کد مطلب: ۴۱۲۹۳۰

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با مقامات سوریه:

شرکت‌های ایرانی ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه می‌سازند

شرکت‌های ایرانی ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه می‌سازند

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با مقامات سوری خبر داد که شرکت‌های ایرانی ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه می‌سازند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقامات بلند پایه سوری‌ها دوباره در راس هیاتی به ایران آمدند تا برای نهمین بار درباره همکاری‌های مشترک مذاکره و چانه‌زنی کنند. آنها با حضور در اتاق بازرگانی ایران از علاقه‌مندی بخش‌خصوصی این کشور برای تقویت فعالیت‌های اقتصادی مشترک با طرف‌های ایرانی سخن گفتند.

طی هشت ماه گذشته بیش از هشت هیات بین دو کشور رفت‌وآمد کرده‌اند. از طرفی ایرانی‌های زیادی در اولین نمایشگاه سوریه از زمان آغاز دوره بازسازی این کشور، مشارکت کردند که چهار برابر دوره‌های قبل بود. حالا اما حرف حساب تجار و صنعتگران ایرانی برای ورود به بازار سوریه این است که بانک اطلاعاتی منسجم و کارآمدی از بازار سوریه در اختیار ندارند و از این‌رو بخش‌خصوصی ایران برای پر کردن این خلا، سعی کردند هیات‌های تجاری مختلفی را به این کشور اعزام و از سوریه هم پذیرش کنند.

حجم تجاری ایران و سوریه چقدر است؟

هر چند که پس از جنگ در سوریه بخشی از زیرساخت‌ها بخش عمرانی این کشور تخریب شده و حجم تجاری ایران و سوری ناچیر است اما طبق گفته حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه روابط ایران با عراق و سوریه، روابط تجاری ایران و سوریه در پنج ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزایش یافته که نشانه خوبی است.

طبق آخرین اطلاعات سالانه استخراج شده تولید ناخالص داخلی سوریه 25 میلیارد دلار، میزان واردات این کشور 5.5 میلیارد دلار و صادرات آن دو میلیارد 300 میلیون دلار است.

سوریه در گذشته 19 درصد بازار عراق را در اختیار داشت و در صادرات صنایع سبک به عراق یکی از رقبای اصلی ایران بود. اما حالا بر اساس توافقات انجام گرفته بین مقامات، بخش‌خصوصی قرار است شریک اصلی در تمام پروژه‌های مربوط به بازسازی در بخش‌های صنعتی و تولیدی شناخته شده سوریه باشد. در همین رابطه رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با مقامات سوری اعلام کرده است که شرکت‌های ایرانی ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه می‌سازند.

غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و سوریه از جزئیات توافق جدید میان این دو کشور خبر داد و گفت: ایران امیدوار است تا به دنبال استقرار کامل صلح و ثبات در سوریه، شاهد بازسازی این کشور باشد. در این میان بخش‌خصوصی ایران آمادگی کامل دارد تا در بازسازی و تامین کالاها و خدمات مردم سوریه مشارکت کند؛ این در حالی است که اتاق بازرگانی ایران طی سه سال گذشته، اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه با همکاری اتاق‌های بازرگانی استان‌ها کرده است.

او از تشکیل اتاق مشترک دو کشور و تبادل هیات‌های اقتصادی ظرف سه سال اخیر خبر داد و افزود: تمرکز بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی در اولویت ما قرار گرفته و ضرورت دارد هم در بخش دولتی و هم خصوصی تلاش‌هایی بیشتری برای اجرایی شدن توافقات مشترک انجام بگیرد.

در سفر اسحاق جهانگیری به دمشق چه گذشت؟

شافعی امضای سند راهبردی همکاری‌های بلندمدت با سوریه از سوی نخست وزیر سوریه و معاون اول رییس جمهور را اقدام مهمی در راستای توسعه روابط تجاری دانست و خاطرنشان کرد: این توافقات باید هر چه سریع‌تر شکل اجرایی به خود گیرند.

او در ادامه به سفر اسحاق جهانگیری به دمشق اشاره و تصریح کرد: در این مدت ١٠ هیات بازرگانی را بین دو کشور تبادل کرده و دو ماه پیش نیز، شاهد سفر وزیر انرژی سوریه به تهران بودیم؛ ضمن اینکه امروز نیز میزبان وزیر مسکن این کشور هستیم؛ این در حالی است که امروز هم قرار است قراردادی میان وزرای مسکن دو کشور امضا شود تا در قالب آن، ٣٠ هزار واحد مسکونی در دمشق، حومه دمشق و حلب از سوی شرکت‌های ایرانی در سوریه ساخته شود.

