کد مطلب: ۳۵۵۹۸۲

سازوکار دریافت مالیات از نهادهای انقلابی

سازوکار دریافت مالیات از نهادهای انقلابی

سرپرست سازمان امور مالیاتی با بیان این که در حال حاضر مالیات شرکت‌های وابسته به نهادهای انقلابی و آستان قدس دریافت می‌شود، نحوه هزینه‌کرد این درآمدها را به قانون بودجه مربوط دانست و میزان درآمدهای مالیاتی اخذ شده از این طریق را متناسب با شرایط اقتصادی شناور ارزیابی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد قاسم پناهی در حاشیه همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی درباره میزان درآمدهای مالیاتی حاصل شده از الزام آستان قدس رضوی و نهادهای انقلابی اظهار کرد: طبق قوانین فعلی تمام فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های وابسته به نهادهای انقلابی و آستان قدس رضوی توسط امور مالیاتی مطالبه می‌شود و به حساب خزانه واریز می‌شود. اما این‌که خزانه در توزیع آن چگونه تصمیم می‌گیرد و این‌که مبالغ برگردد یا نه مسأله مربوط به نحوه توزیع بودجه است.

به گفته وی مالیات جداگانه به اسم آستان قدس رضوی وجود ندارد، بلکه از شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس مالیات اخذ می‌شود. پناهی همچنین با بیان این‌که تعداد محدود و جزئی از فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های نظامی معافیت دارد ادامه داد: مابقی شرکت‌های وابسته به نهادهای انقلابی و بنیادها در حال حاضر مالیات پرداخت می‌کنند ما نیز به عنوان سازمان امور مالیاتی مالیات مشخص شده را دریافت می‌کنیم.

او همچنین با بیان این‌که کل مالیات پیش‌بینی شده در سال‌جاری ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است در مورد میزان مالیات اخذ شده از سوی شرکت‌های وابسته آستان قدس رضوی و نهادهای انقلابی نیز اظهار کرد: این رقم بستگی به تعداد شرکت‌ها و سهامی دارد که مربوط به این نهادها است. ممکن است در یک سال این درآمد کمتر یا بیشتر شود که ما نیز متناسب با این درآمدها مالیات می‌گیریم. در واقع هیچ شرکت مستقل به نام آستان قدس وجود ندارد. بلکه مالیات را از شرکت‌های وابسته دریافت می‌کنیم و در بودجه مشخص می‌شود که چقدر از این مالیات به این نهادها بازگردد.

او در ادامه به آمارهای ۱۱ ماهه وصول مالیات در سال‌جاری هم پرداخت و گفت: تاکنون از مالیات‌های پیش‌بینی شده در بودجه ۹۷ معادل ۸۶ هزار میلیارد تومان درآمد (بیش از ۸۳ درصد) محقق شده است.

پناهی همچنین به اخذ مالیات از بانک مرکزی هم اشاره کرد و گفت که از مبلغ ۵ هزار میلیارد تومانی که باید به صورت علی‌الحساب دریافت می‌شد هنوز مبلغی دریافت نشده است. وی ادامه داد: برنامه‌های توسعه مقرر کرده‌اند نسبت مالیات به تولید داخلی به ۱۰ درصد برسد که این نسبت در سال گذشته به حدود ۹ درصد رسیده است.

این مقام مسئول درباره دلیل ۱۰ برابر شدن مالیات احتسابی بانک‌ها، گفت: بانک‌ها به موجب ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید تکلیفی دارند که چنانچه آن را رعایت نکنند، مشمول اخذ مالیات بیشتر می‌شوند و یکی از آنها واگذاری دارایی‌های مازاد است و این‌که گفته می‌شود برگه‌های مالیاتی صادر شده بانک‌ها برای سال مالی ۱۳۹۶ چندین برابر سال‌های گذشته است، براساس قانون انجام می‌شود و ربطی به درآمدهای بانکی ندارد.

وی درباره سرانجام بسته معافیت مالیاتی اظهارداشت: بسته معافیت مالیاتی، مالیات بر جمع درآمد، مالیات بر عایدی و مباحثی از این دست در حال بررسی است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده این مسائل به صورت جدی دنبال خواهد شد.

سرپرست سازمان امور مالیاتی گفت: درآمدهای مالیاتی در دوره سال‌های 96- 1390 از رشد متوسط 23 درصدی برخوردار شد.

پناهی گفت: نسبت مالیات به بودجه در سال 1396 به حدود 9 درصد رسید.

احتمال ادامه برخی معافیت‌های مالیاتی بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ممکن است برخی معافیت‌های مالیاتی بورس ادامه پیدا کند که این می‌تواند باعث ادامه روند شفافیت در بورس کشور باشد.

شاپور محمدی در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی با بیان این‌که اگر مؤدیان جدید مالیاتی شناسایی شوند فشار کمتری به شرکت‌های شفاف و بورسی وارد می‌شود، گفت: ممکن است برخی معافیت‌های مالیاتی بورسی ادامه پیدا کند که این می‌تواند باعث ادامه روند شفافیت در بورس کشور باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که اطلاعات اولین پایه اخذ مالیات است، اظهار کرد: ۳۵۰ شرکت که در بورس و وابسته به مجموعه نهادهای حاکمیتی هستند، اطلاعاتشان در کدال افشا خواهد شد.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.