانکه ارزش ماهانه تولید با افت 1.35 میلیون دلاری از 1.5 میلیون دلار به 150 هزار دلار افت کرد و انتظار 38 میلیون تن تولید سالانه به 34 میلیون تن پایین آمد.

این افت وزن و ارزش تولید البته قابل پیش بینی بود و بنا بر همین موضوع پیش از آغاز یخ‌بندان کنونی که شرکت ملی گاز سهمیه گاز شرکت های فولاد را به نصف کاهش داد. از این رو بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در نامه‌ای به شرکت ملی گاز اعتراض خود را به این موضوع نشان داد.

با این حال این روزها تولید فولاد ایران تقریبا متوقف شده و دامنه نگرانی برای این کاهش تولید از مرزهای کشور هم فراتر رفته است. بنا بر گزارش وب‌سایت کالانیش ، عمان و امارات در جایگاه بزرگ‌ترین واردکنندگان اصلی بیلت ایران نیز نگران هستند محدودیت‌های برآمده از افت سهمیه گاز صنعت فولاد ایران باعث کاهش عرضه بیلت شود و در پی این اتفاق قیمت بیلت وارداتی از ایران بالا رود.

چنین اتفاقی می‌تواند به معنای از دست رفتن جایگاه فولاد ایران در بازارهای فرامرزی باشد؛ آن هم در شرایطی که دامپینگ فولاد روسیه و تعرفه‌هایی که وزارت صمت در سال جاری بر صادرات فولاد وضع کرد، به قدر کافی بازارهای برون‌مرزی فولاد ایران را متاثر ساخت. حالا جوّ روانی برآمده از کمبود انرژی می‌تواند اوضاع را همچنان به ضرر ایران پیش ببرد.

افت 90 درصدی ارزش تولید فولاد ایران

بهادر احراميان، عضو هيات ‌مديره انجمن توليدكنندگان فولاد ايران، در گفتگو با تجارت‌نیوز از کاهش 90 درصدی ارزش تولید فولاد ایران خبر داد و گفت: بسیاری از کارخانه‌های فعال در زنجیره فولاد تعطیل شده‌اند. در ایران روزی 100هزار تن فولاد تولید می‌شود، اما با قطع گاز و برق شرکت‌های فولادی تولید کنونی 10درصد این رقم است.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه ارزش تولیدات صنعت فولاد ایران ماهانه حداقل 1.5 میلیون دلار است، این رقم در حال حاضر و در پی کاهش چشمگیر سهمیه برق و گاز تا 90 درصد کاهش یافته و به حدود 150 هزار دلار افت کرده است.

قطع گاز و برق شرکت های فولادی

رضا شهرستانی، عضو پیشین هیات مدیره انجمن فولاد ایران، در گفتگو با تجارت نیوز قطع گاز و برق شرکت های فولادی را تایید کرد و گفت: در حال حاضر گاز بیشتر کارخانه‌های فعال در زنجیره فولاد قطع و سهمیه برق آنها نیز نصف شده است.

او در توضیح میزان تاثیرپذیری زنجیره فولاد کشور از کاهش سهمیه برق و گاز در زمستان سخت ایران گفت: بنا بر چشم‌انداز تولید 55 میلیون تن فولاد خام در سال 1404 تولید این محصول در ایران تا پایان سال جاری خورشیدی باید به 38 میلیون تن برسد، اما تولید ایران تا حدود دو ماه دیگر و پایان امسال از 33 میلیون تا 34 میلیون تن فراتر نخواهد رفت.

وی افزود: رسیدن به این وزن از تولید نشان می‌دهد که عملکرد صنعت فولاد ایران تحسین برانگیز بود آن هم در شرایطی که سایه تحریم‌ها بر صنایع ایران از جمله صنعت فولاد سنگینی می‌کند؛ اما آنچه سد راه صنعت فولاد برای دستیابی به چشم‌انداز یادشده است، همین ضعف مدیریت بخش دولتی است.

