کد مطلب: ۶۰۶۲۸۵

سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت چقدر است؟

سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت چقدر است؟

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت مانند قانون بودجه سال ۱۴۰۰، همچنان ۲۰ درصد باقی ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز، همچنان ۲۰ درصد باقی می‌ماند در حالی که سهم قانونی این صندوق، ۴۰ درصد است.

بر اساس این تبصره قانونی، با گزارش وزارت نفت مبنی بر فروش و اعلام وصول، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم ۱۴.۵ درصد شرکت دولتی ذیربط وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم ۳ درصد موضوع ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره ۵ این قانون اقدام کند.

مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود. مابه‌التفاوت سهم ۲۰ درصد تا سهم قانونی ۴۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی از محل ورودی این صندوق به عنوان بدهی دولت و وام تلقی می‌شود و وزارت نفت مکلف است هر ماه گزارش مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی و گاز طبیعی و فرآورده‌های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.