کد مطلب: ۵۷۲۵۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقصد مهاجران افغانستانی کجاست؟ / کدام استان‌های ایران مقصد مهاجران افغان است؟

مقصد مهاجران افغانستانی کجاست؟ / کدام استان‌های ایران مقصد مهاجران افغان است؟

طالبان افغانستان را تصرف کرد. برخی از مردم در این کشور هراسان برای خروج از آنجا از هر روشی اقدام می‌کنند از راه‌های زمینی تا هوایی و حتی آویزان شدن از هواپیما. یکی از مقاصد آنها ایران است. اما اکنون چه تعداد مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و در کدام استان‌ها بیشتر ساکن هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طالبان افغانستان را تحت کنترل گرفت و کابل سقوط کرد. بسیاری از مردم افغانستان هراسان هستند. ویدئوهای زیادی طی یکی دو روز اخیر از تلاش آنها برای خروج از افغانستان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

بسیاری از مردم افغانستان به هر روشی برای خروج از این کشور اقدام کرده‌اند. تا آنجا که آویزان شدن از هواپیما را به ماندن ترجیح داده‌اند. از هرج و مرج در فرودگاه کابل تا خروج زمینی برخی از آنها نشان از موج مهاجرتی بزرگ افغانستانی‌ها می‌دهد.

در این میان دولت کانادا اعلام کرد که به دلیل «بحران بشردوستانه فعلی» آماده پذیرش ۲۰ هزار مهاجر افغان در قالب برنامه جدید مهاجرت است. البته برخی دیگر از کشورها به دنبال مقابله با مهاجرت افغانستانی‌ها هستند. از جمله ترکیه، فرانسه و آلمان!

بر اساس گزارش فارس، ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفته: «برلین و پاریس به دنبال تدوین طرحی اروپایی برای مقابله با مهاجرت از افغانستان خواهند بود.» ترکیه هم اعلام کرده برای کمک به ثبات افغانستان و جلوگیری از ورود سیل جدید پناهندگان، با پاکستان همکاری می‌کند.

2222222222

مقصد مهاجران افغانستانی کجاست؟

اما تا پیش از این مقصد مهاجران افغانستانی کدام کشورها بوده؟ براساس آمارهای رصد خانه مهاجرت ایران، در سال ۲۰۲۰ تقریبا همه افغانستانی‌ها درخواست پناهندگی خود را در اروپا ارائه دادند.

به طور کل نه تنها در سال ۲۰۲۰ بلکه طی سال‌های گذشته افغانستان در کنار سوریه بیشترین میزان درخواست پناهندگی را در کشورهای اروپایی داشته است. حالا در چنین شرایطی تقاضای پناهندگی بیشتر هم می‌شود.

بیشترین تعداد افراد در وضعیت پناهجویی در جهان در سال ۲۰۲۰، از کشورهای ونزوئلا، عراق و افغانستان هستند. حدود ۲۳۹ هزار افغانستانی در سال ۲۰۲۰ در وضعیت پناهجویی بودند.

ممکن است برخی از مهاجران در کشوری که زندگی می‌کنند به هر دلیل قصد خروج پیدا کنند و به کشورهای دیگر بروند. برخی از افغانستانی‌های ساکن ایران هم با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و دیگر دلایل مقصد دیگری جز ایران را در نظر گرفتند.

طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ بیش از ۱۳ هزار نفر از پناهندگان افغانستانی ساکن ایران در کشورهای دیگر اسکان مجدد یافته‌اند. آنطور که رصدخانه مهاجرت ایران گزارش داده، سوئد بیشترین میزان اسکان مجدد پناهندگان افغانستانی را در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ ثبت کرده است.

مهاجران افغانستانی در ایران

اما چرا افغانستانی‌ها خاک ایران را ترک کردند و چه تعداد از آنها ساکن در ایران هستند؟ به طور کل بیش از ۹۵ درصد از اتباع خارجی در ایران را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند. از جمعیت ۳ میلیونی اتباع افغانستانی در ایران، ۷۸۰ هزار نفر پناهنده و ۲٫۱ تا ۲٫۵ میلیون نفر مهاجر فاقد مدرک و ۵۸۶ هزار نفر دارای گذرنامه هستند.

در سال ۲۰۲۰ با توجه به شیوع کرونا و البته وضعیت اقتصادی ایران حدود ۸۵۹ هزار مهاجر فاقد مدرک افغانستانی از ایران به کشور خود بازگشتند که ۵۳۴ هزار و ۳۱۳ نفر از آنها به صورت داوطلبانه بوده است.

بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سال ۹۵، ۷۸٫۵ درصد از اتباع افغانستانی در مناطق شهری ایران زندگی می‌کنند. همچنین بیشترین تعداد اتباع افغانستانی در مناطق شهری استان تهران ساکن هستند.

ایران به دلیل همسایگی با افغانستان و نیز اشتراکات فرهنگی یکی از مقاصد اصلی مهاجرتی مهاجران افغانستانی هستند. اما در حال حاضر ایران نیز وضعیت اقتصادی نابسامانی دارد. باتوجه به آمارهای بالای تورم، گرانی و بیکاری در کشور این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌تواند میزبان موج مهاجران جدید باشد؟

چراکه آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته و همزمان با افزایش تورم در ایران، تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی ایران را به مقصد اروپا و دیگر کشورها ترک کردند. اما حالا باید دید با شرایط کنونی افغانستان، آنها ایران را با شرایط دشوار اقتصادی برای مهاجرت انتخاب می‌کنند یا نه.

