کد مطلب: ۳۰۰۴۹۰

روایت تجارت‌نیوز از بحران انسانی یمن

اتفاقات وحشتناک در یمن/سوءتغذیه ۲.۹ میلیون کودک یمنی

اتفاقات وحشتناک در یمن/سوءتغذیه 2.9 میلیون کودک یمنی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دنبال جنگ داخلی در یمن حدود 2.9 میلیون نفر از زنان و کودکان یمنی از سوءتغذیه رنج می‌برند. علی‌رغم کمک‌های غذایی بین‌المللی به این منطقه، ساکنان حجه در بخش شمالی این کشور، برای تغذیه کودکان خود به ناچار برگ‌های درخت مو را می‌جوشانند.

بیش از سه سال است که یمن در جنگ داخلی میان ائتلاف سعودی‌ها که از حمایت‌های ایالات متحده برخوردار است و حوثی‌ها -شیعیان زیدی-به سر می‌برد. بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از خانواده‌‌های یمنی در استان حجه -بخش شمالی این کشور- برای تغذیه کودکان گرسنه خود به ناچار برگ‌های درخت مو را می‌جوشانند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اسوشیتدپرس، حدود 2.9 میلیون نفر از زنان و کودکان یمنی از سوءتغذیه رنج می‌برند. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، کشور یمن حدود 29 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد، اگر 8.4 میلیون نفر آنها کمک‌های بین‌المللی را دریافت نکنند، از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که به دنبال کاهش ارزش پول ملی این کشور و عدم توانایی مردم برای تامین مواد غذایی، احتمالا حدود 3.5 میلیون نفر دیگر به این رقم اضافه خواهد شد.

سازمان‌های بشردوستانه ماه‌هاست که هشدار داده‌اند در صورتی که این جنگ پایان نیابد، گرسنگی و بیماری گسترش می‌یابد و تلاش‌ها برای نجات مردم از گرسنگی بی‌نتیجه خواهد ماند.
استان حجه که در بخش شمالی کشور واقع شده، طی ماه‌های گذشته به شدت از سوی ائتلاف نظامی به رهبری رژیم سعودی بمباران شده است. مقامات بهداشتی کشور گزارشی مبنی بر مرگ بیش از 20 مورد از کودکان را در اثر گرسنگی منتشر کرده‌اند اما به نظر می‌رسد تعداد واقعی مرگ‌ومیرها بالاتر است چرا که بسیاری از خانواده‌ها مرگ کودکان خود را گزارش نمی‌کنند.

از سوی دیگر، کمک‌های غذایی بین‌المللی به دست بسیاری از خانواده‌ها در این منطقه که بیش از همه به این کمک‌ها نیاز دارند، نمی‌رسد.

به گفته یک مقام ارشد امدادی، تحقیقاتی به کمک سازمان‌های محلی انجام شده که چرا مواد غذایی به دست افراد نیازمند نمی‌رسد. اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی شرایط موجود در شمال یمن، عدم کارایی نظام امدادرسانی به این کشور جنگ‌زده است.

در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تنها در استان حجه یمن حدود 17 هزار مورد سوءتغذیه حاد گزارش شده که این میزان در مقایسه با سال‌های گذشته به مراتب بالاتر است. به گفته وزیر بهداشت این منطقه، این وضعیت بسیار خطرناک است و کودکان پس از پشت سر گذاشتن دوره درمان خود و بازگشت به محل زندگی‌شان دوباره با کمبود مواد غذایی و مساله آلودگی آب آشامیدنی مواجه می‌شوند.

تنها در اسلم که یکی از فقیرترین مناطق این استان در ماه ژانویه 384 مورد بیماری در اثر سوءتغذیه گزارش شد که به این رقم در حال حاضر 1319 نفر دیگر اضافه شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در ششم سپتامبر 2017، پس از دو سال جنگ داخلی در یمن -تا آن زمان- بیش از 11 هزار و 700 نفر غیرنظامی کشته یا زخمی شدند که مسئولیت هشت هزار نفر با ائتلاف سعودی و سه هزار و 700 نفر دیگر با حوثی‌هاست.

این گزارش همچنین وضعیت یمن را بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان می‌داند و می‌گوید که درگیری، وبا و کمبود مواد غذایی زندگی مردم این منطقه را نابود کرده است.

جنگ یمن از سپتامبر 2014 آغاز شد. شبه‌نظامیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور برکنارشده یمن، کنترل صنعا پایتخت و برخی مناطق این کشور را به دست گرفتند. در مقابل ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از مارس 2015 تاکنون از دولت یمن حمایت کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیش از 2 میلیون کودک زیر 5 سال یمنی، دچار سوء تغذیه حاد هستند؛ بیش از ۲.۵ میلیون کودک در افغانستان با سوء تغذیه شدید مواجه هستند. سوء تغذیه بیش از یک میلیون کودک در سومالی. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    حالا شما بگو سازمان ملل، حالا بگو نظم جهانی، حالا بگو پیشرفت و تکنولوژی، حالا بگو جقوق بشر؛ از همه این ها چه سود؟ حرف های قشنگ آنها را باور کنیم یا عملکرد افتضاح آنها را؟!!! چرا؟؟؟!!! مگر این کودکان بشر نیستند؟!!!!!! آری، دنیای زر و زور، انسانیت نمی شناسد. آخه برای چی؟؟!!! تا کجا می خواهند بروند؟!!!! واقعا با این همه دارایی وثروت خوشبختند؟؟؟!!! اگر خوشبخت بودند که این کارها را نمی کردند!!!!!!! چگونه وجدانی با شنیدن این موضوع به درد و فکر وادار نمی شود!!!!! # مرفهین بی درد # ظالمین پست # دروغگویان گستاخ# خدایا چقدر زشت است ذات گروهی از آدم های دنیا که از انسان بودن فقط شکل ظاهری اش را دارند!!! جنگ، ظلم و ستم، استعمار و سلطه طلبی و تحریم و ….. !!!!!! خدا را شکر که انسان های این کره خاکی تا همیشه زنده نیستند که بی خیال از مردن این کودکان از گرسنگی، به فکر کارهای دیگر باشند؛ و عمرشان به پایان خواهد رسید.