کد مطلب: ۲۱۹۹۴۱

سهم ناچیز تولید ملی از بازار کفش

سهم ناچیز تولید ملی از بازار کفش

فعالیت برندهای مافیایی کفش، افزایش ۲۵‌ درصدی واردات، قوانین سختگیرانه گمرکی، بالا بودن سود تسهیلات بانکی، همه و همه صنعت کفش ایران را به سمتی سوق داده که بنگاه‌های تولیدی یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند.

اصنافی‌ها می‌گویند هوای تولید کفش در ایران بهاری نیست و در حالی که ۶۰۰۰ واحد تولیدی و فروشگاهی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، اما از این تعداد فقط ۲۵ درصد واحدها مشغول به کار هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در همین راستا،‌ سال گذشته بود که ۴۰۰ فروشگاه در تبریز اعلام کردند که قرار است تنها کفش ایرانی بفروشند و به این جمع، خراسانی‌ها، مراغه‌ای‌ها، شبستری‌ها، مرندی‌ها و آذرشهری‌ها هم پیوستند. به‌نظر می‌رسد تقویت چنین روحیه‌ای به تدریج می‌تواند ایرانیان را به سمت خرید کفش ملی تشویق و هدایت کند.

واردات کفش ایرانی روندی افزایشی را طی کرده است و در مرداد سال جاری بود که از سوی رئیس هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران اعلام شد که واردات کفش در سال 95 نسبت به سال 94 رشد سه ونیم برابری داشته است.

علی لشگری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه صادارت انواع کفش در چهارماهه امسال از لحاظ ارزشی رشد 30 تا 35 درصدی داشته است، اظهار داشت: آمار واردات رسمی در سال گذشته نشان می‌دهد که بازار شاهد رشد سه و نیم‌برابری واردات کفش نسبت به سال 94 بوده است.

او با بیان اینکه براساس آمارهای جهانی میانگین صادرات کفش به ایران از 350 میلیون دلار در چهار سال گذشته به 250 میلیون دلار رسیده است، افزود: این رقم نشان می‌دهد مسیر قاچاق کفش به ایران به سمت واردات رسمی رفته است.

نگرانی از حجم انبوه واردات

این روزها فعالیت برندهای مافیایی کفش و افزایش 25 درصدی واردات این کالا باعث نگرانی و دغدغه‌خاطر شدید رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران شده است.

براساس آمار و اطلاعات منتشرشده، میزان واردات کفش در سال 2017 نسبت به سال پیش از آن، حدود 25 درصد افزایش داشته است که طبق آمار رسمی سازمان تجارت جهانی،‌ واردات کفش ایران در سال 2016 به میزان 490 میلیون دلار و در سال 2017 به میزان 520 میلیون دلار رسیده است.

صنف کفش‌فروشان معتقدند که این مساله در حالی رخ داده است که گمرک ایران میزان واردات کفش و سایر کالاهای مورد نیاز را 29 میلیون دلار طی 10 ماهه سال جاری اعلام کرده است، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ین رقم 15 میلیون دلار به واردات خود کفش اختصاص دارد.

کفش‌فروشان نسبت به واردات کفش از کشورهایی چون ترکیه، ایتالیا، چین و… انتقاد و گلایه دارند و معتقدند که واردات در شرایطی انجام می‌شود که امکان تولید کفش با کیفیت در کشور وجود دارد و همچنین سایر کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی با قوانین سختگیرانه عمدتا مانع از ورود کفش به کشورشان می‌شوند.

در همین زمینه، رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران با اشاره به قوانین سختگیرانه این کشورها گفت: اگر ما بخواهیم کفشی را به اروپا صادر کنیم، آن‌ها از ما می‌خواهند که چرم کفش سموم‌زدایی شود و با توجه به اینکه این امکان برای ما وجود ندارد، به‌طور کل کشورهای اروپایی صادرات کفش ایران و حتی آسیا را قفل می‌کند.

رسول شجری با بیان اینکه کفش به‌صورت قانونی و غیرقانونی به کشور وارد می‌شود، افزود: اما گمرک جمهوری اسلامی ایران با قوانین سختگیرانه مانع واردات مواد اولیه کفش برای تولید داخلی می‌شود.

او ادامه داد: وقتی یک واردکننده مجاز مواد اولیه با مشکلات بسیار زیادی برای واردات مواجه می‌شود، قطعا ترجیح می‌دهد یا کالایی مثل کفش را وارد کند و یا از راه‌های دیگر اقدام به واردات کند.

