خبر مهم:

کد مطلب: ۵۲۴۴۴۷

مروری بر سریال دراکولا و سریال گیسو در سایت آپ تی وی

مروری بر سریال دراکولا و سریال گیسو در سایت آپ تی وی

حضور ویشکا آسایش روی بیلبوردهای دراکولا، در سایت آپ تی وی، یادآور فیلم سینمایی دراکولا، ساخته‌ی رضا عطاران است. اما در اصل این سریال دراکولا، اثر مهران مدیری است.

حضور ویشکا آسایش روی بیلبورد های دراکولا، در سایت آپ تی وی ، یادآور فیلم سینمایی دراکولا، ساخته ی رضا عطاران است. اما در اصل این سریال دراکولا، اثر مهران مدیری است. ایشان در برنامه ی دورهمی نیز به ساخت هیولای دو اشاره کردند. گویا دانلود هیولاها آپ تی وی از خون مردم تغذیه کرده و دراکولا شده اند.

سریال دراکولا

دانلود سریال دراکولا

قسمت اول دراکولا خبر از فضایی مشابه در عین حال متفاوت با هیولا می دهد. خانواده ی دوست داشتنی شرافت در این مجموعه نخواهند بود. همچنین فلور جون که در فصل نخست همسر کامی جون بود، با یک سناریوی بی سر و ته غایب شده است. و به جای او ژاله، با بازی جذاب ویشکا آسایش به جمع خون خواران پیوسته است.

سیما تیرانداز و محمد بحرانی جزو بازیگرانی هستند که از فصل قبل همراه مجموعه آمده اند و شاید حضوری پر رنگ تر داشته باشند. اعضای این خانواده ی طناز نیز بدون تغییر نمانده است. فرزندشان، سمیرا میس، با سناریویی بهتر نسبت به بقیه ی حذف شدگان از دراکولا جدا شده است و دو شخصیت طنز جدید، به آن ها اضافه شده. یک بادیگارد ترسو، و یک پرستار بچه که به او بیبی سنتر می گویند! در زبان انگلیسی به پرستار بچه بیبی سیتر گفته می شود و استفاده از این واژه ها جهت نشان دادن زبان ضعیف یک خانواده ی غربزده است. نکات ظریف بسیاری در این سریال وجود دارد که برای فهمیدن آن ها باید اندکی زبان انگلیسی بلد بود. مانند استفاده کردن «آی لاو یو» و «آی هیت یو» در کنار هم، در حالی که دو جمله ی متضاد هستند. و یا «درآوردن آیِ مارکت!» که منظور همان کور کردن چشم و چراغ بازار است. این گونه تعبیرها نشان دهنده ی آمیختن فرهنگ غربی با فرهنگ خانوادگی مهرافزون ها یا سایر ها می باشد.

البته هر شخصیت فرهنگ خاص خود را دارد. در قسمت اول شاهد یک مهمانی هستیم که انواع دراکولاها از غربزده تا متعصب بر روی فرهنگ اصیل خود، در آن حضور دارند. این مهمانی را ژاله ترتیب داده است. نکته ی جنجال برانگیز مهمانی، وجود حیوانات وحشی در این مجموعه است.

هر چند در ابتدای پخش عنوان می شود حیوانات به صورت موقت سر فیلمبرداری آورده شده اند، هنوز انتقادهای زیادی از این استفاده ی نا بجا در داستان وجود دارد. در سریال دراکولا از حیوانات برای نشان دادن تجملات افراطی استفاده شده است. البته مهران مدیری در زندگی شخصی خود و نیز در آثار دیگرش، علاقه ی خاصی به جلال و شکوه، به خصوص توسط حیوانات وحشی دارد.

