کد مطلب: ۲۹۱۶۰۸

سناتورهای آمریکایی خواستار قطع دسترسی ایران به سوییفت شدند

سناتورهای آمریکایی خواستار قطع دسترسی ایران به سوییفت شدند

گروهی از سناتورهای آمریکایی از وزارت خزانه داری آمریکا خواستند تا دسترسی بانک مرکزی و سایر موسسه‌های مالی فعال در ایران را از سوییفت قطع نماید.

روز گذشته پنج شنبه 16 سناتور آمریکایی نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری این کشور نوشتند و در آن قطع دسترسی ایران به شبکه مالی سوییفت را خواستار شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هدف از این اقدام در نامه‌ای که «تد کروز» نماینده ایالت تگزاس آن را نگاشته و به امضای دیگر سناتورهای آمریکایی هم رسیده، «تضعیف ذخایر مالی ایران» عنوان شده است.

سناتورها از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته اند که «تمامی اقدامات لازم» برای قطع دسترسی بانک مرکزی و دیگر موسسه‌های مالی ایران به شبکه سوئیفت را انجام دهد.

تام کاتن، تاد یانگ، ران جانسون و مارکو روبیو از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.

نامه سناتورهای آمریکایی ساعاتی پس از آن منتشر شد که اتحادیه اروپا از اختصاص یک بسته مالی 21 میلیون دلاری در راستای اجرای تعهدات برجامی خود خبر داد.

این نامه همچنین یک روز پس از آن ارسال می شود که «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان، خواستار تشکیل نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا برای حفظ روابط مالی و تجاری با تهران شد.

ماس گفته بود: تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است.

پس از آن خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از منابع خود در اتحادیه اروپا، از تلاش‌ها برای ایجاد نظامی پرداختی شبیه سوئیفت خبر داد.

سوئیفت شبکه‌ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی در محیطی با ضوابط مشخص و با امنیت بالا است.

بانک‌های ایرانی پس از اجرای برجام در سال 1394 و رفع تحریم ها بار دیگر به سوئیفت متصل شدند.

منبع: بااقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.