کد مطلب: ۷۷۸۰۵۰

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

چگونه معادن نیروی کار خود را می‌بلعند؟ / تغذیه صنایع با جان کارگران 

چگونه معادن نیروی کار خود را می‌بلعند؟ / تغذیه صنایع با جان کارگران 

هر ساله شماری از افراد شاغل در معادن جهان جان خود را به دلیل ضعف ایمنی در محیط کاری پرخطر از دست می‌دهند. جریانی که تقاضای روزافزون صنایع به مواد معدنی، آن را تقویت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وب‌سایت ماینینگ-تکنولوژی در گزارشی محیط کار معادن را در همه جهان آمیخته با خطر تعریف می‌کند و می‌نویسد: آتش‌سوزی، سیل، انفجار و حوادثی از این قبیل جان شمار زیادی از شاغلان در سایت‌های معدنی را همزمان تهدید می‌کند.

سالانه بیشتر از 3 میلیارد و 300 هزار تن فلز در دنیا تولید می‌شود تا نیاز صنایع به مواد خام معدنی و فلزات تامین شود. جریان تولید رو به افزایش است و هیچ نشانه‌ای از کاهش اشتهای اقتصاد جهانی برای منابع معدنی مشاهده نمی‌شود.

بر اساس بررسی دولت انگلیس، بیشتر پیش‌بینی‌های مربوط به تقاضای مواد معدنی حکایت از افزایش مصرف فلزات در دهه‌های پیش رو دارد؛ این الگوی رو به رشد مصرف به طور ویژه در تولید انرژی تجدیدپذیر، خودروهای برقی و باتری‌ها نمایان است.

با وجود این جریان افزایشی از تقاضا و تولید، در معادن سراسر جهان نیاز به اجرای تغییرات کلیدی برای ارتقای امنیت جانی شاغلان این بخش و ارتقای کارآیی آنها وجود دارد. این تغییرات، مواردی همچون افزایش نظارت دولت‌ها بر بهسازی شرایط کارگران و اطمینان دادن به آنها از اینکه در امنیت هستند و از بروز حوادث معدنی که جان آنها را تهدید می‌کند جلوگیری می‌شود را در بر می‌گیرد.

50 کشته در معادن چین

پرداختن به ارتقای ایمنی در معادن از این رو اهمیت دارد که سالانه شماری از شاغلان در معادن سراسر جهان به دلیل بروز حادثه در محل کار جان خود را از دست می‌دهند. در ادامه نگاهی داریم به شماری از برجسته‌ترین حوادث معدنی که سال گذشته میلادی اتفاق افتاد. نکته قابل‌ توجه این است که کارگران معادن حتی در اقتصادهای بزرگ نیز از خطر مرگ در محیط کار در امان نیستند.

در 23 ژوئیه 2022 در پی فروپاشی یک معدن در شمال غرب چین 10 نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. بنا بر گزارش سی‌سی‌ تی‌وی، شبکه خبری دولتی چین، بخشی از یک کوه در نزدیکی معدنی در استان گانسو بر سر کارگران و ماشین آلات فروریخت. در ماه دسامبر نیز حادثه‌ای مشابه در جنوب غرب چین در استان گوییژو اتفاق افتاد و باز هم در اثر فروپاشی معدن 40 نفر کشته شدند.

بر اساس داده‌های بولتن کارگری چین قوانین کارگری و امنیت محیط کار در این کشور به کارگران حق برخورداری از محیط کار ایمن را می‌دهد؛ با این وجود گفته می‌شود که بسیاری از مالکان معادن این حق را نادیده می‌گیرند.

این حوادث در حالی در چین اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت در بخش معدن این کشور در سال 2019 میلادی، 24.1 درصد رشد سالانه داشت.

9 روز حبس در اعماق زمین در کره جنوبی

دیگر حادثه معدنی سال گذشته میلادی در کره جنوبی اتفاق افتاد. در روز چهارم ماه نوامبر مقامات کره‌ای اعلام کردند دو معدنچی که در فروپاشی یک معدن در شمال شرقی این کشور محبوس شده بودند پس از 9 روز بیرون آورده شدند. آنها در روز 26 اکتبر و در پی رانش زمین در معدن حبس شدند؛ با این حال به گفته مقامات محلی، اقدام تیم نجات برای حفر یک چاله به نجات آنها انجامید.

مرگ یک معدنچی در هر 12 روز در معادن زغال سنگ

در ماه فوریه سال گذشته طی حادثه‌ای در یک معدن متروک زغال سنگ در هند پنج نفر جان خود را از دست دادند. دلیل وقوع این حادثه افتادن یک توده زباله بر سر کسانی بود که مشغول به خارج کردن زغال از این معدن روباز متعلق به شرکت دولتی کول‌ایندیا بودند. این معدن در ایالت جارکند در شرق هند قرار دارد.

چند ماه پس از این حادثه در 15 اکتبر در اثر سقوط یک سنگ معدنی در ایالت میزورام دست‌کم هشت کارگر جان خود را از دست دادند و چهار نفر دیگر مفقود شدند.

