کد مطلب: ۲۵۲۵۲۴

سرعت اعطای وام به مشاغل خانگی کند است

سرعت اعطای وام به مشاغل خانگی کند است

معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به رغم ابلاغ بانک مرکزی، سرعت اعطای تسهیلات به طرح‌های مشاغل خانگی از سوی بانک‌ها کند است.

عیسی منصوری، در جسله شورای اشتغال استان خوزستان که در عصر دوشنبه در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه افزایش بهره‌وری، جهت گیری سیاست گذاران در طرح اشتغال روستایی است، اظهار کرد: پرداخت وام جزئی از فرآیند اشتغال است اما تضمین کننده ایجاد اشتغال پایدار نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد طرح‌های متقاضیان تسهیلات مشاغل روستایی در خوزستان ارائه شده اند، افزود: طرح‌های ارائه شده در حوزه پرورش دام های سبک، کمترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند.

منصوری، اشتغال پایدار را در گرو توسعه تولید دانست و بیان کرد: اگر ایجاد مشاغل خدماتی نیز مورد هدف باشد، باید مشاغل خدماتی مولد مانند حوزه گردشگری مورد توجه قرار گیرند؛ همچنین حرکت به سمت طرح های ایجاد دامداری‌های صنعتی و پرورش اصلاح نژاد دام باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دستگاه‌های مربوطه باید فرآیند تحویل طرح‌های اشتغال را تسهیل کنند و پس از آن طرح‌ها را برای بررسی به بانک‌ها معرفی کنند تا متقاضیان معطل نشوند.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری و بهره‌وری اقتصادی در هر منطقه بر عهده دستگاه‌های متولی است، بیان کرد: در واقع وظیفه دستگاه های متولی، بهبود فضای کسب و کار برای بخش خصوصی است.

منصوری یادآور شد: سیاست‌گذار موظف به اجرای سیاست انتخابی است و دستگاه‌های متولی طرح‌های اقتصادی مطابق با منطقه خود را بررسی و بهترین‌های آن را برگزیند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به سامانه کارا اشاره کرد و گفت: در استان خوزستان بررسی طرح‌ها برای ایجاد تسهیلات با سرعت خوبی همراه است اما در مرحله اعطای وام باید همکاری بیشتری از سوی بانک‌ها رخ دهد. طبق مصوبه طرح‌های پیشنهادی باید ۱۰ روز در دستگاه‌ها، چهار روز در کمیته فنی بررسی طرح‌ها و ۱۴ روز نیز در بانک‌ها بمانند.

منصوری در خصوص مشاغل خانگی اظهار کرد: به رغم ابلاغ بانک مرکزی اما سرعت اعطای تسهیلات به طرح های مشاغل خانگی از سوی بانک‌ها کند است.

وی، یکی از برنامه‌های وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی را شناسایی روستاهای کانون برای توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و افزود: در این طرح، منظور روستاهایی است که بیشترین میزان داد و ستد را با روستاهای مجاور خود دارند که از ۴۴ هزار روستایی که شناسایی شده‌اند حدود پنج هزار روستا دارای چنین قابلیتی بوده‌اند.

معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یادآور شد: قرار است در فاز نخست، یک هزار روستا برای توسعه اشتغال، تهیه مواد اولیه و نحوه دسترسی به بازارهای هدف مورد ارزیابی قرار گیرند.

منصوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صادرات فرش دستباف ایران در ۹ سال پیش حدود پنج هزار تخته در سال بود اما درحال حاضر به کمتر از ۵۰۰ تخته رسیده است. کاهش صادرات فرش ایران تنها به تحریم ها مرتبط نیست بلکه بخش عمده‌ای از آن ناشی از آشنا نبودن با قوانین جدید بازارهای جهانی است.

وی ادامه داد: معرفی کارگزار به استان‌ها ابلاغ شد ولی در استان خوزستان این امر به درستی محقق نشد؛ باید در اسرع وقت سه یا چهار نفر کارگزار از سوی استان خوزستان معرفی شود.

منصوری با بیان اینکه جهت گیری اقتصاد استان باید بر اساس کارهای مطالعاتی بوده و بر همان مبنا اجرایی شوند، گفت: سرمایه در گردش در خصوص نواحی و شهرک‌های صنعتی بر اساس قانون برای واحدهای تولیدی موجود تسهیلات با نرخ ۱۰ درصدی است.

منصوری ادامه داد: نباید تنها به پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در نواحی صنعتی فقط توجه کرد بلکه افراد سرمایه‌گذار باید برای حضور در نواحی یا شهرک‌های صنعتی تشویق شوند.

معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعلام کردیم که رسته فعالیت های مطالعه شده در کارگروه اشتغال به تصویب برسد و موارد مصوب شده باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی در خصوص افراد دارای چک‌های برگشتی و اقساط معوق برای ثبت در سامانه کارا گفت: در این سامانه سقف اقساط معوق طبق دستورالعمل خاص سیستم بانکی پذیرفته می‌شود.

معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: این حق سرمایه‌گذار است که امکان ویرایش طرح‌های توجیهی اقتصادی خود را داشته باشد ولی این کار باید با حضور کارشناسان و امضای صورت‌جلسه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در همه نقاط کشور محدودیت منابع آب وجود دارد، اضافه کرد: بنابراین باید طرح‌های اقتصادی یا اشتغالزایی در حوزه خدمات از جمله آی تی و گردشگری تعریف شود و این نقش آفرینی دستگاه‌ها خواهد بود که طرح های فوق در این بخش ها فعال شوند.

منصوری با اشاره به محدودیت منابع کشور عنوان کرد: برای مشوق‌های بیمه ای هرچند منابعی در اختیار قرار نگرفته ولی امروز توافقی داشتیم تا این مشوق ها برای کارورزان درنظر گرفته شود.

معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بالا بودن سرانه اشتغال در حوزه صنعت گفت: دولت برای کاهش سرانه در صنعت تلاش می کند تا فعالان این بخش بیشتر به حوزه تولید توجه داشته باشند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.