دانلود سریال گیسو

دانلود سریال گیسو

قطعا این امکان وجود داشت که از موضوعی دیگر برای نشان دادن بریز و بپاش استفاده کنند. اگر به فرهنگسازی اهمیت داده می شود باید به تاثیر نکات ریز در ناخوداگاه بیننده توجه کرد. البته خود این حواشی همواره موضوعی مهم برای زبانزد شدن فیلم ها می باشد. در خود دراکولا جناب کامروا می گوید باید جلوی رسیدن بوی کباب به کودکان کار را بگیریم. در این نکته ی طنز حرف های بسیاری نهفته است. این جمله فرهنگسازان پوچ را هدف گرفته است. دسته ای که جزو سه تا «پ» نیز نام برده می شوند.

اما این بومرنگ انگار به سمت کارگردان برمی گردد. که خواسته یا ناخواسته سرگرمی با حیوانات را به سخره گرفته اما در عمل شایعه ی نگهداری وی از یک مار به عنوان حیوان خانگی ، سر پیکان این طنز را به خودش می رساند. حیوانات نباید به عنوان نماد تجمل و پولداری جا بیفتند تا قاچاق حیوانات وحشی رایج نشود. اما متاسفانه داستان نگهداری از توله ببر ها و توله پلنگ ها حدیث تازه ای نیست.

قصه ی استفاده از حیات وحش سر دراز دارد. به کارگیری حیوانات حتی در باغ وحش ها و سیرک ها نیز توسط طرفداران محیط زیست تقبیح می شود. پس انتقال آن ها به فیلم هر چند کوتاه باشد، چون به زیستگاه اصلی بازگردادنده نمی شود، نامطلوب است. حضور حیوانی چون لاما در نگاه اول خنده دار است و به طرزی جالب در داستان گنجانده شده اما در نگاهی عمیق تر این حیوانات بومی آمریکای جنوبی هستند و در ایران جایی ندارند.

از نظر بازیگری، بزرگانی چون ویشکا آسایش و مرتضی زارع نقش خود را بسیار خوب اجرا می کنند. اما گویی این نقش ها تا حد زیادی با شخصیتی که همیشه از آن ها می بینیم آمیخته شده است. همچون سیامک انصاری که سال ها شخصیتی مشابه را در کنار مدیری اجرا کرد به طوری که در این مجموعه نبودن او در کنار یار همیشگی اش به چشم می آید. شاید ایشان در حال آفریدن نقش های سودمندتری باشند.

دانلود سریال

دانلود سریال

ویشکا آسایش مانند بعضی دیگر از نقش هایش لباسی مجلل اما مناسب پخش پوشیده است. البته بازی او همواره جذاب است و هنوز برای بینندگان زیادی غیرتکراری است. در رنگ آمیزی صحنه های مهمانی رنگ آبی، همرنگ لباس وی، بیشتر به چشم می آید و رنگ قرمز نیز در اصلاح رنگ کم شده است. شاید از نظر بصری این ویرایش کمی ناخوشایند باشد اما هم برای یک دست شدن صحنه ها لازم است و هم از نظر فیلمسازی معنایی پشت آن دارد. رنگ آبی نشان دهنده ی آرامش است. مفهوم آن در قسمت اول امنیت و صلح از ما بهتران است. و رنگ قرمز را که دراکولا ها از آن تغذیه می کنند فعلاً پنهان کرده اند.

در بخش «آنچه خواهید دید» نشان داده می شود که دو شخصیت اصلی در قسمت بعدی کشته شده اند. آیا این به معنای بازی نکردن مدیری و بسنده کردن وی به نشان دادن صدای زیبایش است؟ و یا برای کنجکاو کردن مخاطب و کشاندن تماشاگران به قسمت های بعدی است؟ محمد بحرانی محبوب تر از آن است دراکولا بدون او تصمیم به خونخواری داشته باشد. باید دید با وجود این حذف ها یا افزودن ها دراکولا به اندازه ی هیولا محبوب و موفق خواهد بود؟ چه بسا با یک وقفه بین دو فصل، دراکولا از هیولا پیشی خواهدگرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.