بنا بر داده‌های دولتی هند و بر اساس گزارش رویترز، اگرچه شمار حوادث معدنی در هند رو به کاهش تدریجی است، اما استخراج زغال سنگ همچنان یکی از خطرناک‌ترین مشاغل این کشور به شمار می‌آید. بنا بر این گزارش در سال 2020 به طور میانگین در هر 12 روز یک معدنچی در معادن زغال سنگ این کشور جان خود را از دست داد.

اگر چه مسئولان ایالتی بسیاری از معادن را کنترل می‌کنند، اما بنا بر گفته انجمن ایمنی انگلیس، بخش معدن هند وضعیت نامطلوبی از نظر حفظ سلامت و ایمنی کارکنان دارد. در همین حال اتحادیه‌های کارگری می‌گویند خصوصی‌سازی معادن می‌تواند به تضعیف استانداردهای ایمنی در آنها بینجامد؛ اتفاقی که احتمال به خطر افتادن جان کارکنان را تقویت می‌کند.

تعهد نخست وزیر لهستان به ارتقای ایمنی معادن

دیگر حادثه مرگبار معدنی سال 2022 در اروپای شرقی اتفاق افتاد. روز 20 آوریل در جنوب لهستان معدن زغال سنگ پِنی‌وِک به دلیل انتشار گاز متان، منفجر شد. این حادثه صبح زود به وقوع پیوست و در زمان وقوع آن 42 معدنچی در محل حادثه حاضر بودند. انفجار در عمق 1000 متری از سطح زمین رخ داده بود.

از 42 نفر حادثه دیده 21 نفر به بیمارستان منتقل شدند اما در انفجار دوم معدن، دیگر معدنچیان حادثه‌دیده به اضافه گروه نجات جان باختند.

پس از اینکه در طول یک هفته دو حادثه در این معدن زغال سنگ به وقوع پیوست، ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، متعهد شد استانداردهای امنیتی را در سایت های معدنی کشور ارتقا دهد.

لهستان البته از بیش از 30 سال پیش کاهش مصرف زغال سنگ را آغاز کرده است. در طول این سه دهه تولید زغال سنگ آن 63 درصد کاهش یافت و از وزن 147 میلیون تن در سال 1990 میلادی به 54 میلیون تن در سال 2020 افت کرد. این امر نیروی انسانی شاغل در استخراج زغال سنگ لهستان را از 390 هزار نفر به 80 هزار کاهش داد.

غنا متهم به ضعف ایمنی در معادن

در 20 ژانویه سال 2022 و در پی یک حادثه معدنی در غرب کشور غنا 17 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. یک کامیون حاوی مواد منفجره که به سمت معدن طلای چیرانو در حرکت بود که با یک موتورسیکلت برخورد کرد و حادثه‌آفرین شد. این اتفاق بر انتقادات موجود درباره ضعف قوانین ایمنی کشور افزود.

دولت غنا در سال 1972 میلادی استراتژی در اختیارگیری قله‌های فرماندهی اقتصاد کشور را با بومی‌سازی پروژه‌های تجاری گوناگون اتخاذ کرد. استخراج از ذخایر معدنی هم از جمله این پروژه‌ها بودند. با این حال غنا با مساله استخراج غیرقانونی معادن رو به رو ست اتفاقی که به آلودگی آب‌ها و دیگر مشکلات محیط زیستی انجامیده است.

هر چند این پیش زمینه تاثیری در حادثه معدنی یادشده نداشته اما این نگرانی در افکار عمومی غنا وجود دارد که پیامدهای کمبود توجه به آسیب‌های جانی در پروژه های معدنی خطرآفرین است.

تصمیم مکزیک برای محدودسازی اعطای مجوز به معادن

در نهایت در آمریکای شمالی و در سومین روز از ماه اوت سال2022 یک معدن زغال سنگ در شهر سابیناس مکزیک فروریخت و در پی این فروپاشی تونل معدن مسدود و کارکنان مشغول در معدن محبوس شدند. پنج معدنچی توانستند به سرعت فرار کنند اما برای نجات سایرین تا روز بعد از حادثه صدها نیروی نجات به محل حادثه اعزام شدند.

جریان سیل هم به معدن نفوذ کرده بود. در پی این اتفاق مقامات مکزیکی تیم نجات را به یک پهپاد زیرآبی و چندین پمپ مجهز کردند تا چاله معدن را که غرق در آب شده بود تخلیه کنند. در نهایت اما تیم نجات نتوانستند خود را به معدنچیان محصور برسانند.

پس از این حادثه آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، طرح اعمال کنترل‌های سختگیرانه‌تر بر معادن را مطرح کرد. از جمله مفاد این طرح کاهش مجوزهایی بود که به شرکت‌های معدنی داده می‌شود او همچنین به شمار بالای مجوزها و امتیازاتی که رئیس جمهورهای پیشین مکزیک به معدنکاران واگذار کرده بودند ایراد وارد دانست.

فوت 43 معدنچی در ایران

در ایران نیز آخرین حادثه مرگبار معدنی 13 اردیبهشت سال 1396 در معدن زغال سنگ زمستان یورت در استان گلستان اتفاق افتاد. علت حادثه انفجار معدن به دلیل نشت مونوکسید کربن و متان بود. در این حادثه 43 معدنچی جان باختند.

برای مطالعه بیشتر خبر جولان مافیای معادن از آمریکا تا آسیا را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.