کد مطلب: ۱۳۰۶۹۱

سوء عملکرد دولت دهم، منبعی برای افزایش یارانه نگذاشته است

سوء عملکرد دولت دهم، منبعی برای افزایش یارانه نگذاشته است

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران‌ عنوان کرد: بیان کردن شعارها و جملات ساده به همراه عدد و رقم که برای قشر فرودست ملموس است تبدیل به یک ترفند انتخاباتی شده، ولو آنکه این شعارها امکان تحقق نداشته باشد.

پدرام سلطانی با ارزیابی شعارهای اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله افزایش یارانه سه دهک پایین جامعه و ایجاد ۵ میلیون شغل طی چهار سال ‌گفت:‌ تاکنون پاسخ‌های مبسوطی در رابطه با عدم امکان تحقق این شعارها توسط صاحب‌نظران و مسولان داده شده است.

وی ادامه داد: به طور مشخص در مورد افزایش یارانه‌ها برای دهک‌های پایین، رئیس مجلس تا نمایندگان صراحتا اعلام کرده‌اند که مجلس با چنین اقدامی موافقت نمی‌کند و اصلا منبعی هم برای چنین اقدامی وجود ندارد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: حتی اگر کاندیداهای محترم فرض را بر این بگذارند که می‌توانند نظر مجلس را هم با خود همراه کنند، ولی اصلا منبعی برای این کار وجود ندارد چرا که دولت به واسطه سوء عملکرد دولت‌های نهم و دهم بدهکارترین دولت تاریخ است و عملا وضعیت منابع به گونه‌ای نیست که امکان اضافه کردن یارانه وجود داشته باشد.

سلطانی ادامه داد:‌ تنها امکانی که برای افزایش یارانه‌ها برای دهک‌های پایین وجود دارد و مجلس هم آن را در قانون بودجه تصویب کرده این است که یارانه بخشی از اقشار پردرآمد را حذف کنند تا بتوانند از این طرق یارانه بیشتری به اقشار کم درآمد پرداخت کنند، اما زمانی که کاندیداها اعلام می‌کنند که مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم در این حرف صداقت لازم وجود ندارد، چون منبع و روش آن مشخص نیست.

وی اضافه کرد:‌ امکان دارد فردا کسی هم با این شعارها رئیس جمهوری شود و بخواهد این وعده را عمل کند آن وقت با افزایش دادن یارانه آخرین دهک، این اقدام را دال بر عمل به وعده خود می‌گذارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ایجاد ۵ میلیون شغل طی چهار سال عنوان کرد: در رابطه با اشتغال مسئله کاملا مشخص است. تمام تحلیل‌ها و کارشناسی‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد حتی با فرض رشد اقتصادی ۸ درصد که بسیار خوشبینانه است نهایتا می‌توانیم یک شغل در سال ایجاد کنیم. رسیدن به رشد ۸ درصدی نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار است که حتما از این میزان باید ۵۰ تا ۸۰ میلیارد دلار آن از سرمایه خارجی تامین شود.

سلطانی ادامه داد: این در شرایطی است که آمار سرمایه‌گذاری خارجی‌ما در سال به زحمت به سه - چهار میلیارد دلار می‌رسد. ازطرفی دیگر هم نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری داخلی هم نمی‌تواند به میزان سهم خودش یعنی به ۱۵۰ میلیارد دلار در سال نزدیک شود. پس از موارد نشان می‌دهد که ایجاد ۵ میلیون شغل در سال امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا،وی تصریح کرد: اما به نظر می‌رسد متاسفانه در جامعه انتخاباتی کشور گروهی که حساس به برنامه و گفتمان ایجابی انتخابات نیستند بعضا علاقه مند هستند که عدد و رقم بشنوند و بر اساس آن قضاوت کنند. یعنی گفتن ۱۵۰ هزار تومان یا ۵ میلیون یک گذاره خیلی کوتاه و رسا است و هر کسی آن را بشنود تکلیفش با این جمله مشخص است. اما صحبت کردن از برنامه‌ها برای ایجاد اشتغال، اینکه چگونه باید فضا را برای سرمایه‌گذاری خارجی آماده کرد، چگونه محیط کسب و کار را بهبود داد و موضوعاتی از این دست ملموس جامعه انتخاباتی به ویژه قشر فرودست نیست که این مسئله عملا تبدیل به یک ترفند شده است که از جملات ساده با عدد و رقم استفاده شود تا صرفا پیامی منتقل شود ولو آنکه امکان تحقق آن هم وجود نداشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.