کد مطلب: ۵۹۲۷۱۱

در گفتگوی سیامک قاسمی با تجارت‌نیوز مطرح شد:

در کدام کسب و کارها سرمایه‌گذاری کنیم؟ / پیش‌بینی بازارها تا پایان سال

در کدام کسب و کارها سرمایه‌گذاری کنیم؟ / پیش‌بینی بازارها تا پایان سال

یک کارشناس اقتصادی، در مورد چگونگی سرمایه گذاری در کسب و کار گفت: ایجاد کسب و کارهایی که منجر به درآمد ارزی شوند و صادراتی باشند یا بتوان بخشی از آنها را به خارج از کشور منتقل کرد، می‌تواند نوعی استراتژی مناسب در شرایط کنونی باند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی بیان کرد: فضا و استراتژی‌های کسب و کاری جدای از اقتصاد کلان ایران نیست و بنگاه‌ها در تبدیل این فضا به استراتژی‌های کسب و کار ضعف دارند.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: اقتصاد کلان از روند کسب و کارها جدا نیست و بی‌توجهی به این موضوع، خطای استراتژیکی است که در بنگاه‌ها رخ می‌دهد.

کارشناس اقتصادی افزود: بازارهای مالی در ایران در حال تجربه شرایط جدیدی هستند، در گذشته در مقاطع مختلف، یک بازار بازدهی بیشتری از تورم داشت ولی اکنون تقریبا همه بازارها سودی کمتر از تورم دارند. در این شرایط، اگر کسب و کارها استراتژی مناسبی داشته باشند، می‌توانند سودی بیشتر از تورم کسب کنند.

به گفته قاسمی، اکنون سرمایه‌گذاری در برخی کسب و کارها، می‌تواند سودده‌تر از سرمایه‌گذاری در بازارها باشد.

روند مناسب برای سرمایه‌گذاری در کسب و کار

او در مورد بهترین استراتژی و فضا برای سرمایه گذاری در کسب و کار گفت: اقتصاد ایران دیگر جایی برای رقابت ندارد و افراد باید از ورود به فضاهای رقابتی که بنگاه‌های سنتی در آنها فعال هستند، مانند لبنیات اجتناب کنند. اکنون حتی بنگاه‌های بزرگ نیز فضاهای خالی زیادی دارند و سرمایه‌گذاران نباید وارد اقیانوس قرمز شوند.

قاسمی افزود: افراد باید به سمت فضاهایی بروند که در آنها مزیت رقابتی داشته باشند و مزیتی را ارائه کنند که دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه، نداشته‌اند.

سیامک قاسمی

اهمیت کسب درآمد دلاری

این کارشناس اقتصادی، با اشاره به روند فراینده قیمت دلار در ایران گفت: ایجاد کسب و کارهایی که منجر به درآمد ارزی شوند و صادراتی باشند یا بتوان بخشی از آنها را به خارج از کشور منتقل کرد، می‌تواند نوعی استراتژی مناسب در شرایط کنونی باشد.

او ادامه داد: اقتصاد کلان در ایران چالش‌های زیادی دارد اما به این معنا نیست که فرصت کسب سود برای کسب و کارها وجود ندارد؛ نکته مهم این است که سرمایه‌گذاران باید به سمت نوآوری و ارائه ایده‌های جدید بروند.

قاسمی افزود: کسب و کارها باید روندهای خارجی را دنبال و نوآوری‌های ارائه شده در دنیا را رصد کرده و آنها را در ایران پپاده‌سازی کنند.

انتقال بخشی از کسب و کار به خارج از ایران

این کارشناس اقتصادی، حجم صادرات غیرنفتی و غیرپتروشیمی ایران را با توجه به شرایط تحریمی، قابل و قبول دانست و افزود: با وجود این، صادرات به سختی انجام می‌شود؛ بر همین اساس، سرمایه‌گذاران می‌توانند بخشی از تولید و کسب و کار خود را به خارج از کشور منتقل و محصول نهایی را به عنوان کالایی غیرایرانی صادر کنند.