مطالبه بخش‌خصوصی ایران چیست؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: مهمترین خواسته بخش‌خصوصی ایران برای نقش آفرینی و مشارکت در بازسازی سوریه، ایجاد بسترهای لازم برای حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی در این کشور و اجرای پروژه‌های زیرساختی است؛ ضمن اینکه ارائه اطلاعات پروژه‌های قابل واگذاری؛ نحوه تامین مالی و ضمانت‌نامه؛ انجام تمهیدات لازم میان کارآفرینان و اشخاص علاقه‌مند به مشارکت؛ ارائه تسهیلات برای ایجاد شرکت‌های مشترک ایرانی و سوری؛ رفع موانع حضور شرکت‌های ایرانی؛ قبول ضمانت‌نامه‌های شرکت‌های ایرانی از سوی بانک‌های سوری و ارجحیت قراردادن شرکت‌های ایرانی در مناقصات در شرایط برابر با شرکت‌های دیگر کشورها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

شافعی همچنین در بخش دیگر سخنانش گفت: باید به راهکارهایی برای حل مسائل بانکی، نقل و انتقال پول، قبول ضمانت نامه‌ها و همچنین مسائل بیمه‌ای توجه کرد.

توافقات جدید بانکی و گمرکی ایران و سوریه

از سوی دیگر، وزیر راه و شهرسازی از توافقات اجرایی جدید در سه زمینه بانکی، گمرکی و حمل و نقل بین تهران و دمشق خبر داد.

آن طور که ایبنا گزارش داده، محمد اسلامی در همایش تجاری ایران و سوریه اظهار کرد: از این پس بخش‌خصوصی فضای جدیدی را برای همکاری با سوریه تجربه خواهند کرد.طی یک سال گذشته درکمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه گام‌های بزرگی برداشته شد و تنظیمات برنامه‌ای و تبادلات افزایش یافته است.

او افزود: پیروزی‌های مقاومت در سوریه زمینه را بیش از گذشته برای همکاری‌های دو کشور فراهم کرده است. پروژه‌های مسکونی و ساختمانی در سوریه از جمله اولویت‌های این کشور است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امشب سند همکاری‌های ایران و سوریه امضا خواهد شد. شرکت‌های زیر ساخت حمل و نقل و مادرتخصصی شهرک‌های مسکونی با شرکت‌های متناظر خود در سوریه همکاری خواهند داشت و شرکت‌های خصوصی می‌توانند از این دو شرکت برای شرکت در مناقصات و انجام پروژه‌ها استفاده کنند.

سهم شرکت‌های ایرانی در بازسازی دمشق چقدر است؟

اسلامی درباره حل مشکل ضمانت نامه‌های بانکی نیز گفت: برای حل این موضوع می‌توانیم ضمانت نامه از شرکت‌های ایرانی را در ایران دریافت کنیم تا زمینه برای کار فراهم شود.

او افزود: دستورات بشار اسد رییس جمهور سوریه برای همکاری با ایران در زمینه بازسازی این کشور باعث می‌شود تا ابهامی در همکاری در این زمینه باقی نماند.
اسلامی گفت: حداکثر سهم یک شرکت ایرانی در سوریه ٤٩ درصد و سرمایه آن نیز ١٠٠ میلیون لیر است. توافق کردیم که شرکت دولتی مشترک ایران و سوریه را ایجاد کنیم و شرکت‌های خصوصی از این طریق پروژه‌ها را تحویل بگیرند. با این روش دیگر شرکت‌های خصوصی در زمینه ضمانت نامه مشکلی نخواهند داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اول اینترنت کشور خودتو وصل کن

  • ناشناس

    اینترنت نداریم

  • ناشناس

    Adsl شهرستانهای استان تهران همچنان قطع میباشد. تلفن 2020هم پاسخگو نیست

  • بدبخت

    اول برای مای بدخت ایرانی ک خونه نداریم خونه بسازید.خدایا تا کی…

  • ناشناس

    تو این شرایط بد اقتصادی کشور آیا گذاشتن همچین پستی منطقی هست؟

  • امید

    به فکرمردم زلزله زده کرمانشاه باشید