کد مطلب: ۸۱۲۳۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهم مالیات در اقتصاد کشورهای مختلف چقدر است؟

سهم مالیات در اقتصاد کشورهای مختلف چقدر است؟

مالیات یک منبع درآمدی مهم برای دولت‌ها به حساب می‌آید؛ درآمدی که اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند موجب شکوفایی اقتصاد یک کشور شود. نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، معیار مناسبی برای مقایسه سیستم مالیاتی کشورهای مختلف است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی معیاری از درآمد مالیاتی یک کشور نسبت به اندازه اقتصاد آن است که با تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه‌گیری می‌شود. این نسبت تصویری از درآمد مالیاتی یک کشور ارائه می‌دهد و همچنین دیدگاهی از جهت کلی سیاست مالیاتی و همچنین مقایسه بین‌المللی بین درآمدهای مالیاتی کشورهای مختلف را امکان‌پذیر می‌کند.

مالیات معیاری مهم برای توسعه و مدیریت یک کشور است. نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی برای تعیین اینکه دولت یک کشور چقدر منابع اقتصادی خود را درست هدایت می‌کند، به کار می‌رود. درآمدهای مالیاتی بالاتر به این معنی است که یک کشور می‌تواند برای بهبود زیرساخت‌ها، بهداشت و آموزش هزینه بیشتری بپردازد که کلید چشم‌انداز بلندمدت وضعیت اقتصاد و زندگی مردم یک کشور است.

بر اساس گزارش بانک جهانی ، درآمدهای مالیاتی بالاتر از 15 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) یک عنصر کلیدی برای رشد اقتصادی و در نهایت کاهش فقر است. این سطح از مالیات تضمین می‌کند که کشورها پول لازم برای سرمایه‌گذاری برای آینده و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار را در اختیار دارند. کشورهای توسعه‌یافته عموما درآمد مالیاتی به مراتب بالاتری دارند. برای مثال در سال 2021، میانگین درآمد مالیاتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی 34.1 درصد بود.

کشورهایی با بیشترین سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در سال 2021

کشورهایی با بیشترین سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در سال 2021

طبق آخرین آمار بانک جهانی در سال 2021، دانمارک با 46 درصد بالاترین درصد مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی را دارد. پس از آن فرانسه با 45.1 درصد در رتبه دوم قرار می‌گیرد. کویت با 1.4 درصد کمترین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را دارد.

طبق یک نظریه، با توسعه بیشتر اقتصادها و افزایش درآمد، مردم معمولاً چه در مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل عمومی یا آموزش، تقاضای خدمات بیشتری از دولت دارند. این نظریه توضیح می‌دهد که چرا نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی به طور مثال در سال 2019 در اتحادیه اروپا، به طور متوسط ​​41.4 درصد و بسیار بیشتر از آسیا و اقیانوسیه، یعنی میانگین 11.9 درصد بود.

چگونه می‌توان با مالیات اقتصاد را شکوفا کرد؟

مالیات منبع درآمد مهمی برای اکثر کشورهاست. تقریباً در تمام کشورهای جهان، مالیات حدود 50 درصد یا بیشتر از بودجه دولتی را تأمین می‌کند.

از آنجایی که جمعیت و اقتصاد کشورها بسیار متفاوت است، اندازه‌گیری کل درآمد مالیاتی برای مقایسه سیستم‌های مالیاتی کشورها چندان کارساز نیست. اما استفاده از نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی یکی از مفیدترین راه‌ها برای مقایسه سیستم‌های مالیاتی در سراسر جهان است. هر چه این نسبت بیشتر باشد، نسبت پولی که به خزانه دولت می‌رود بیشتر می‌شود. پولی که اگر به درستی مدیریت شود، می‌تواند سلامت و شکوفایی بلندمدت را برای یک اقتصاد به ارمغان بیاورد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط صندوق بین‌المللی پول، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشورها باید حداقل 12 درصد باشد تا رشد اقتصادی خوبی را تجربه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.