آن هم در حالی که کشورهایی چون ترکیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مهاجران در نظر گرفته‌اند و حتی ترکیه دیواری در مرز مشترک خود با ایران کشیده است. در این شرایط احتمالا ایران بتواند پایگاه اولیه مهاجران افغانستانی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قم، مشهد

    • ناشناس

      نظرات شما مردم عزیز خیلی عالی بود ولی یکم فکرهم خوبه کشور که هزار طایفه دارن وهزار مردم وکشورها حتی کشورهای همسایه سوستفاده میکنه چجوری آرامش داشته باشه باکدوم فرقه همدست شویم

  • ماسک

    افغان ها مردم مظلوم و مهربانی هستند
    ما ایرانی ها هم مهمان نواز هستیم
    اما خودمان گرفتار گرگ ها هستیم.

    • ناشناس

      ایرانی ها مردم مظلوم تری هستن و دیگر ظرفیت پناهجو گرفتن ندارن

  • منصور

    سلام ،
    ما باید به هر شکل که میتوانیم به افغانی ها کمک کنیم ، دولت ایران با ایجاد کمپ های مرزی میتواند نقش خوبی ایفا کند
    ساخت مدرسه های موقت و مراکز درمانی در مناطق مرزی میتواند ضمن یاری رساندن به مردمی که در رنج هستند برای هزاران نفر ایجاد اشتغال نمود . از همان نیروهای مهاجر برای سامان دادن انها استفاده کنند.
    به یاد داشته باشیم ، انها به کشور ایران پناه اوردند. مردم افغانستان مردم خوب و سخت کوشی هستند ولی خسته از ده ها سال جنگ ویرانی مصیبت دیگری را دچار شده اند به یاری انها بشتابیم . بیاد داشته باشیم که بنی ادم اعضای یکدیگرند که در افرینش زیک گوهرند .

    • ناشناس

      ایران نباید مهاجر دیگه ای بپذیره. خودمون خیلی مشکل داریم. تشریف ببرن پاکستان و هند و کشورهای اروپایی

    • ناشناس

      ما چرا باید کمک کنیم وقتی کشورهای پیشرفته مانند ترکیه با وقاحت تمام دیوار در مرز خود با ایران کشیدن؟؟ ایران شرایط پذیرش ندارد اتفاقا باید به کشورهای مثل ترکیه و اروپا اعزام و تقسیم شوند

    • ناشناس

      برو بابا دلت خوشه . ما خودمون تو فشاریم مردم افغانستان رو کجای دلمون بزاریم

    • ناشناس

      تا وقتی که فقط فرار کردن رو بلد باشند عاقبتشان همینه

    • ناشناس

      خودشون حاضر به جنگ برای خاک و امنیتشان نیستن بعد از ایران توقع دارند

    • ناشناس

      این هایی که ادعای بشر دوستی میکنند دوستی شون شبیه دوستی خاله خرسه میمونه هم برای کشور هم برای اون افغان
      ۴۰ ساله اومدن تو کشورمون ماندگار شدن با کوچکترین چیزی فرار میکنند میان ایران ولی هنوز یاد نگرفتن کمی به خاک و کشورشون غیرت داشته باشن و برای امنیت شون از جون شون بگذرند

    • ناشناس

      میخوای بریم کشورتونو آزاد کنیم

  • ناشناس

    والا توی این شرایطی که مردم افغان گیر کردن دوست دارم هرطوری که شده بهشون کمک کنم
    ولی یه سوال
    خداوکیلی حالا ببینیم دولت ایران همونطور که این همه سال به سوریه و لبنان و خیلی کشورهای دیگه کمک کرد و میکنه الانم برای مردم افغانستان آستین بالا میزنه ؟؟

    • علی

      شهرهای ترک نشین که شما میگین که شما دارین میگین اصلا ربطی به نزاشتن نداره اونجا کارخونه کمه وگرنه اگه کار بود چرا نمیومدن الکی چرت نگو

  • ناشناس

    اسامی استانها اشتباهست افغانها در استان های قزوین و مازندران و گیلان و خوزستان و سیستان بلوچستان و لرستان ‌و….هم ساکنند فقط استانهای ترک شمال غرب کشور و استانهای کرد غرب کشور افغانها رو نمیپذیرن ، ترکها با ادعای اینکه افغانها فارسن و همزبانشون نیستن حتی ترکهای افغانستان و نمیپذیرن اما از همه اقوام بیشتر ترکها به استانهای دیگه مهاجرت کرده و میکنن تو استانهایی که شما نوشتید و استانهایی که من نوشتم افغانها رو هم ببینن تحقیر میکنن اما خودشون مهاجر افغان که هیچ مهاجر ایرانی بره استانشون هم اجازه استخدام و …بهش نمیدن و وادارش میکنن ترکی حرف بزنه (منتشر کتید لطفا)

  • ناشناس

    استرلیامحا.جرت

  • ناشناس

    مردمش که همه شون تو بهترین شهرهای ایران زندگی میکنن چرا یه دفعه کلا کشورشون به کشور ما نمیپونده هم برای خودشونم خوبه