کد مطلب: ۳۱۵۵۲۰

سی‌ان‌ان مانی بررسی کرد:

سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری شرکت‌های خارجی در «داووس در صحرا»

سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری شرکت‌های خارجی در «داووس در صحرا»

علی‌رغم جنجال‌های بین‌المللی در مورد قتل روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری استانبول، با برگزاری کنفرانس مالی در ریاض، عربستان سعودی موفق شد، قراردادهایی به ارزش 50 میلیارد دلار با شرکت‌های مختلف از سراسر جهان امضا کند.

علی‌رغم جنجال‌های بین‌المللی در مورد قتل روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری استانبول، با برگزاری کنفرانس مالی در ریاض، عربستان سعودی موفق شد، قراردادهایی به ارزش 50 میلیارد دلار با شرکت‌های مختلف از سراسر جهان امضا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از سی‌ان‌ان مانی، غول نفتی عربستان، آرامکو روز سه‌شنبه اعلام کرد که در این کنفرانس 15 یادداشت تفاهم‌نامه به ارزش 34 میلیارد دلار با شرکت‌های خارجی از هشت کشور مختلف امضا کرده است.

امین حسن‌الناصر، رئیس هیات‌مدیره آرامکو در جمع خبرنگاران گفت: 16 میلیارد دلار هم در بخش‌های دیگر اقتصاد عربستان سرمایه‌گذاری شده است.

شرکت هالیبرتون، شرکت شلمبرژه، بیکر هیوز و شرکت هواپیمایی کنگلومرا از جمله شرکت‌هایی هستند که قرار است با آرامکو، شرکت دولتی عربستان همکاری کنند.

همچنین غول نفتی فرانسه، توتال هم موافقت کرده تا مطالعات مهندسی در زمینه ساخت یک مجتمع پتروشیمی انجام دهد و همچنین با آرامکو در یک شبکه ایستگاه گازی شراکت کند.

صنایع سنگین هیوندای از کره جنوبی نیز در یک پروژه توسعه تاسیسات دریایی با عربستان قراردادهایی امضا کرده است.

سایر شرکت‌هایی که با آرامکو قرارداد امضا کرده‌اند از امارات متحده عربی، ژاپن، هند و چین هستند.

آرامکو در بیانیه‌ای گفته است: این همکاری‌ها منافع کسب‌وکارهای سعودی آرامکو را شامل می‌شود و موقعیت این شرکت را به عنوان یک‌ شرکت انرژی و مواد شیمیایی پرنفوذ در جهان تثبیت و تقویت می‌کند.

اگرچه قراردادهای دیگری هم در این کنفرانس امضا شده، اما توافقنامه‌های منعقدشده با آرامکو مهم‌ترین آنها هستند و حکایت از اهمیت این شرکت برای اقتصاد عربستان سعودی دارد.

محمد بن سلمان در نظر دارد از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گردشگری و شرکت‌های فناوری جهانی، به اقتصاد عربستان تنوع ببخشد و از اتکای این کشور به درآمدهای نفتی بکاهد.

این کنفرانس روز سه‌شنبه آغاز شد و مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی آن را به شدت تحت‌الشعاع قرار داد؛ به گونه‌ای که بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ که سال گذشته در این رویداد شرکت‌ کرده بودند از حضور در آن انصراف دادند.

با این حال به نظر می‌رسد عدم حضور نام‌های بزرگ، مانع بحث در مورد فرصت‌های تجاری آینده نمی‌شود. شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به‌رغم خشم‌شان پس از کشته شدن جمال خاشقچی به وضوح مایل به حفظ ارتباطات اقتصادی خود با عربستان سعودی هستند. بسیاری از آنها به ارتباطات 10 ساله خود با دولت سعودی توجه دارند و تعداد زیادی از کارکنان آنها در این کشور به سر می‌برند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.