کد مطلب: ۴۳۵۳۳۴

سایه سنگین رکود بر بازار شب عید

سایه سنگین رکود بر بازار شب عید

سایه ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه مردم به بازار و در نتیجه رکود سنگین کسب‌وکارها شده و اوضاع شب عید را برای کاسبان زهر کرده است.

هفته‌های پایانی سال در پیاده‌روها و خیابان‌ها جای سوزن انداختن نبود. کاسبان و دست‌فروشان هر کدام بساطی را بر زمین پهن کرده و مردم را ترغیب به خرید شب عید می‌کردند،اما حالا بازار رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. شهر در سکوت کامل به سر می‌برد و دیگری خبری از جنب‌وجوش اسفندماه نیست. حتی مترو که محلی برای کاسبی دستفروشان بود امروز در تعطیلی به سر می‌برد. البته کسادی بازار تنها به دست‌فروشان خیابان و مترو ختم نمی‌شود، این‌روزها کافی است سری به پاساژها و مراکز خرید بزنیم آن موقع خواهیم دید که خبری از مشتری نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته در روزهای آخر سال وقتی به سراغ فروشندگان و دست‌فروشان می‌رفتیم، از کسادی کارشان گله داشتند و گرانی را مانعی برای خرید مشتریان می‌دانستند. حالا دیگر ماجرا بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته شده، این‌روزها بساط دستفروشان شب عید برچیده شدهاست. در این میان وقتی از آنها درمورد تعطیل‌ شدن‌شان می‌پرسیم آنهامتهم ردیف اول کسادی کارشان را کرونا معرفی می‌کنند. سایه ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه مردم به بازار و در نتیجه رکود سنگین کسب‌وکارها شده و اوضاع شب عید را برای کاسبان زهر کرده است. حالا چالش رکود دست به گریبان کاسبان و خرده‌فروشان شده است.

برای پی بردن به وضعیت بازار شب عید کافی است سری به خیابان‌هایی که محل دستفروشان بوده بزنیم و چگونگی شرایط بازار را جویا شویم، قطعا خواهیم دید که کاسبان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. در این راستا به سراغ تعدادی از کاسبان رفته و وضعیت موجود در بازار شب عید را بررسی کرده‌ایم. علی یکی از دستفروشان خیابان عبدل‌آباد با گلایه از میزان فروشش در روزهای پایانی سال می‌گوید: «ساعت دو بعدازظهر است و من هنوز دشت نکرده‌ام، این برای یک کاسب شبیه به فاجعه است. سال گذشته اوضاع فروش‌مان خیلی خوب نبود اما باز هم دل‌مان به همان مقدار کم خوش بود، این در حالی است که اوضاع فروش امسال بسیار خراب‌تر از سال گذشته شده و ما نمی‌دانیم چه باید کرد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کرونا موجب برچیده شدن بساط آنها شده است یا خیر، می‌گوید: «قطعا شیوع این ویروس تاثیرگذار بوده، بسیاری را می‌بینم که با ماسک و دستکش بیرون آمده و لوازم مورد نیازشان را می‌خرند و به سرعت مسیر خانه را در پیش می‌گیرند. البته نمی‌توان تنها کرونا را عامل این وضعیت دانست، الان وضعیت اقتصادی مردم به شدت خراب بوده و آنها توانایی خرید برای سال نو را ندارند، خیلی از افراد هستند که حتی نمی‌توانند هزینه‌های روزمره زندگی را تامین کنند چه برسد به خرید پوشاک شب عید».

رضا دستفروش دیگری در حالی که کیف‌های زنانه را بر روی زمین جابجا می‌کند وضعیت کاسبی شب‌های عید را به‌شدت خراب می‌بیند و در این‌باره می‌گوید: «خیابان‌ها خالی از مشتری شده است، دیگری خبری از شور و شوق قبل از عید نیست و مردم ترجیح می‌دهند که در خانه‌های‌شان بمانند که البته حق هم دارند. اما از این سوی ماجرا ما به عنوان کاسبان قرار داریم. مدت‌هاست که دخل‌وخرجمان با هم جور درنمی‌آید و تمام دلخوشی‌های‌مان به فروش شب عیدمان بود. حالا هم که ویروس کرونا ورد زبان‌ها شده و ما را از نون‌خوردن انداخته است».

