کد مطلب: ۳۲۳۰۲۰

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۹۷

ساندروهای مخفی چشم‌انتظار گرانی!/صفر تا ۱۰۰ بسته حمایتی

ساندروهای مخفی چشم‌انتظار گرانی!/صفر تا 100 بسته حمایتی

روزنامه ایران توضیح می‌دهد که چرا رفتار نفتی عربستان دچار چرخش شده است. جوان از اقدام جدید خودروسازی سایپا رمزگشایی می‌کند. دنیای اقتصاد به بررسی اظهارات علی ربیعی در خصوص اقتصاد آزاد پرداخته و در نهایت خراسان جزئیات جدید از زمان‌بندی بسته حمایتی ارائه داده است.

به دنبال اعمال تحریم‌های آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور بیم آن را داشت که عدم عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی، سبب بالا رفتن قیمت نفت شود. موضوعی که برای آمریکا به عنوان یکی از واردکنندگان نفت دنیا چندان جالب نبود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عربستان از جمله کشورهایی بود که برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی قول مساعد را به آمریکا داده بود. کمااینکه در چند صباحی که از تحریم‌های آمریکا گذشته، دو کشور عربستان و روسیه با افزایش تولید و صادرات نفت خود سعی در کاهش قیمت نفت داشتند. موضوعی که حتی انتقاد نماینده ایران در اوپک را نیز در پی داشت.

با این حال، روزنامه ایران در گزارش نفتی خود از « خرخش نفتی عربستان » در این زمینه خبر می‌دهد. ایران در این خصوص می‌نویسد: ظاهرا سعودی‌ها در حال گفت‌وگو و پیشنهاد کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت خام توسط تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک هستند. حتی وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که کشورش قصد دارد در ماه دسامبر عرضه نفت به بازارهای جهانی را نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: البته خالد الفالح وزیر انرژی عربستان می‌گوید کشورش در ماه نوامبر ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که نسبت به تولید روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ماه اکتبر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داشت.

یک کارشناس انرژی در خصوص این رفتار عربستان به ایران می‌گوید: عربستان بزرگترین تولید‌کننده و صادر‌کننده نفت خام عضو اوپک است. این کشور با صادراتی فراتر از 7 میلیون بشکه در روز با کاهش قیمت نفت خام قطعا از کشورهای دیگر نظیر ایران بیشتر متضرر خواهد شد.

روزنامه ایران همچنین در تحلیل خود می‌نویسد: نظریه دیگری نیز در مورد تصمیم عربستان برای کاهش تولید وجود دارد. اینکه 11 میلیون بشکه تولید نفت خام ریاض تنها یک ادعا و بلوف است و ریاض بخشی از افزایش صادراتش را در ماه‌های اخیر از محل ذخایر استراتژیک انجام داده است و حالا می‌خواهد این روند را متوقف کند.

اما سید محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک نیز در خصوص این تغییر رفتار عربستان می‌گوید: عربستان برای نشان دادن چراغ سبز به آمریکا مدتی صادرات نفت خام خود را بالا برد. حال با تولید غیرصیانتی از چاه‌های موجود در این کشور یا با تکیه بر ذخایرش. اما اکنون با عبور از انتخابات ماه نوامبرآمریکا، اعطای معافیت‌های کوتاه مدت به خریداران نفت خام ایران و متضرر شدن ریاض از کاهش قیمت‌ها، این کشور به‌دنبال افزایش نسبی قیمت نفت افتاده که این موضوع به نفع ایران نیز هست.

روزنامه جوان هم در گزارش خود به اقدام اخیر خودروسازی سایپا پرداخته است. این خودروسازی طی روزهای گذشته با انتشار بخشنامه‌ای اعلام کرد افرادی که در طرح پیش‌فروش این خودروسازی برای خودروی ساندرو ثبت‌نام کرده‌اند، نمی‌توانند این خودرو را دریافت کنند و در عوض می‌توانند خودروهای دیگری مانند پرایدیا تیبا را جایگزین کنند.

