کد مطلب: ۲۱۰۳۲۳

سامانه «نیما» عملیاتی شد

سامانه «نیما» عملیاتی شد

سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که از بیست‌وهشتم بهمن ماه به‌طور آزمایشی کار خود را آغاز کرده بود، از پنجم اسفندماه در دسترس بازرگانان و صرافان قرار گرفت.

سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که از بیست‌وهشتم بهمن ماه به‌طور آزمایشی کار خود را آغاز کرده بود، از پنجم اسفندماه در دسترس بازرگانان و صرافان قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت اموراقتصادی و دارایی، اکنون صرافی‌ها می توانند درخواست‌های متقاضیان ارز را در سامانه نیما مشاهده کنند.

سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان کار خود را آغاز کرده است.

با استفاده از این سامانه، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

در مرحله نخست، واردکنندگان برای تامین ارز کالای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز و همه صرافی‌ها به عنوان فروشنده ارز ایفای نقش می‌کنند.

برای تسهیل در تامین ارز ثبت سفارشات غیربانکی، با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازرگانان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست خود را برای تامین ارز ثبت سفارشات غیربانکی ارائه کنند.

این اطلاعات به‌صورت سیستمی و برخط به سامانه نیما منتقل می‌شود.

سپس بازرگانان پیشنهادهای (پاسخ‌های) ارائه شده از سوی صرافی‌ها را مشاهده و در نهایت نسبت به خرید ارز اقدام می‌کنند.

در مرحله نخست، ثبت درخواست‌ها برای ارزهای یورو و یوآن میسر است و در گام‌های بعدی امکان درخواست برای سایر ارزها نیز فراهم می‌شود.

صرافی‌ها نیز می توانند با انتخاب گزینه «نیما» در پایگاه اطلاع‌رسانی سنا (سامانه نظارت ارز) درخواست‌های خرید را ببینند، پیشنهادها را ارائه و در نهایت ارز متقاضیان را تامین کنند.

راهنمای استفاده و کار با سامانه در بخش راهنمای کاربران این پایگاه در دسترس قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.