کد مطلب: ۲۴۹۴۵۲

سهم یک درصدی صادرات ایران در بازار واردات کشورهای منطقه

سهم یک درصدی صادرات ایران در بازار واردات کشورهای منطقه

معاون دبیرکل کانون کارآفرینان توسعه‌گرا گفت: ۱۵ کشور همسایه ما با هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات، بزرگترین بازار منطقه‌ای دنیا هستند که سهم ایران از صادرات به این کشور‌ها فقط حدود یک درصد است.

علیرضا شیرمحمدی افزود: دومین منطقه دنیا با چنین حجمی از واردات، کشورهای آسه آن هستند که مالزی به عنوان مرکز آن، 60 میلیارد دلار صادرات به این کشورها دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه با بررسی‌های صورت گرفته، حوزه دیپلماسی اقتصادی یکی از موانع ما در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان بوده است اضافه کرد: در دولت یازدهم با تدبیری که صورت گرفته بود با اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان شاهد افزایش سه برابری صادرات ایران به این کشور بودیم یعنی صادرات ما به این کشور از 300 میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش یافت اما به علت سوء مدیریت مدیران میانی، واردات گاز از ترکمنستان حذف و به تبع آن صادرات ما نیز کاهش یافت و به همان دوران 10 سال قبل حدود 300 میلیون دلار رسید.

شیرمحمدی گفت: رابطه سیاسی نزدیکی با روسیه که حجم واردات آن 250 میلیارد دلار است داریم اما زمانی که همه شرایط اقتصادی و سیاسی فراهم شد، صادرات ما به این کشور کمتر از 100 میلیون دلار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند تعامل دولت با بخش خصوصی است افزود: به عنوان مثال اگر رئیس جمهور ترکیه به کشورهای آفریقایی سفر می‌کند برنامه ریزی می‌کند که چگونه از فرصت‌های اقتصادی در کشورهای آفریقایی برای بخش خصوصی خود استفاده کند اما به نظر می‌رسد دولت و بخش خصوصی ما در این حوزه از تجربه لازم برخوردار نیستند و شاید دولت نحوه تعامل با بخش خصوصی را بلد نیست.

شیرمحمدی گفت: در 10 سال گذشته، ترکیه بیش از 60 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی ـ مهندسی به ترکمنستان داشت و در حالیکه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از پرمصرف‌ترین مواد در طرح‌های ساختمانی و عمرانی، لوله‌های پلی اتیلن است،‌ ترکیه مواد اولیه لوله‌های پلی اتیلن را از ایران تهیه و با حمل 4 هزار کیلومتری به غرب این کشور، آن را تبدیل به لوله می‌کند و این در حالیست که گاز، برق و دستمزدِ نیروی انسانی در این کشور بالاتر از کشور ماست، سپس لوله‌های ساخته شده را با عبور از کشور ما به ترکمنستان منتقل می‌کند و شاید در بعضی جاها قیمت تمام شده آن 30 درصد از قیمت پیشنهادی ایران گرانتر باشد اما می‌بینیم ترکیه از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده می‌کند.

وی افزود: با استفاده از تجربیات منطقه‌ای، این نکته قطعی به نظر می‌رسد که دیپلماسی اقتصادی می‌تواند شاه کلید همکاری میان بخش خصوصی، دولت و بازارهای منطقه‌ای باشد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.