کد مطلب: ۴۲۱۷۴۴

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

شبح ریسک‌های سیاسی بر سر بورس / خروج نقدینگی به سمت کامودیتی‌ها

شبح ریسک‌های سیاسی بر سر بورس / خروج نقدینگی به سمت کامودیتی‌ها

شاخص کل بورس که در دقایق ابتدایی به صورت دستوری مثبت شده بود، رفته رفته با انتشار خبرهای حاوی ریسک فزاینده، میزان عرضه سهام‌داران افزایش یافت و تا نیمه ابتدایی، بیش از پنج هزار واحد کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام همچنان تحت‌الشعاع ریسک‌های سیاسی و تبعات شهادت سپهبد سلیمانی قرار دارد؛ شاخص کل بورس که به باور کارشناسان و تحلیل‌گران بازار، در دقایق ابتدایی به صورت دستوری مثبت شده بود، رفته رفته با انتشار خبرهای حاوی ریسک فزاینده، میزان عرضه سهام‌داران افزایش یافت و تا نیمه ابتدایی، بیش از پنج هزار واحد کاهش یافت.

حقوقی‌ها چه می‌کنند؟

در این دقایق، بیشترین میزان افزایش مالکیت حقوقی‌ها در گروه خودرو و بانک صورت گرفته و بسیاری از تحلیل‌گران بر اساس برآوردهای خود در آینده، شرایط کنونی را مطلوب مدیریت سبد سهام و افزودن به میزان سهم‌های ارزنده خود می‌دانند. همچنین بیشترین حجم معامله نیز در گروه‌های خودرو و بانک انجام می‌شود.

کمترین میزان افت را نیز در بین صنایع، به ترتیب گروه‌های لاستیک، محصولات کاغذ، حمل و نقل و محصولات چرمی ثبت کرده‌اند.

بازار تا چه زمان منفی خواهد بود؟

اما به منظور بررسی این شرایط و تحلیل روند بازار، محمد خبری زاده، کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «ریسک‌های سیاسی همچنان بر سر بورس سایه افکنده است؛ به طور مثال اظهارات فرمانده سپاه در کرمان، مبنی بر قطعی بودن پاسخ دهی و گرفتن انتقام از آمریکا، یکی از پررنگ‌ترین عوامل افزایش ریسک‌های سیاسی در بازار است.»

به باور خبری زاده، حداقل تا فردا این روند ادامه خواهد یافت؛ اگر تا آخر هفته وضعیت مشخص شود و درگیری‌هایی را آغاز کنیم، شاید بازار سهام هفته بعد را نیز منفی آغاز کند. اما با این حال این ریسک کماکان وجود دارد و روندی طبیعی را طی می‌کند، چرا که در هر جای دنیا اگر چنین شرایط پیش می‌آمد، واکنش بازارها همین بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تا زمانی که سایه جنگ چه به صورت محدود و چه به صورت فراگیر روی کشور وجود دارد، واکنش‌ها همین است، عنوان کرد: «در این شرایط مردم همواره سعی می‌کنند که سرمایه‌های خود را از بازار خارج کرده و آن را به سمت کامودیتی‌ها منتقل کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «بنابراین باید منتظر ماند و دید که تا آخر هفته چه اتفاقی رخ خواهد داد، چرا که اگر قصدی بر انتقام سخت داشته باشیم، باید در همین روزها تکلیف مشخص شود، مگر اینکه روند تغییر کند و شرایط به حالت عادی برگردد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقابورس و چند روز تعطیل کنید هیچ معامله ای انجام نشه حداقل ضرر کمتراز این بشه

  • امیر

    با این روندی که پیش می ره کم کم پول ها از بورس خارج میشوند ودوباره به سمت بازارهای دیگر رفته و تعادل بازار را به هم می زند ودوباره نقدینگی کشور افزایش می یابد و اقتصاد ایران ضعیف تر میشود و این چیزی که کشورهای استعمارگر می خواهند. باید آرامش را به کشور باز گردانیم تا بتوانیم اثرات تحریم را کمتر کنیم واقتصاد کشور را به پیش ببریم.

  • ناشناس

    بورس کی،کشک کی.

  • ناشناس

    بنظرم بازار رو تعطیل کنید ما سرمایه هامون تو بورس هس اینجوری حداقل ضرر نمی کنیم

  • علی

    آخه چقدر حرف فقط بلدند حرف مفت بزنند خب تو این مواقع چند روز بازار لامصب تعطیل کنید سرمایه مون نابود شدن

  • ناشناس

    به نظر میرسد عدم تعطیلی بازار برای فروش سهام عده ای
    و انتقال به حقوقی ها می باشد.

  • ناشناس

    نظریه منطقی وخوبی بود باید از بورس در این شرایط مه آلود فاصله گرفت

  • ناشناس

    نگران نباشید،هیچ اتفاقی نمی‌افتد،فقط کسانی میبازن که سهمشون را ارزون فروختن الان حقوقی ها دارن سهم را جمع میکنن تا سود خوبی ببرن،فعلا خیلی فاصله هست تا جنگ و …

  • ناشناس

    افت بورس ادامه دارد و از ۳۵۶ هزار واحد به ۵۰ هزار واحد تنزل می یابد.هرکسی توی بورس سرمایه گذاری کرد واقعا ضرر کرد.وهرکسی در طلا و ارز سرمایه گذاری کرد واقعا سود خوبی برو.جناب همتی یادته میگفتی من از مردم میخوام که در طلا و سکه و ارز سرمایه گذاری نکنید که ضرر میکنید و بهترین جای امن برای سرمایه گذاری بورس هست.

  • ناشناس

    انشاءالله که ایران انتقام شهید سلیمانی را خواهد گرفت و آمریکا با ضرر و زیانی فراوان از منطقه خارج میشه و بورس مسیر صعودی به میزان قابل توجهی خواهد گرفت.