کد مطلب: ۳۳۰۸۵۱

۳ عاملی که بورس را احیا کرد/اجلاس G۲۰ چه تاثیری بر نرخ کامودیتی‌ها دارد؟

3 عاملی که بورس را احیا کرد/اجلاس G20 چه تاثیری بر نرخ کامودیتی‌ها دارد؟

امروز شاخص کل بورس با رشد 3284 واحدی در رقم 163 هزار واحد جای گرفت، چه عواملی رشد بازار سرمایه را رقم زد و اجلاس G20 چه تاثیری بر نرخ کامودیتی‌ها دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز ‌یکشنبه (11 آذر ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4753 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 3284 واحدی در رقم 163138 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 5963 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 56 واحد در رقم 1774 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بورس اوراق بهادار برای نمادهای شدوص، کگاز، کهمدا صف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای مادیرا و شلیا صف خرید بودند. حمایت برای نمادهای پارس، شپنا، وتجارت در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه قابل توجه کرد.

بررسی در بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، فملی، کگل، فارس،شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شفن، کرماشا، همراه، فخاس، شیراز» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، وبملت، وبشهر، تاپیکو، وغدیر» بود و نمادهای «خساپا، فولاد، وبصادر، فملی، مبین» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه بیشترین حجم عرضه مربوط به نماد فولاد بود و نمادهای وتجارت،شپنا، فملی، شاراک و فاسمین بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

اتفاقاتی که بورس را لرزاند

امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل با رشد 3284 واحدی در رقم 163138 واحد جای گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی بورس در هفته جاری بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند، اما بازار سرمایه در روز شنبه (۱۰ آذرماه ۹۷) با شدت بالایی روند نزولی به خود گرفت و شاخص کل بورس با ریزش بیش از ۳۹۰۰ واحدی به کانال ۱۵۹ هزار واحد رسید.

البته برخی تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بودند که شاخص در محدود ۱۵۹۵۰۰ واحد حمایت می‌شود که جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه این پیش‌بینی را تایید کرد؛ به طوری که شاخص کل بورس در نیم‌ساعت جریان معاملاتی امروز حدود 1200 واحد رشد کرد و شاخص تا پایان جریان معاملاتی امروز بورس به 3280 واحد رسید. به عبارتی صف خرید و تجارت شوک مثبت خوبی برای بازار بود و سهم‌هایی از جمله فولاد فملی و برخی پتروشیمی‌ها به صفوف خرید پیوستند.

شب گذشته طی نشستی رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور چین توافق کردند که از تشدید جنگ تعرفه خودداری کنند. رئیس‌جمهور آمریکا قبول کرد که برنامه افزایش تعرفه بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از رقم فعلی ۱۰ درصد به ۲۵ درصد را متوقف کند و رئیس‌جمهور چین ‌نیز اعلام کرد که دولت چین شروع به خرید مقادیر زیادی نفت و تجهیزات صنعتی از آمریکا خواهد کرد. توافق جدید چین و آمریکا در اجلاس G20 بر این اساس بود که روسای جمهور دو کشور ایالات متحده و چین بر سر تعلیق 90 روزه افزایش تعرفه‌های تجاری موافقت کردند. بر اساس این توافق موقت، ترامپ اعلام کرد تعرفه‌های ۱۰ درصدی برای ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را حفظ کند و در یک بازه زمانی ۹۰ روزه -از یکم ژانویه- این تعرفه‌ها را تا ۲۵ درصد افزایش ندهد. در عوض چین هم قرار است تا واردات محصولات کشاورزی، انرژی و سایر کالاها را با هدف کاهش عدم تعادل تجارت میان دو کشور به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به گفته فعالان بازار سرمایه، اجلاس G20 نتايج مثبتی بر قیمت كاموديتی‌ها خواهد داشت؛ به عبارتی نتيجه اين اجلاس به همراه تضعيف شاخص دلار می‌تواند روند مثبتی برای بازار باشد.

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص دلایل رشد امروز شاخص کل بورس، گفت: امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل حمایت تکنیکالی شاخص کل و فروش‌های هیجانی دیروز، شایعه جدی شدن افزایش سرمایه بانک‌ها و توافق جدید چین و آمریکا در اجلاس G20 رشد بیش از 3200 واحدی داشته است. پیش‌بینی می‌کنم که فردا نوسانات شاخص کل بورس مثبت است و روند بازار سرمایه با شدت کم‌تری نسبت به امروز صعودی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.