فعالیت برندهای مافیایی

صنف کفاشان نه‌تنها از واردات بلکه از فعالیت 25 برند خارجی عرضه کفش در ایران به ستوه آمده‌اند، آن‌ها معتقدند که در کشور ما توانایی تولید کفش برای 400 میلیون نفر وجود دارد،‌ اما این صنعت با 50 درصد ظرفیتش کار می‌کند و روزبه‌روز هم بر مشکلات آن اضافه می‌شود؛ بنگاه‌های تولید کفش یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند و این مشکل تنها به حضور برندهای خارجی مربوط نمی‌شود، بلکه فعالان این صنف می‌گویند اگر همه‌چیز برای تولیدکننده مهیا باشد، سود تولید 10 درصد است و این درحالی است که سود تسهیلات بانکی بالای 18 درصد تعیین شده است.

همچنین مشکلات مالیاتی نیز از جمله دغدغه‌هایی است که مطرح می‌شود. رئیس اتحادیه صنفی کفاشان دست‌دوز تهران گفته است: در پنج سال گذشته آنچه به‌عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کرده‌ایم، از سرمایه خودمان بوده نه از درآمد.

بر اساس آمار منتشرشده، در حال حاضر 6000 واحد تولیدی و فروشگاهی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، اما از این تعداد فقط 25 درصد واحدها مشغول به کار هستند. شجری با احتساب سرانه هر نفر سه جفت کفش، تاکید کرد: سالانه حدود 250 میلیون جفت کفش نیاز بازار است و متاسفانه سهم تولیدکنندگان ایرانی با این روند همچنان کم و کمتر می‌شود.

با این اوصاف به قول رئیس اتحادیه، هوای تولید در صنعت کفش بهاری نیست و باید با همت همگان تغییری در این فضا ایجاد کرد. همچنین، اخیرا رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش ماشینی در مورد مشکلات تولیدکنندگان ایرانی، گفت: وضع کفش تولید داخل در سال‌های اخیر رو به بهبود بوده، اما بهبود کلی شرایط تنها وابسته به خود تولیدکننده نیست.

موفقیت تولید کفش در ایران نیازمند تنوع خوب در مواد اولیه، نیروی انسانی ماهر و آموزش‌دیده، رفع قوانین و مقررات دست‌وپاگیر است. متاسفانه ما امروز از تولیدکنندگان مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کنیم.

درحالی که این نوع مالیات برای مصرف‌کنندگان است. وقتی تولیدکننده مواد اولیه‌ای به کشور وارد می‌کند و در مرز ورودی گمرک از او ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود، درحقیقت ما با دست خودمان قیمت تمام‌شده یک محصول را بالا می‌بریم.

کمپین کفش ایرانی

مشکلات عدیده کفاشان ایرانی، حمایت از تولید ملی و خرید کالای ایرانی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. سال گذشته بود که 400 فروشگاه تبریز اعلام کردند که قرار است تنها کفش ایرانی بفروشند و به این جمع، خراسانی‌ها، مراغه‌ای‌ها، شبستری‌ها، مرندی‌ها و آذرشهری‌ها اضافه شدند.

در همین رابطه، علیرضا جباریان‌فام، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز گفته بود «ما برای فروشندگان یک تابلو با عبارت «با افتخار فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم» طراحی کردیم و در اختیار آنها قرار دادیم.

با شروع این حرکت تعدادی از بازاری‌ها هم که کفش خارجی می‌فروختند، به ما پیوستند و با خارج‌کردن اجناس خارجی از مغازه‌شان تصمیم گرفتند تولید ایرانی را حمایت کنند.»

در همین زمینه، نمایندگان مجلس معتقد بودند که اقدام بازاریان تبریز با راه‌اندازی پویش حمایت از کفش چرم ایرانی می‌تواند به سایر شهرها و کالاهای درجه‌یک ساخت ایران تسری یابد.

نماینده مردم تبریز نیز با اشاره به کمپین بازاریان تبریز درحمایت از کفش ایرانی، گفته بود: این یک حرکت ارزشمند است که در بازار تبریز اتفاق افتاده و می‌تواند برای سایر بازاریان در دیگر شهرهای کشور و تولیدکنندگانی که کالای ایرانی تولید می‌کنند، الگو باشد.

محمداسماعیل سعیدی افزوده بود: کیف و کفش ایرانی زمانی آوازه خودش را داشت و از کشورهای اروپایی برای خرید کفش به بازار تبریز می‌آمدند.

با معرفی این صنعت به‌عنوان برند ایران در دنیا و حمایت از برندهای داخلی می‌توان نام و آوازه ایران را به سراسر دنیا برده و در توسعه، رشد و احیای اقتصادی کشور موثر باشیم.

به‌نظر می‌رسد تقویت چنین روحیه‌ای بین ایرانیان که به‌صورت خودجوش کفش ایرانی بپوشند، می‌تواند بازار کفش ایرانی را بیش از پیش رونق دهد.

همچنین چندی پیش، در راستای حمایت از تولید ملی و حمایت از مصرف‌کننده اعلام شده بود که قرار است از 14 اسفند سال جاری طرح عرضه کفش چرم ایرانی توسط 100 فروشگاه در سطح شهر تهران آغاز شود که امید می‌رود که هر سال طرح‌های حمایتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

منبع: آرمان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.