کد مطلب: ۵۷۲۹۵۸

مرگ دلخراش فوتبالیست افغان با سقوط از هواپیمای آمریکایی!

مرگ دلخراش فوتبالیست افغان با سقوط از هواپیمای آمریکایی!

زکی انوری، بازیکن تیم ملی فوتبال جوانان افغانستان، یکی از افرادی بود که پس از تسلط طالبان بر کابل، با سقوط از بدنه هواپیمای آمریکایی در فرودگاه این شهر جان خود را از دست داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسپورت ۲۴ خبر داده است که زکی انوری بازیکن تیم ملی فوتبال جوانان افغانستان، یکی از افرادی بود که در تلاش برای گرفتن بدنه هواپیمای نظامی آمریکایی قصد ترک افغانستان را داشت، اما پس از بلند شدن هواپیما سقوط کرد و جان باخت.

بر اساس این گزارش، بخشی از جسد این بازیکن در بدنه هواپیما باقی مانده بود.

صدها نفر به دنبال سقوط کابل و به امید ترک افغانستان در کنار هواپیمای C-۱۷A نیروی هوایی آمریکا در حال دویدن بودند و عده‌ای نیز بدنه هواپیما را گرفته بودند که زکی انوری بازیکن تیم ملی فوتبال جوانان افغانستان یکی از همین افراد بود. او در این پرواز جان خود را از دست داد. قطعاتی از بدن بازیکن تیم ملی فوتبال جوانان افغانستان در محفظه چرخ هواپیمای آمریکایی پیدا شده است.

از زمان روی کار آمدن طالبان آینده ورزش افغانستان مبهم است. دو ورزشکار پارالمپیک این کشور نمی‌توانند در توکیو حاضر باشند و تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان نیز عملا منحل شده و باید دید آینده ورزش این کشور چه می‌شود. ورزشی که توانسته بود حتی در المپیک صاحب مدال شود ( ایسنا ).

62009657

مقصد مهاجران افغانستانی کجاست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته‌ای که گذشت طالبان افغانستان را تحت کنترل گرفت و کابل سقوط کرد. بسیاری از مردم افغانستان هراسان هستند. ویدئوهای زیادی طی روزهای اخیر از تلاش آنها برای خروج از افغانستان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

بسیاری از مردم افغانستان به هر روشی برای خروج از این کشور اقدام کرده‌اند. تا آنجا که آویزان شدن از هواپیما را به ماندن ترجیح داده‌اند. از هرج و مرج در فرودگاه کابل تا خروج زمینی برخی از آنها نشان از موج مهاجرتی بزرگ افغانستانی‌ها می‌دهد.

در این میان دولت کانادا اعلام کرد که به دلیل «بحران بشردوستانه فعلی» آماده پذیرش ۲۰ هزار مهاجر افغان در قالب برنامه جدید مهاجرت است. البته برخی دیگر از کشورها به دنبال مقابله با مهاجرت افغانستانی‌ها هستند. از جمله ترکیه، فرانسه و آلمان!

بر اساس گزارش فارس، ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفته: «برلین و پاریس به دنبال تدوین طرحی اروپایی برای مقابله با مهاجرت از افغانستان خواهند بود.» ترکیه هم اعلام کرده برای کمک به ثبات افغانستان و جلوگیری از ورود سیل جدید پناهندگان، با پاکستان همکاری می‌کند.

مهاجران افغانستانی در ایران

طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ بیش از ۱۳ هزار نفر از پناهندگان افغانستانی ساکن ایران در کشورهای دیگر اسکان مجدد یافته‌اند. آنطور که رصدخانه مهاجرت ایران گزارش داده، سوئد بیشترین میزان اسکان مجدد پناهندگان افغانستانی را در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ ثبت کرده است.

اما چرا افغانستانی‌ها خاک ایران را ترک کردند و چه تعداد از آنها ساکن در ایران هستند؟ به طور کل بیش از ۹۵ درصد از اتباع خارجی در ایران را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند. از جمعیت ۳ میلیونی اتباع افغانستانی در ایران، ۷۸۰ هزار نفر پناهنده و ۲٫۱ تا ۲٫۵ میلیون نفر مهاجر فاقد مدرک و ۵۸۶ هزار نفر دارای گذرنامه هستند.

در سال ۲۰۲۰ با توجه به شیوع کرونا و البته وضعیت اقتصادی ایران حدود ۸۵۹ هزار مهاجر فاقد مدرک افغانستانی از ایران به کشور خود بازگشتند که ۵۳۴ هزار و ۳۱۳ نفر از آنها به صورت داوطلبانه بوده است.

بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سال ۹۵، ۷۸٫۵ درصد از اتباع افغانستانی در مناطق شهری ایران زندگی می‌کنند. همچنین بیشترین تعداد اتباع افغانستانی در مناطق شهری استان تهران ساکن هستند.

2222222222

مطالعه متن کامل گزارش مقصد مهاجران افغانستانی کجاست؟ پیشنهاد می‌شود.

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من خودم دیروز صحبت های مکرون را گوش کرده از حادثه پیش آمده در افغانستان احساس تاسف کرد و برای برقراری صلح و مبارزه با تروریسم کمک به افغان ها و امنیت جهانی از همه خواست اقدام کنند و در ضمن گفت تمام اتباع فرانسه و تمام افغانهایی که در سفارت فرانسه یا نهادهای دیگر فرانسوی کار کرده اند از افغانستان خارج و در شرایط خوبی در فرانسه به آنها سرپناه داده خواهد شد.