کد مطلب: ۴۰۲۵۱۹

بازار سهام ۷ مهر به روایت یک اینفوگرافیک

روز افول سهم‌های بنیادی / جریان نقدینگی، عامل برگشت بازار / فردا بورس چه می‌شود؟

روز افول سهم‌های بنیادی / جریان نقدینگی، عامل برگشت بازار / فردا بورس چه می‌شود؟

بورس در هفتمین روز از پاییز کار خود را با رشد قابل قبولی آغاز کرد و تا محدوده دو هزار واحد افزایش نیز پیش رفت. اما رفته رفته و در عرض کمتر از یک ساعت، فشار عرضه‌ها افزایش یافت و بازار شاهد افت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس در هفتمین روز از پاییز کار خود را با رشد قابل قبولی آغاز کرد و تا محدوده دو هزار واحد افزایش نیز پیش رفت. اما رفته رفته و در عرض کمتر از یک ساعت، فشار عرضه‌ها افزایش یافت و بازار شاهد افت شد.

در همین حین سایت مدیریت فناوری به عنوان مرجع اصلی ثبت قیمت‌ها با اختلال مواجه و همین مساله تا حدی باعث سردرگمی سهام‌داران شد.

اما در نهایت از سرعت روند نزولی بازار که تا محدوده‌های 1900 واحد کاهش، رفته بود، بازگشت و شاخص تا مرز 1773 واحد منفی، کار خود را به پایان رساند و در کانال 318 هزار واحدی متوقف شد.

بیشترین نمادهای تاثیرگذار در جریان معاملات امروز بورس، رمپنا، شسپا و کگل بودند که تاثیرات منفی و مثبتی را برجای گذاشتند.

سناریوی موجود بازار بر مبنای تحلیل نیست

مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در آغاز عنوان کرد: «امروز از ابتدای صبح شاهد رشدی در بازار بودیم، اما با گذشت زمان فشار فروش افزایش پیدا کرد و در نهایت شاخص کل با 1700 واحد کاهش، کار خود را تمام کرد.»

افصلیان مهمترین بحث این روزهای بازار سرمایه را مساله ورود نقدینگی‌ ها به بورس عنوان کرد و افزود: «این نقدینگی که توسط افراد و سرمایه‌گذاران مختلف وارد بازار شده، همانطور که باعث رشد شد، ممکن است به هر دلیلی بخواهد از بازار خارج شود.»

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر سناریوی موجود، بر مبنای تحلیل نیست، تصریح کرد: «چرا که جریان نقدینگی مورد اشاره، باعث رشد بازار شده و اگر ما مبنا را بر همین مساله قرار دهیم، باید این نکته را بپذیریم که هر ورودی، یک خروج را در پی خواهد داشت.»

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:« گفتنی است که ورود نقدینگی بر اساس وضعیت بنیادی و تحلیلی بازار نبوده، بلکه به دلیل قدرت پولی است که وارد بازار شده و تا زمانی که ما ادامه تزریق نقدینگی را شاهد باشیم، این روند نیز ادامه خواهد یافت و هر زمان که تصمیم به خروج گیرد، روند بازار تغییر خواهد کرد.»

وی بحث «ارزش جایگزینی شرکت‌ها» را از دیگر پارامترهای تاثیرگذار در روند این روزهای بورس دانست و عنوان کرد: «بعد از رشدی که در قیمت دلار داشتیم، با یک فاصله زمانی، اکنون شاهد تاثیر آن در به روزرسانی قیمت شرکت‌ها بر همین مبنا هستیم.»

افصلیان در ادامه گفت: «اگر بخواهیم با دید بنیادی به شرکت‌ها نگاه کنیم، باید منتظر گزارش‌های شش ماهه و 9 ماهه باشیم؛ اگر در گزارش تولید و فروش شرکت‌ها تناسبی بین رشد قیمت سهام و سود هر سهم برقرار شده باشد، آنگاه می‌توانیم قیمت‌های فعلی را منطقی بدانیم. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، به ناچار ما باید شاهد تعدیل قیمت‌ را در بسیاری از سهام شرکت‌ها داشته باشیم.»

وی تصریح کرد: «لازم به ذکر است که بسیاری از سهم‌های بازار با دلایل بنیادین رشد نکرده و تنها به دلیل ورود جریان نقدینگی سهام آنها تحت تاثیر قرار گرفته است. اما اگر بخواهیم با نگاه ارزش دارایی‌ها محاسبات خود را انجام دهیم، بسیاری از شرکت‌ها دارایی‌های خود را بر مبنای نرخ‌های دلاری به روزرسانی کرده‌اند.»

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی عملکرد بازار در روز دوشنبه، هشتم مهر، عنوان کرد: «امروز بازار به سمت منفی شدن رفت، اما به دلیل وجود قدرت نقدینگی، روند بازار برگشت و مجددا بازار بالا رفت و در حدود 600 واحد از شاخص کل برگشت و در نهایت کار خود را در محدوده 1700 واحد منفی تمام کرد.»

افصلیان در ادامه خاطرنشان کرد: «این رفتارها نشان دهنده وجود قدرت نقدینگی است و صرفا برخی از رفتارهای هیجانی بازار سبب خواهد شد بسیاری از افراد با کوچکترین منفی که در سهام خود مشاهده کنند، اقدام به فروش کنند.»

هفت مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باز یرید بورس تا اینجوری پولتونو بسوزونه دولت
    برین دلار بخرید یا طلا به جاش که حداقل اگر دستوری و دروغی بگن‌شده ۱۰۰۰ تومن باز زیر بالشت جاش امنه

    • ناشناس

      بورس سهام بنیادی بخری از لحاظ فاندی و تکنیکی درست باشه جای نگرانی نیست راه خودش میره

  • ژاله فرامرزیان

    من بجای بورس کلی روی دلار سرمایه گذاری کردم پیشنهاد میکنم شماهم مثل من باشید

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    عرضهء سهام شرکتهای گردن کلفت مثل جنرال مکانیک شریان نقدینگی را کور کرده

  • بهزادی

    دولت بخاطر اینکه نقدینگی سرگردان باعث رشد تورم نشه باید حمایت جدی از بورس کنه و مطبوعات هم بجای پالس منفی و قضاوت غیرتخصصی زمینه ترس سهامداران را بوجود نیارند هنوز قیمتهای سهام به میزان رشد بازارهای دیگه طلا و دلار و مسکن نرسیده و شاخص باید بالاتر بره