کد مطلب: ۵۴۴۴۲۱

سرانجام انتخابات مجامع سهام عدالت چه شد؟

سرانجام انتخابات مجامع سهام عدالت چه شد؟

مدیر مجامع سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مهم‌ترین موضوع در انتخابات مجامع سهام عدالت جلوگیری از ضایع شدن حق سهامداران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پوریا خاوری مدیر مجامع سپرده‌گذاری مرکزی، در رابطه با انتخابات مجامع بیان کرد: ۳۱ شرکت سرمایه‌گذاری استانی وجود دارند؛ از این ۳۱ شرکت سه شرکت البرز، تهران و سمنان مراحل تایید اخذ مجوز به عنوان یک نهاد مالی در سازمان بورس را می‌گذرانند که با نهایی شدن این فرایند در سازمان بورس می‌توانند به جرگه ۲۸ استان بپیوندند.

او در ادامه افزود: از ۲۸ استانی که شرایط آنان فراهم شده است؛ مجمع عمومی مرحله اول ۱۸ استان را به طور عادی و به طور فوق‌العاده برگزار کرده‌ایم. جهت انتخاب هیات‌مدیره بر اساس قانون تجارت در نوبت اول باید ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مشارکت کنند و در مجمع حضور داشته باشند تا آن مجمع به رسمیت شناخته شود. در غیر این صورت مجمع به نوبت دوم می‌رود و در نوبت دوم با هر حد نصابی مجمع رسمیت پیدا می‌کند و دستور جلسه آن قابل اجرا است.

او افزود: ۱۰ استان در چند روز آتی مجمع شان در نوبت اول برگزار خواهد شد تا به صورت هماهنگ تمام استان‌ها نوبت اول خود را برگزار کرده باشند و آماده برگزاری مجامع نوبت دوم شان باشند.

خاوری تصریح کرد: شرکت‌هایی که نوبت اول مجمع‌شان برگزار نشده و طی روز‌های آینده آن را برگزار خواهیم کرد؛ کرمانشاه، گیلان، هرمزگان، مازندران، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و کردستان ۱۰ استانی هستند که نوبت اول آنان مجدد باید برگزار شود تا مجمع ۲۸ استان برگزار شده باشد.

سهامداران؛ ذی نفعان شرکت‌ها

او در رابطه با نقش مردم در این انتخابات بیان کرد: ذی‌نفعان شرکت‌ها سهامداران آن‌ها هستند، حال آنکه این سهامداران تا قبل از اینکه نماد‌های شرکت‌های سرمایه گذاری استانی قابل معامله در تابلو بورس شوند؛ فقط سهامداران آن استان بودند، اما زمانی که نماد‌ها قابل معامله شد قاعدتا از مکان‌ها و شهر‌ها و افراد مختلف چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی آمدند و سهام این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را خریداری کردند و سهامدار شدند پس به طور کلی سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری استانی ذی‌نفعان هستند. این گروه می‌تواند با حضور در مجامع که در حال تشکیل است، تصمیم‌سازی برای انتخاب اعضا کنند در کل بالای ۹۵ درصد از مردم همان استان هستند و ۵ درصد افرادی هستند که در طی این مدت سهام این شرکت‌ها را خریداری کرده‌اند.

او افزود: در بازار سرمایه شاخصی که بر مثبت و منفی، سود دِه بودن یا زیان دِه بودن یک شرکت تاثیرگذار است، عملکرد هیات‌مدیره آن است یعنی هیات‌مدیره با تصمیمات و عملکردی که دارند می‌توانند یک شرکت را به سوددهی برساند یا برعکس. بنابراین زمانی که شرکت سوده باشد سهامداران از آن سود خواهند برد و اگر در انتخابات افراد صالحی انتخاب نشوند که کرسی هیات‌مدیره را بگیرند و تصمیمات نادرست اخذ شود قاعدتا ضرر آن را سهامداران متحمل می‌شوند.

خاوری افزود: افرادی که سجامی شده‌اند با مراجعه به سایت می‌توانند اطلاعات را دریافت کنند و رای‌گیری به دلیل اینکه به صورت الکترونیکی است، می‌توانند در مرحله اول رای موقت بگذارند که قابل تغییر است و بعد از آنکه مجمع رسمیت پیدا کرد می‌توانند رای را تبدیل به قطعیت کنند و یا مجدد تغییر ایجاد کنند و کاملا این فرآیند غیر حضوری است.

او در ادامه گفت: نکته‌ای که باید بیان شود این است که نزدیک به ۶۵ درصد به طور میانگین سجامی شده‎‌اند. حدود سه میلیون نفر از این ۳۰ میلیون نفر سهامدار غیر مستقیم، فوت شده‌اند و سایرین نیز افرادی هستند که باید بیایند و سجامی شوند، چرا که مجمع به شکل الکترونیکی انجام می‌شود و باید یک فرآیندی جهت احراز هویت افراد وجود داشته باشد و این احراز هویت باید مستند و قابل اتکا باشد.

خاوری گفت: مهم‌ترین موضوع درباره انتخابات مجامع سهام عدالت جلوگیری از ضایع شدن حق سهامدار است، یکی از هوشمندانه‌ترین و بهترین مواردی که در برگزاری مجامع الکترونیکی دیده شده است، برای سهامدار بحث شناور بودن زمان برگزاری مجمع است. بر اساس تبصره ۵ ماده ۶ آیین اجرایی آزاد سازی سهام عدالت مجامع شرکت‌های استانی حداقل ۳ و حداکثر ۶ روز می‌تواند ادامه پیدا کند که این بازه زمانی به صلاح دید هیئت رئیسه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.