او ادامه داد: کسب و کارها باید نوآوری داشته باشند و از همکاری با دولت نیز حتی‌الامکان اجتناب کند. آنها حتی اگر اکنون پیمانکار دولت هستند، نباید این بخش از کسب و کار خود را توسعه دهند؛ چرا که نهاد دولت در ایران با کسری بودجه مواجه است.

نکات مهم در سرمایه‌گذاری

قاسمی توجه به روندهای جمعیتی را از جمله مباحثی دانست که سرمایه‌گذاران باید در استراتژی کسب و کار خود به آن توجه کنند.

او توضیح داد: جمیعت ایران در حال رفتن به سمت میانسالی است و ارائه خدمات به این قشر در میانسالی و سالمندی، می‌تواند ایده کسب و کاری مناسبی باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر، جامعه از نظر اقتصادی به سمت شکل‌گیری نوعی دو قطبی رفته است و طبقه متوسط، ضعیف شده است. ایده‌های کسب و کاری باید جامعه هدف خود را یا اقشار فرودست قرار دهند یا ثروتمندان.

به گفته او، بحران آب و مسائل زیست محیطی و همچنین روند سلامت و بهداشت از جمله حوزه‌هایی هستند که افراد می‌توانند ایده‌های کسب و کاری خوبی را از آنها استخراج کنند؛ همچنین بازار بزرگ مسکن نیز قابل توجه است و متوسط واحدهای مسکن به سمت کوچکتر شدن می‌روند.

بازدهی بازارهای مالی

این کارشناس اقتصادی در مورد بازارهای مالی گفت: بازارها در ایران، به ویژه بعد از رسیدن قیمت دلار به حدود ۳۲ هزار تومان، فضای جدیدی را پیدا کردند اما در ادامه، وارد روند رکودی شدند.

او افزود: اکنون موضوع برجام و مذاکرات، سایه پررنگی بر بازارها دارد. ترک میز مذاکره و شکست کامل برجام، بسیار بعید است. به عبارت دیگر، احتمال تداوم حالت میانه کنونی که مذاکره ادامه می‌یابد ولی توافق خاصی به دست نمی‌آید، بیشتر از شکست یا موفقیت کامل برجام است.

قاسمی گفت: در صورت تداوم این روند، دلار احتمالا به ۳۰ هزار تومان نمی‌رسد و محدوده قیمتی ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان تا پایان سال محتمل است. دولت رئیسی احتمالا از نظر سیاسی اجازه نمی‌دهد دلار ۳۰ هزار تومان شود؛ مگر اینکه شکست کامل برجام رخ دهد.

این کارشناس اقتصاد بیان کرد: طلا و اونس جهانی جای رشد زیادی ندارند. مسکن نیز احتمالا در رکود تورمی باقی می‌ماند و چندان ارزان نمی‌شود.

به گفته او، شرایط بازار سرمایه بستگی به رفتار دولت دارد اما به نظر نمی‌رسد شاخص کل، سقف قبلی را برند.

یک پرتفو پیشنهادی

قاسمی گفت: به نظر می‌رسد تا پایان سال رکود در بازارها ادامه می‌یابد و در این شرایط، حفظ ریال و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه با درآمد ثابت، می‌تواند بیشترین برد را داشته باشد.

او افزود: بازار بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، نوسان زیادی دارد. سرمایه‌گذاری در این شرایط برای افرادی که صبر چندانی ندارند بازدهی زیادی ندارد اما اگر کسی نوسانگیری را آموخته باشد، می‌تواند از این بازار کسب سود کند. با وجود این، بخشی از پرتفو افراد را می‌توان به آلت‌کوین‌ها اختصاص داد؛ البته به صورت طولانی‌مدت.

قاسمی تاکید کرد: رمزارزها و بازارهایی مانند طلا که به صورت سنتی و تاریخی، از تورم پیشی گرفته‌اند، می‌توانند در پرتفو افراد قرار بگیرند. باید توجه داشت که بازار سرمایه جزء دسته دوم نیست و بورس در ابتدای سال ۹۹، رشدی عجیب و غیرمنطقی پیدا کرد که هنوز هم از آن ضربه می‌خورد.

بخش‌های مختلف این گفتگو در قالب ویدئو منتشر می‌شود.

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.