کد مطلب: ۷۶۲۸۱۰

سرمایه گذاری در ربع سکه توجیه اقتصادی ندارد

سرمایه گذاری در ربع سکه توجیه اقتصادی ندارد

به گفته نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر سرمایه گذاری در ربع سکه در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد و خرید مصنوعات طلا بیشتر پیشنهاد می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا درباره سرمایه گذاری در ربع سکه اظهار نظر کرد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر اعلام کرد: معتقدم که ربع سکه برای سرمایه گذاری مناسب نیست چراکه سرمایه‌گذاری بر ربع سکه در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد. این مسکوک که نهایت ضرب آن ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد به چه دلیل باید ۴ میلیون تومان حباب داشته باشد.

وی افزود: مرکز مبادله ارز و طلا تا پایان هفته آینده افتتاح و در گام نخست همه ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم مانند ارز دانشجویی، گردشگری، درمانی، حمل‌ونقل و غیره در آن عرضه می‌شود، به محض راه‌اندازی این مرکز، ربع سکه را که پیش از این در بورس کالا عرضه می‌کردیم در این مرکز عرضه خواهیم کرد، چراکه ربع سکه حباب بسیار زیادی دارد.

تاثیرات مرکز مبادله ارز و طلا بر التهاب بازار

نادر بذرافشان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر تهران بیان کرد: انتشار خبر مرکز مبادله ارز و طلا بسیار خوب بود و کمی التهاب و مشکلات عرضه ربع سکه در بازار را آرام کرد. این اقدامات مقداری روند التهاب بازار طلا و سکه را به حداقل رساند، ولی باید منتظر ماند که ایجاد مرکز مبادله طلا و ارز در شرایط مختلف و گذر زمان چه اثاری برای کاهش، ثبات، افزایش قیمت و تورم بازار طلا و سکه خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: معتقدم که در این برهه از زمان برای اظهار نظر درباره مرکز مبادله طلا و ارز مقداری زود است. در ابتدای اعلام این طرح شاهد بودیم که ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان حباب سکه کاهش یافت، ولی باید این اقدامات ادامه یابد حتی در دیگر مسکوکات سکه اگر این عرضه انجام شود نقش مهمی در ثبات حتی کاهش قیمت یا اینکه کم شدن حباب سکه ایفا کند.

نقش بانک مرکزی در کنترل قیمت سکه در بازار

این مقام صنفی با اشاره به روز‌های پایانی سال جاری تشریح کرد: معتقدم که از ابتدای سال مقداری افزایش قیمت را در بازار سکه و طلا شاهد بودیم که این موضوع در کنار شرایط اقتصادی، باعث می‌شود که تقاضای سالیان گذشته را امسال تجربه نکنیم و بازار روال عادی خود را سپری می‌کند. البته که بالاخره رسم و رسوم هر ساله هدایا که بعضا با طلا و سکه صورت می‌گیرد بی تاثیر نخواهد بود و همواره تغییراتی را در روز‌های پایانی سال در بحث افزایش تقاضا شاهد بودیم. در این بین به اعتقاد من اگر بانک مرکزی بتواند مدیریت خود درباره عرضه تمام مسکوکات سکه را ادامه دهد و در کنار آن نقش موثر، بازدارنده و حتی مدیریتی در بازار ارز داشته باشد تشدید تقاضا در روزهای پایانی سال مرتفع می‌شود. البته که انس جهانی را نباید نادیده گرفت و باید دید تغییرات کاهشی خود را ادامه می‌دهد یا زمان توقف آن رسیده است.

مهم ترین عوامل موثر بر بازار سکه و طلا

وی ادامه داد: چند شاخصه تاثیرگذار بر روند بازار طلا و سکه وجود دارد، ابتدا ارز، بازار‌های جهانی و آخرین موضوع که همیشه تاثیرگذار بوده نوسانات بازار ارز است. در صورتی که بازار طلا و سکه مدیریت شود و ضرب دیگر مسکوکات طلا در کنار ربع سکه انجام شود، بانک مرکزی نقش محوری مهمی خواهد گرفت البته که باید کنترل ارز هم صورت گیرد تا منجر به ثبات قیمت، نبود التهاب و حتی کاهش نرخ در بازار طلا و سکه شود.

سرمایه گذاری در ربع سکه توجیهی اقتصادی ندارد

بذرافشان در پایان گفت: معتقدم که ربع سکه برای سرمایه گذاری مناسب نیست چراکه سرمایه‌گذاری بر ربع سکه در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد. ربع سکه که نهایت ضرب آن ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد به چه دلیل باید ۴ میلیون تومان حباب داشته باشد، این موضوع حتی در دیگر سکه‌ها هم صدق می‌کند. اگر سرمایه گذاران به سمت مصنوعات طلا بروند (با عیار ۹۰۰ دو گرم وزن سکه است در صورتی که ۲ گرم طلای ۱۸ عیار با تمام هزینه‌های اضافی یک میلیون تومان قیمت می‌خورد) هم می‌توانند به عنوان زینت استفاده کنند و هم به بخش تولید که آسیب دیده است کمک کنند. از طرفی یکی دیگر از مزیت‌های خرید مصنوعات کم شدن حباب سکه است.

منبع: بورس نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای کاش کمی به فکر مردم بودید، همین اقای ریس اتحادیه تا الان میگفت نخرید حالا که قیمت سر به فلک گذاشته، میگه بخرید. واقعا که…….