کد مطلب: ۲۷۷۱۱۹

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز:

سامانه ثبت سفارش خودرو تا سه ماه دیگر باز می‌شود

سامانه ثبت سفارش خودرو تا سه ماه دیگر باز می‌شود

رئیس اتحادیه صنفی دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران از باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو تا سه ماه آینده خبر داد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با انتقاد از عملکرد نمایندگی‌های رسمی فروش خودروهای خارجی به تجارت‌نیوز گفت: در چند ‌ماه اخیر نمایندگی‌های رسمی به بهانه‌های مختلف مانند افزایش نرخ ارز از عرضه خودروهای خارجی خودداری و به مشتریان اعلام کرده‌اند که نسبت به میزان پول‌شان به پیش‌خرید خودرو اقدام کنند. ثبت سفارش خودروهای مذکور قبلا و به هنگام دریافت پول از مشتریان انجام گرفته، زیرا واردکنندگان باید زمانی از مردم پول دریافت کنند که خودروها ثبت سفارش شده و در مسیر عرضه به بازار باشند، اما این خودروها را با قیمت دلار آزاد به مشتریان عرضه می‌کنند.

سعید مؤتمنی درباره ارزانی برخی برندهای خودرو خارجی گفت: اکنون خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی بسیار کم است و در مورد وارداتی‌ها به صفر رسیده است. اما طی یکی و دو روز گذشته ما شاهد کاهش چشم‌گیر قیمت خودروهای وارداتی بوده‌ایم اساسا برخی خودروهای خارجی نیز حدود 130 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه داشته‌اند. دلیل این موضوع ورود دستگاه‌های نظارتی به بازار خودرو است و برخی افراد که خودروها را در انبار نگه داشته‌اند به مرحله فروش رساندند.

او در پاسخ به این پرسش که با افت قیمت کالاها مصر‌ف‌کنندگان تمایلی به خرید خودرو دارند یا خیر؟ افزود: اکنون قیمت خودروهای خارجی بسیار بالا و غیرمتعارف است. عده‌ای معتقدند که نمایشگاه‌داران خودورهای خارجی را در انبار احتکار کرده‌اند در حالی‌که نمایشگاه‌داران هیچ‌گاه سرمایه‌های خود را معطل نگه نمی‌دارند و سریعا خودروی دارای مشتری را به بازار عرضه می‌کنند. در این بازه‌زمانی کسانی خودرو احتکار می‌کنند که پول‌های هنگفت و کلانی را در اختیار دارند و پول خواب خودرو نیز برایشان مهم نیست و از این رو باعث تشدید شوک‌های قیمتی به بازار می‌شوند.

مؤتمنی در پاسخ به مساله دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود در انبارها مملو از خودروهای خارجی است، تصریح‌کرد: ما هم معتقدیم که در انبارها مملو از خودروهای خارجی است که با ارز دولتی ترخیص شده‌اند. بنابراین خودروهای خاص که مشتری‌های پر و پا قرصی دارند در بازار موجود است اما نمایندگی‌ها این کالاها را به مردم عرضه نمی‌کنند، نوعا مشاهده شده که برخی نمایندگی‌ها همین خودروهای پر مشتری را ثبت سفارش کرده‌اند اما به خریداران خودروی جایگزین را پیشنهاد می‌دهند!

این فعال بازار خودرو در بخش دیگر سخنانش درباره چشم‌انداز خودروهای خارجی گفت: دولتمردان چنانچه در دراز مدت تدابیر تازه‌ای را در زمینه سامانه ثبت سفارش خودرو نیاندیشند شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها خواهیم بود. بنابراین ما معتقدیم دولتمردان شیوه ورود خودروهای خارجی به کشور را تسهیل‌تر از گذشته کنند تا واردکنندگان خودرو نیز با ارز آزاد نیاز متقاضیان را برآورده سازند. این شیوه رفتار باعث می‌شود بازار هم به طور تعادلی مدیریت شود.

موتمنی در پایان تصریح کرد: تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان خودرو الزامی نیست و از این رو پیشنهاد ما به عنوان فعالان اقتصادی این است که ارز دولتی بیشتر به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    واقعا قصد مبارزه جدی دارید؟ خیلی ساده است:همه خودروهای خارجی پلاک شده از 2 سال پیش ببعد متوقف و به پارکینگ تا رفع تکلیف سریع.همه خودروهای خارج شده از گمرک و پلاک نشده، شماره شاسی و بدنه آنها اعلام و از درجه اعتبار ساقط و نفی پلاک گذاری.

  • احمد

    چرا فقط افراد خاضی اجازه ثبت سفارش و واردات اتومبیل دارند
    چرا به هر کس اجازه داده نمیشود هر چند سال یک دستگاه ماشین با پرداخت حقوق و عوارض گمرک و برای استفاده وارد نمایند

  • ناشناس

    همین الان هم بازه سامانه ثبت البنه نه برای 99 درصد مردم .برای یک درصد اقازاده ها

  • ناشناس

    چه جوری قراره خودرو وارد بشه وقتی که به زودی تحریم طلا و خودرو دوباره شروع میشه!!!!!

  • هدیه

    ما باید چیکار کنیم همینطور منتظر نشستیم ساید باز بشه اگه نمیشه ما ماشین دیگه بخریم این سر در گمی تا کی بسه دیگه