جوان با تیتر « ساندروهای مخفی در انبار به امید گرانی! » در گزارش خود به نقل از یک منبع آگاه در خصوص این رفتار خودروسازی سایپا می‌نویسد: انبار سایپا مملو از قطعات اصلی و مهم خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو است، اما ظاهرا مشکلات ناشی از نوع قرارداد با طرف خارجی و تمایل شدید برای گران کردن خودرو، بهانه‌های این خودروساز داخلی برای شانه خالی کردن از بار تعهد به خریدارانش شده است.

این روزنامه به نقل از منبع آگاه دو دلیل را برای این اقدام سایپا ذکر می‌کند: نخست آنکه براساس قرارداد مبهمی که با پژو منعقد شده تا اطلاع ثانوی اجازه تولید این خودرو‌ها وجود ندارد، ضمن اینکه چنانچه اختلافات خودروسازان داخلی با این شریک خارجی‌شان برطرف شود، می‌توانند با قیمت بالاتری این خودرو‌ها را به بازار عرضه کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به رمزگشایی از سخنان علی ربیعی در « مخالفت صریح با اقتصاد آزاد » پرداخته است. آنگونه که دنیای اقتصاد روایت کرده علی ربیعی با بیان اینکه بارها گفته‌ام سیاست‌های نئولیبرالی در این شرایط پاسخگو نیست،می‌گوید: دهک‌های پایین نیازمند حمایت هستند و اگر کسی بخواهد تئوری اقتصاد آزاد را در این شرایط اجرایی کند بدون شک می‌خواهد نظام را به خطر بیندازد.

دنیای اقتصاد همچنین به واکنش علی سرزعیم، اقتصاددان و معاون علی ربیعی در وزارت کار به این اظهارات پرداخته است. سرزعیم منظور ربیعی از این گفته‌ها را نهادگرایی به روایت عجم‌اوغلو عنوان کرده، نه آن چه که برخی دوستان نهادگرای وطنی می‌گویند.

دنیای اقتصاد به نقل از سرزعیم ادامه می‌دهد: شاهد مثال آنکه آقای ربیعی در زمان وزارت و بعد از آن با بسیاری از تحلیل‌هایی که عرضه می‌کردم همدل بودند و از آن حمایت می‌کردند. البته بماند که این از بدیمنی و بدفهمی مستولی شده بر افکار عمومی توده مردم و نخبگان است که اقتصاد بازار را انگ منفی قلمداد می‌کنند و تصورات منفی نسبت به آن دارند. روشن است که ما بابت این بدفهمی‌ها پیوسته هزینه می‌دهیم و داستان توسعه‌نیافتگی‌مان ادامه می‌یابد.

روزنامه خراسان نیز در گزارش خود به « زمان‌بندی پرداخت بسته حمایتی » پرداخته است. این روزنامه به نقل از وزیر رفاه روایت می‌کند که دولت در سه مرحله قرار است به سه گروه متفاوت از مردم سبد حمایتی نقدی و غیرنقدی اعطا کند.

آنگونه که وزیر کار اعلام کرده قرار است در مرحله اول همه خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی با جدول جدیدی که رقمی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای خانوار یک تا پنج نفره است، سبد حمایتی دریافت خواهند کرد. این بسته حمایتی به صورت کالایی و فهرست کالاها نیز متنوع است که خانوارها بتوانند آزادانه انتخاب کنند.

آنطور که خراسان به نقل از وزیر کار روایت کرده گروه بعدی که سبد حمایتی دریافت خواهد کرد، کارمندان خواهند بود. وی در این خصوص می‌گوید: قدم دوم پرداخت به کارمندان دولت در بخش‌های مختلف است که به صورت نقدی همراه با حقوق این ماه یا زودتر توسط دولت یا وزارت اقتصاد اجرایی می‌شود.

اما وزیر کار در مورد گروه سوم که سبد حمایتی دریافت خواهند کرد، می‎‌گوید: گروه‌های با درآمد کمتر که جزو قشرهای حمایت شده تحت پوشش نهادها نیستند، گروه سوم‌اند که طرح مربوط به آن‌ها دو هفته بعد از اجرای طرح در دور اول، اجرا خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.