کد مطلب: ۴۴۷۴۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهام etf چیست؟ / آغاز پذیره‌نویسی صندوق‌های دولتی در بورس / خرید این صندوق‌ها به‌صرفه است؟

سهام etf چیست؟ / آغاز پذیره‌نویسی صندوق‌های دولتی در بورس / خرید این صندوق‌ها به‌صرفه است؟

از امروز پذیره‌نویسی در صندوق‌های واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) در حالی آغاز می‌شود که قیمت در نظر گرفته شده برای هر واحد این صندوق ۱۰ هزار تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از این که وزارت امور اقتصادی و دارایی روز گذشته، مشخصات سامانه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های مختلف را به منظور پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ویژه سهام دولتی اعلام کرد، اولین صندوق‌ قابل معامله در بورس از امروز تا پایان اردیبهشت برای عموم مردم قابل خریداری خواهند بود.

صبح امروز آگهی پذیره‌نویسی صندوق «دارا یکم» در سایت بورس منتشر شد. بر این است این صندوق که حدود ۱۷ درصد از سهام وتجارت، وبصادر، وبملت و البرز و همچنین ۱۱٫۴ درصد از سهام اتکام را در خود دارد، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ هر روز در بورس قابل خریداری خواهد بود. این در حالی است که عملکرد مالی سه بانک حاضر در این صندوق نشان می‌دهد، بانک ملت از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰ درصد بازدهی داشته و بازدهی نمادهای وتجارت و وبصادر نیز به ترتیب ۴۹ و ۴۸ درصد بوده است.

مدیر این صندوق شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و موسس آن وزارت امور اقتصادی و دارایی است. متولی صندوق سازمان حسابرسی و حسابرس آن موسسه حسابرسی شاخص اندیشان معرفی شده‌­اند.

به طور کلی قرار است شرکت‌های بانکی، بیمه‌ای، پالایشگاهی، خودرویی و گروه فلزات در قالب ETF عرضه شوند که در مرحله اول که از امروز آغاز شده است، قیمت سهام تشکیل دهنده واحدهای سرمایه­ گذاری صندوق، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به تاریخ فراخوان واگذاری) با احتساب ۲۰ درصد تخفیف است مشروط براینکه پس از اعمال تخفیف از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ­نویسی کمتر نباشد. ۵ درصد از دارایی صندوق به عنوان دارایی سرمایه‌گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد.

واحدهای پذیره نویسی شده حداقل ۲ ماه پس از پایان پذیره ­نویسی، قابلیت معامله در بازار ثانویه بورس اوراق بهادار تهران را خواهد داشت. موضوعی که موجب شده ریسک خرید این سهام بیشتر شود چرا که سرمایه افراد برای مدت دستکم ۲ ماه بلوکه شده و بلااستفاده خواهد بود. علاوه بر این، انتقاد دیگری که در مورد این صندوق‌ها مطرح است، حجم بالای نقدینگی و تخفیف ۲۰ درصدی است که از جیب مردم به خود آنها داده خواهد شد.

از آنجا که بازار سهام در روزهای اخیر روند کاملا صعودی را در پیش گرفته و با فرض اینکه این روند ادامه دار باشد، اگر فردی این دو میلیون تومان را در بورس و روی سهام یا صندوق‌های پربازده سرمایه‌گذاری می‌کرد احتمالا می‌توانست سود خوبی کسب کند. با این حال برای افرادی که کد بورسی ندارند هم بلوکه شدن سرمایه ۲ میلیون تومانی به مدت دو ماه اگر همراه با سود چشمگیری نباشد نمی‌تواند سرمایه‌گذاری جذابی محسوب شود.

1 1 1

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس، قیمت هر واحد این صندوق ۱۰ هزار تومان مشخص شده بنابراین هر فرد می‌تواند ۲۰۰ واحد از این صندوق را خریداری کند. جزئیات بیشتر در خصوص پذیره‌نویسی صندوق سرمایه گذاری واسطه‌گری مالی یکم را اینجا بخوانید.

چگونه پذیره‌نویسی کنیم؟

بانک‌های رفاه کارگران، ملی، مسکن، کشاورزی، سپه، صادرات و مهر ایران، از امروز آماده ثبت‌نام متقاضیان خرید واحدهای سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) خواهند بود. البته افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق سامانه‌های آنلاین خود اقدام به خرید این صندوق‌ها کنند.

با این حال با توجه به شیوع ویروس کرونا، وزارت اقتصاد از مردم خواسته تا از درگاه‌های غیرحضوری برای ثبت نام استفاده کنند. وبسایت بانک‌ها و همچنین اپلیکیشن‌هایی نظیر آپ، سکه، ایوا، کیوسک و همراه‌پلاس برای ارائه خدمات غیر حضوری به متقاضیان؛ استفاده خواهد شد.