خانم مسن دیگری که با پسر جوانش در حال پهن کردن بساط‌‌شان بودند ناامید از وضعیت موجود می‌گویند: «اوایل پیش از ظهر برای بساط کردن می‌‌آمدیم، اما مشتری در کار نبود و برای همین کمی دیرتر می‌آییم، اما چه آمدنی؟ فروشی نداریم و از طرف دیگر ترس از کرونا را هم با خودمان می‌کشیم، ما بیرون از خانه کار می‌‌کنیم و بیشتر در معرض این ویروس قرار داریم. معلوم نیست کی قرار است این ماجرا تمام شود».

این تنها بخشی از درددل کاسبانی بودی که به امید فروشی اندک بساط‌شان را کف خیابان‌ها پهن کرده‌اند. نداشتن فروش تنها برای دستفروشان خیابان نبوده، اکنون مغازه‌ها نیز خالی از مشتری شده و حرف فروشندگانش با کاسبان خیابان یکی است. عادل، فروشنده مغازه‌ای در غرب تهران، بازار شب عید را بی‌رمق می‌داند و در این‌باره می‌گوید: این‌روزها خبری از مشتری نیست و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند حتی نمی‌توانی کرایه مغازه را بدهیم و مجبور می‌شویم مغازه را جمع کنیم».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌افزاید: «سال گذشته وضعیت اقتصادی به‌شدت بد بود و کاسبان بهتر از هر قشر دیگری شاهد این ماجرا بودند. ما می‌دیدم که عده‌ای تنها نظاره‌گر ویترین مغازه‌ها بودند و قصد خرید نداشتند، یا بهتر است بگوییم توانایی خرید کردن برای عید را نداشتند. اما حالا وضعیت خیابان‌ها را ببینید، حتی دیگر خبری از نظاره‌گران ویترین‌ها هم نیست و شهر در سکوت به سر می‌برد».

تعطیلی رستوران‌ها به خاطر ترس از کرونا

ترس کرونا همه‌گیر شده و حالا خیابان‌های پایتخت بیش از هر زمان دیگری خلوت و کم ترافیک است. اما خانه‌نشینی افراد تنها مسئله روز نیست، در چنین شرایطی کسب‌وکارها یا تعطیل شده‌اند و یا به فکر تعطیلی افتاده‌اند. رستوران‌ها و اغذیه‌ها یکی از هزاران کسب‌وکاری است که به شدت از شیوع ویروس کرونا و ترس آن آسیب دیده‌اند و معلوم نیست که چه زمانی رونق دوباره به کاسبی‌شان بازگردد.

صاحب یک غذاپزی از وضعیت این‌روزهای بازارشان می‌گوید: «مواد اولیه برای پخت انواع غذاها به‌شدت گران شد، همین گرانی کاسبی ما را تحت تاثیر قرار داد. اما با وجود گرانی ما مشتریان خود را داشتیم و می‌توانستیم روزگار را بگذرانیم. ولی حالا ماجرا به طور کامل تغییر کرده است، دیگری خبری از سفارش غذا نیست، ترس از کرونا به جان مردم افتاده و آنها ترجیح می‌دهند که تا آرام شدن فضا تمام نکات ایمنی را رعایت کنند. ما هم جزو همان مردم هستیم و دل‌نگران از شرایط پیش آمده، اما از طرفی دیگر تعطیلی کسب‌وکارمان هم دغدغه‌ای تازه‌ای است که بر سر راه‌مان وجود دارد».

نکات ایمنی را دست کم نگیریم

با تمام مشکلاتی که برای کاسبان در شب عید به وجود آمده است ما به کرات می‌بینیم که رسانه‌های مختلف تاکید می‌کنند برخی از نکات ایمنی را رعایت کنیم تا بتوانیم با کمترین آسیب این بحران را پشت سر بگذاریم. از مهم‌ترین نکاتی که این‌روزها موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفته است خرید از دستفروشانی است که نمی‌دانیم چگونه به اجناس خود دست پیدا کرده‌اند. با اینکه در بازار شب عید دیگر خبری از هیجان نیست اما به نظر می‌رسد که رعایت برخی از نکات واجب بوده و نباید آنها را دست‌کم بگیریم.

منبع: روزنامه ابتکار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آرمین

    خیلی وضع اقتصادیمون خوب بود حالا با این اتفاقات عملا فلج مالی شدیم …