کد مطلب: ۶۰۳۰۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهم استان‌ها از واکسیناسیون / قمی‌ها کمترین واکسن را در کشور تزریق کرده‌اند

سهم استان‌ها از واکسیناسیون / قمی‌ها کمترین واکسن را در کشور تزریق کرده‌اند

۷۱ درصد از جمعیت ۱۲ سال به بالا در کشور دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند. اما کدام استان‌ها سهم بیشتر و کدام استان‌ها سهم کمتری از واکسیناسیون دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که اومیکرون، سویه جدید کرونا در برخی از کشورها شناسایی شده و مقامات بهداشتی هم بر لزوم واکسیناسیون برای جلوگیری از شیوع آن تاکید دارند، برخی استان‌ها هنوز حدود نیمی از جمعیت خود را واکسینه نکرده‌اند.

پیش از این گونه دلتای کرونا قربانیان زیادی در ایران گرفت، آن هم درست زمانی که واردات واکسن به کشور با هزاران اما و اگر و قطره‌چکانی انجام می‌شد. حالا هم با شناسایی کرونای افریقایی سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته تا گروه‌های آسیب‌پذیر را به طور کامل واکسینه کنند و اقدامات پیشگیرانه مانند پوشیدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

کمترین واکسیناسیون در قم

بر اساس اعلام مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، در قم ۵۳ درصد افراد بالای ۱۲ سال دز دوم و ۷۰ درصد دز اول را دریافت کرده‌اند که کمترین میزان پوشش کامل واکسن در کشور است. بعد از قم می‌توان به سیستان و بلوچستان اشاره کرد که ۵۳ درصد دز دوم و ۷۸ درصد دز اول را تزریق کرده‌اند.

پس از این دو استان، کردستان با ۵۸ درصد در جایگاه بعدی برای کمترین میزان پوشش کامل واکسن (یعنی دو دز) برای افراد بالای ۱۲ سال قرار دارد.

مبتلایان به کرونا در قم

استان قم در حالی کمترین میزان پوشش واکسیناسیون را دارد که در روزهای اخیرا رئیس مرکز بهداشت استان قم از مثبت شدن تست کرونای ۴۸ دانش‌آموز متوسطه در این استان خبر داد.

از سوی دیگر محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علو پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم روز گذشته به ایرنا گفت: «۱۴۸ تَن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی این استان بستری هستند که ۲۴ تن از آن‌ها بدحال هستند.»

او همچنین گفته بود در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۲ آذرماه جاری، ۳۲ تن بیمار با علائم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش و ۲۹ بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری شدند.

همه اینها در حالی است که کرونای افریقایی یا همان اومیکرون به ایران نزدیک شده و مقامات بهداشتی بر لزوم واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید دارند. در حال حاضر ویروس اومیکرون، سویه جدید کرونا در امارات و هند نیز شناسایی شده است.

کدام استان‌ها بیشتر واکسینه شدند؟

آنطور که مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در جدیدترین گزارش خود نوشته، در استان گیلان ۸۱ درصد افراد بالای ۱۲ سال دز دوم و ۹۲ درصد نیز دز اول واکسن کرونا را تزریق کرده و در بالاترین رده قرار دارد. در خراسان شمالی نیز ۹۲ درصد این بازه سنی دز اول و ۷۶ درصد دز دوم را گرفته‌اند.

بعد از استان گیلان، می‌توان به زنجان، مازندران و آذربایجان شرقی اشاره کرد که در هر کدام از این استان‌ها ۷۷ درصد افراد بالای ۱۲ سال دز دوم و ۹۰ درصد هم دز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرج

    دوستان طب “من درآوردی” که اسم خودشون رو گذاشتن طب سنتی شدیدا در قم مشغول واکسن زدایی اند.

  • ناشناس

    مردم قم خودشون میدونن دیگه راهیه که انتخاب کردن