برای ثبت‌نام تنها به اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کدپستی و شماره تلفن همراه نیاز است. این در حالی است که سقف سرمایه‌گذاری برای هر شخص، ۲ میلیون تومان تعیین شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام ..ضمن تشکر از پاسخگویی وراهنمایی خوبتون .اگه ممکنه راهنمایی کنید.من برای خودم ودوتا از اعضای خانواده که تحت تکفل خودم هستند پذیره نویسی کردم از سامانه بانک ملی با تلفن همراه اما هیچگونه پیامی از طرف صندوق ویا بانکهای سرمایه گذار برایم نیومده هرسه مورد راهم با موفقییت انجام دادم بفرمایید مشکلی در خرید سهام نداشته ؟ویا اصولا پیامی مبنی براینکه شما سهمی از این صندوق را خریداری کرده اید دریافت نشده ب مشکل برنمیخورم..؟

  • محمد

    سلام من از طریق آپ ۲۰۰۰۰۰۰خرید کردم پول هم از حسابم کم شده کد پیگیری هم داده ولی تو مرحله آخر نوشت با موفقیت انجام نشد پول هم به حسابم برنگشته کسی میتونه راهنمایی کنه باید چیکار کنم

    • سهراب

      خوشبحالت که خرید نزد.

    • ناشناس

      سلام ..همین بلا سر ما امده ..ما خود بانک ثبت کردیم ..موقع گرفتن پاکت نگاه نکردم ..امروز دیدم ..رفتم بانک …گفتن پول حسابت بر میگرده ..پول شما به حسابتون برگشت؟؟؟؟

  • ناشناس

    سلام یک ملیون تومان ازحساب من کسرشده است. ازکجاپیگیری کنیم خرید سهام موفق بوده یانه

  • مال باخته

    سلام از درگاه بانک صادرات اقدام به خرید سهم کردم
    در مرحله درگاه بانکی عدم موفقیت زد
    اما بعد از نیم ساعت پول از حسابم کم کرد
    پول به حساب بازنگشت و
    به صورت مداوم سایت چک میکردم ببینم هزینه خریداری شده ثبت می شود یا نه
    که الان دو روزه سایت از دسترس خارج شده و حتی لینک مستقیم در سایت بانک صادرات هم برداشته شده

  • s

    سلام از درگاه بانک صادرات اقدام به خرید سهم کردم
    در مرحله درگاه بانکی عدم موفقیت زد
    اما بعد از نیم ساعت پول از حسابم کم کرد
    پول به حساب بازنگشت و
    به صورت مداوم سایت چک میکردم ببینم هزینه خریداری شده ثبت می شود یا نه
    که الان دو روزه سایت از دسترس خارج شده و حتی لینک مستقیم در سایت بانک صادرات هم برداشته شده

  • ناشناس

    سلام
    من از سایت رفاه ثبت نام کردم
    کد پیگیری داد . ولی اینکه گفتین لینک رو میفرستن و وارد مرحله پایانی بشین و ده تومن باز میپردازی تا نهایی بشه . اصلا پیامک و لینکی نفرستادن.

    • عباس

      سلام چطور میشه از خرید سهام etfانصراف داد

  • حبیب

    سلام،من از اپلیکیشن ایوا این پذیره نویسی رو انجام دادم پول از حساب کم شده وزده عملیات موفق ولی هیچ کدی ویا آدرسی برام نیومده ،ازکجا میتونم پیگیری کنم
    باتشکر

  • بیکار

    سلام من آخرین روز مهلت خریدسهام بابرنامه آپ خریدکردم ودومیلیون ازحسابم کم شد واون روزکدبورسی نداشتم فرداش رفتم دفترخدمات ارتباطی جهت احراز هویت والان یک ماهه کارگزاری آگاه کدبورسی برام نمیزنه هر روز با دفتر خدمات ارتباطی تماس میگیرم میگن امروز فردا امروز فردا نمیدونم چکارکنم؟؟؟لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر

  • ناشناس

    سلام
    امروزباکمال تعجب بعدازسی وچند روزپولم برگشت خورده نمیدونم با کجاباید تماس بگیرم۱بانک تمام الکترونیک انصار
    واریز به: 1110-805-168685-1
    مبلغ: 20,000,000ریال
    1399/4/3
    14:15:55واریز پایا/9904030182013176/واسطه گری مالی یکم/cاااااااااااااااااااااااااااااااااا

  • ناشناس

    سلام
    خسته نباشید من از درگاه بام بانک ملی بوسیله گوشی برای خرید سهام 2 میلیون تومانی اقدام کرده ام.
    حال آیا مشخص است که سهام کدام بانک یا شرکت را خریده ام
    یا خود شرکت واسطه گری مالی یکم صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی تعیین میکند که از کدام بانک یا شرکت میباشد.
    لطفا راهنمایی کنید.
    ممنون