شهرستانی ادامه داد: دولت نتوانسته زیرساخت‌های موردنیاز صنعت فولاد را همراستا با رشدی که این صنعت تجربه می‌کند، ارتقا دهد؛ از جمله ضعف‌های وارد بر این زیرساخت‌ها همین قطع گاز و برق شرکت های فولادی در فصول سرد و گرم سال است.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: قطع برق در فصل گرما در سال جاری دو میلیون تن از وزن تولید کاست. با پایان فصل گرما نیز مشکل کمبود انرژی حل نشد. زنجیره فولاد روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز می‌سوزاند، اما سهمیه زنجیره به 15 میلیون تن کاهش یافت. از این 15 میلیون تن با توجه به نیاز شدید تولیدکنندگان آهن اسفنجی به گاز 13 میلیون تن تنها به این بخش اختصاص پیدا کرد که با این حجم نیمی از نیاز آنها به گاز تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: دو میلیون دیگر هم به تولید ورق و تختال اختصاص پیدا کرد؛ چراکه در ایران بخش با کمبود رو‌به‌رو هستیم و به دلیل همین کمبود، ورق در هفته گذشته گران شد و بخش تولید محصولات طویل هم به دلیل مازاد تولید سهمی از این سهمیه 15 میلیون تنی نبرد.

او تصریح کرد: با این تفاسیر کاهش سهمیه گاز صنعت فولاد در فصل سرما تولید را 1.5 میلیون تن کاهش داد که به اضافه دو میلیون تن کاهش برآمده از تولید در فصل گرما تولید فولاد ایران در سال جاری 3.5 میلیون تن کمتر از 38 میلیون تن تعریف شده برای وزن تولید در سال 1401 بود. بنابراین اگر برق و گاز موردنیاز زنجیره فولاد فراهم می‌شد امکان رساندن وزن تولید به برنامه مورد نظر و رشد دادن تولید به 38 میلیون تن برای سال 1401 وجود داشت.

قطع گاز و برق شرکت های فولادی و کاهش تولید آنها در حال اتفاقی افتاده که ایران پس از روسیه بیشترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و جواد اوجی، وزیر نفت کشور، محدویت‌های برآمده از افزایش سرما را مختص به کشورهای واردکننده انرژی می‌داند.

با این حال امروز صنعت فولاد کشور به شرحی که در این گزارش آمد در کنار دیگر صنایع در تنگنای برآمده از کاهش انرژی زمستان سختی را تجربه می‌کند. تنگنایی که بیشتر از نبود ذخایر کافی انرژی حاصل مدیریت نادرست حجم فراوان گازی است که ایران در اختیار دارد.

برای مطالعه بیشتر خبر قطع برق شهرک‌های صنعتی تهران با تشدید سرما را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خاک بر سر مدیران و مسئولین بی کفایت و بی عرضه که مملکت عزیزمان را به نابودی کشیدن. چقدر باید تاسف خورد💔💔💔😭😭😭😡😡😡

  • ناشناس

    طرفدارهای روحانی به جای گفتن تا ۱۴۰۰ باروحانی…بایدمیگفتن تا ۱۴۵۰ با روحانی…خدمات روحانی تمامی نداره

  • ناشناس

    طرفدارهای روحانی به جای گفتن تا ۱۴۰۰ باروحانی…بایدمیگفتن تا ۱۴۵۰ با روحانی…خدمات روحانی تمامی نداره

  • ناشناس

    ما چه ربطی دارد باید ارمنستان سوریه عراق ناراحت باشد مفت میلگرد می‌خرند ما چند برابر میخرم

  • ناشناس

    وقتی منابع کشور و به بیابان های مرکزی که نه آب دارند نه نفت و نه گاز انتقال می‌دید نتیجه اش این میشه

  • علی

    رییسی دستور یده